Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 6 år sedan
Nykomling
1

Vad bör ingå i ett avtal om försäljning av annonsplats på ens hemsida

Hej,

Har en hemsida där jag skall lägga upp annonser som jag skall skaffa via direktförsäljning.

Jag har för närvarande en specifik sida där jag skall ha 6 olika annonser från 6 olika företag.

Alla annonsplatserna är lika stora till storlek och de kommer att synas i en lista. Konceptet kallas för "native ads" - annonser som bättre "smälter in" i sin omgivning.

Jag kommer att ha 3 annonser högst upp på listan och 3 annonser längst ner på listan. Tänk Google Search Engine Results Page (SERP).

Jag har inte så mycket traffik just nu men kommer att ta cirka 120 € / månaden exkl. moms per annons.

Sajten består av nischat innehåll och är den enda av sitt slag i världen så med tiden kommer det mesta av den sortens traffik att gå via den (det är tanken iaf =)).

Det var lite bakgrund och nu till min fråga:

Då jag kommer köra direktförsäljning så kommer jag att behöva något slags bindande avtal mellan mig och mina annonsörer.

Vissa saker är ju givna gällande vad som skall ingå i ett sådant avtal - t.ex.:
- Produktspecifikation
- Pris exkl. moms
- Bindningstid
- Båda parternas Namn, Datum och Signatur

Ungefär så långt sträcker sig mina avtalsskills =)

Så frågan är då; vad MER behöver jag ha med i ett sådant avtal?

Är det någon härinne som hållt på med något liknande inom annonsbranschen som kan dela med sig av lite erfarenheter/tips/exempel så vore jag väldigt tacksam?

Tack på förhand.

/E
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.