Privat skuld 30 dagar till moderbolag för köp av dotterbolag
Försöker att förstå vilka möjligheter det finns att som privatperson bli ägare av dotterbolaget innan årets utgång (2013-12-31). Jag vill bli ägare till dotterbolaget 2013-12-18 men göra inbetalningen till moderbolaget 2014-01-18 (inom en månad).
Jag äger 100% av Moderföretaget AB.
Moderföretaget äger 100% av Dotterföretaget AB (50000kr).
Då jag är styrelseordförande i båda bolagen så gäller förbjudet lån. Dock förstår jag inte om man kan få dispens på grund av "Komersiellt lån", "Lån till förvärv av aktier i dotterbolag" eller andra förutsättningar. Om detta inte går så antar jag att det måste tas som nettolöneavdrag.
1. Kan man lösa detta genom skuld till moderbolaget? Hur bokför man detta?
2. Finns det något annat sätt att göra det på för att slippa nettolöneavdrag? Hur bokför man detta i så fall?
3. Om 1 och 2 inte går, hur bokför jag nettolöneavdraget?
Tack på förhand!
/Hans
Jag äger 100% av Moderföretaget AB.
Moderföretaget äger 100% av Dotterföretaget AB (50000kr).
Då jag är styrelseordförande i båda bolagen så gäller förbjudet lån. Dock förstår jag inte om man kan få dispens på grund av "Komersiellt lån", "Lån till förvärv av aktier i dotterbolag" eller andra förutsättningar. Om detta inte går så antar jag att det måste tas som nettolöneavdrag.
1. Kan man lösa detta genom skuld till moderbolaget? Hur bokför man detta?
2. Finns det något annat sätt att göra det på för att slippa nettolöneavdrag? Hur bokför man detta i så fall?
3. Om 1 och 2 inte går, hur bokför jag nettolöneavdraget?
Tack på förhand!
/Hans