Vi har dom senaste månaderna gjort interna omstruktureringar för att frigöra kapital och försöka öka intäkterna. Det har hjälpt oss, men det har inte varit tillräckligt.
Företaget har två anställda utöver mig själv, men jag har inte tagit ut någon lön dom senaste månaderna.
Vi skall upprätta en kontrollbalansräkning imorgon mest som en formalitet, vi vet att företaget inte kommer klara sig. Men ska vi bara försätta det i konkurs?
Företaget har likvider så att det täcker löner och en del leverantörsskulder i dagsläget. Men vi har dessvärre en skatteskuld på över 200.000:- samt förfallna fakturor ifrån leverantörer och finansbolag på ungefär lika stor belopp. Och sen kommer löner, försäkringar, kontorshyra m.m, för att inte tala om momsen som kommer framöver.
Vi har gjort allt vi kan, men just nu är våra månatliga omkostnader betydligt högre än våra intäkter, och vi har frigjort allt kapital och sålt av / sagt upp allt vi kan.
Vi har kassa och kundfodringar som uppgår till cirka halva det beloppet i dagsläget.
Skall vi betala lönerna och dom fakturorna vi kan innan vi sätter bolaget i kk? Och hur skall man isåfall prioritera det hela? (Finansbolag, Skatteverket, Kronofogden, Inkasso, Leverantörsskulder, banklån m.m)
Eller ska vi bara ansöka om kk?
Skulderna kommer ju öka avsevärt innan en kk-förvaltare hinner göra något. Jag är livrädd att skulderna ökar ännu mer, och att Kronofogden eller tingsrätten istället skall gå in och utmäta min enskilda firma istället?
Jag har tidigare varit i kontakt med fordringsägare m.m angående uppskov, men nu var det en vecka sedan senast. Skall jag kontakta samtliga fodringsägare, långivare m.m? Och vad skall jag säga till dom?
Jag ber om ursäkt för en rörig text.. Inte mycket sömn dom senaste dagarna, och jag mår allmänt förjävligt över det kommande samtalet med våra anställda.....