Apportegendom vid bildande av AB

19
1
Såvitt jag förstår måste en revisor intyga att man har det man säger sig ha för att kunna använda utrustning som apportegendom. Hur går man tillväga och vad kan det kosta? Måste man ha kvitto på allt? Är en apparat som har några år på nacken men ändå funkar perfekt utan värde? Hur räknar man, ska revisorn se kvitton eller varan för att skriva intyget, kan man fotografera grejerna och mejla?
589
1
Ja, det krävs revisorsintyg. Du har ingen revisor idag? Då kan det bli lite problem att hitta en revisor som är villig att bara skriva ett apportintyg. Om det är i princip nya grejer är det normalt inga problem, men kvitto ska ju finnas. Är det lite mer begagnade saker ska värderingsintyg finnas, normalt från två oberoende källor. Kostnad? Det varierar nog. Om du får tag på någon som är villiga att utföra endast den här tjänsten. Om du redan har revisor är det ju enklare.
19
1
Tack för ditt svar. Om jag struntar i apportegendomarna och sätter in 50 tusen. Måste det vara gjort innan registreringen godkänns? I så fall i vilket namn om de inte godkänner mitt förstahandsval?
589
1
Ja, det måste vara gjort innan. Prata med banken så att du får ett bankintyg på att du satt in de 50 000. Du sätter in dem i namnet "Önskat företagsnamn" u.b. (vilket betyder under bildande). Inga konstigheter, banken vet om att det inte är säkert att du får ditt önskade företagsnamn.
589
1
Tänk på att du när aktiebolaget sedan är igång kan använda dessa 50 000 kr till att köpa sånt som behövs i rörelsen. Men du kan INTE låna tillbaks dem till dig själv. Du får som ägare inte låna pengar av ditt aktiebolag, alls.
2
Hej! Jag gör härmed mitt första inlägg på detta forum :) Jag tänkte bara höra - om man har enskild firma med utrustning som är inköpt av firman samt utrustning som är köpt privat (innan den enskilda firman registrerades) och inlyft som övergångsinventarier - kan de räknas som apportegendom då, vid ombildning till AB? Momsen för denna utrustning är alltså delvis betald privat och delvis lyft via den enskilda firman. Jag har t.ex. utrustning till ett värde som säkerligen skulle kunna bedömas till 35-45kkr och som skulle vara av nytta (för att inte säga avgörande) för det framtida aktiebolaget, om man kan göra på det viset.
589
1
Javisst borde det gå bra att använda. Det är väl typexempel på apportegendom, om jag har förstått ditt inlägg rätt.
2
[quote="Jorgen" post=43697]Javisst borde det gå bra att använda. Det är väl typexempel på apportegendom, om jag har förstått ditt inlägg rätt.[/quote] Min redovisningskonsult menar dock att det inte går, då inköpen/övergångsinventarierna redan är upptagna av min enskilda firma och därmed redan "strukna" i och med att momsen är redovisad, eller något i den stilen. Tyckte inte att hon förklarade så tydligt.. Kan det verkligen stämma att något som är inköpt av enskilda firman inte kan räknas som ett värde att ta med som apportegendom? Har det att göra med om det är avskrivet eller ej? Ursäkta om jag bara rör till det.. all hjälp uppskattas!
Anonym
Det tycker man väl att det skulle gå om du säljer dem till ditt nya företag. Såvitt jag förstår så är det själva [url=http://apportegendom.se/information-apportegendom/v%C3%A4rdering-av-apportegendom]värdet som är det viktiga och att tillgången är till nytta för företaget[/url]. En maskin eller bil kan ju inte bli mindre värd för att du råkar ha den i ett tidigare företag kan man tycka. Jag skulle nog fråga revisorn igen vad hon verkligen menar. Uppdatera gärna om du får svar. Det vore intressant att veta! M

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.