När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Om jag knallar in på Ikea i Sverige och köper möbler och prylar för låt säga 100000kr. Jag sätter det på en container och skeppar det till låt säga Thailand och starta en butik där jag säljer dessa möbler.
Är det olagligt eller har jag rätt att göra så utan att bryta mot någon lag?
Tror inte detta är lagligt alls. Du agerar då som "återförsäljare" utan IKEAS intyg på att du är det, och du kan sättas i skiten rejält.[br][br]Jag vet inte men har IKEA egna designers som tillverkar möblerna till dem? eller beställer de möblerna från andra företag?[br][br]Ett alternativ är att försöka hitta de designers, företag & tillverkare och beställa där igenom sen dra till Thailand. På detta vis gör du inget olagligt. Men att annonsera med att det är IKEAS möbler är dock olagligt. Då får du hitta på egna namn på de möbler du ska sälja.
| - A&R, founder of Dekor Records | - Musician, composer & producer | - Music industry blog
[quote author=System link=topic=7683.msg36966#msg36966 date=1292160925][br]Jag vet inte men har IKEA egna designers som tillverkar möblerna till dem? eller beställer de möblerna från andra företag?[br][/quote][br]Jag menar de har helt egna fabriker med hela arsenalen av designers o.s.v. Vet inte om ni minns den där tråkiga historien från Ryssland med mutor och korruption för några år sedan. Detta var en IKEA fabrik som sysslade med olagligheter.[br]Menar det var länge sedan möblerna "tillverkades på Härlanda" ;)
[quote author=Jones link=topic=7683.msg35209#msg35209 date=1283959911][br]Om jag knallar in på Ikea i Sverige och köper möbler och prylar för låt säga 100000kr. Jag sätter det på en container och skeppar det till låt säga Thailand och starta en butik där jag säljer dessa möbler.[br][br]Är det olagligt eller har jag rätt att göra så utan att bryta mot någon lag?[br][br]Helgalen ide men nyfiken på hur det funkar. :)[br][/quote][br][br]Just Thailand kanske var ett dåligt exempel. Då Ikea just håller på att bygga sitt eget köpcenter strax utanför Bangkok. Planerad öppning början nov 2011. [br][br]Å andra sidan kanske det blir enklare att göra affärer. Ex att handla en lastbil full I BKK och sedan ta ner den till ex Phuket och där sälja ihop med installation. (Finns ju ingen i Thailand som skulle handla , transportera hem och skruva ihop det själv när det går att köpa för en hundring THB altså= 22 kr). [br][br]Hans
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.