Ägarbyte på rörelse, ej godkänd av hyresvärd
Jag har drivit ett företag i en lokal som jag hyrt av en privat hyresvärd i snart arton år. Lokalen ligger på bottenplan i ett bostadshus med 30 lägenheter. Nu har jag hittat en person som vill överta rörelsen och här kommer problemet. Hyresvärden vill inte godkänna denne person trots att det inte finns några anmärkningar alls på personen.
Så nu undrar jag vad man kan göra i ett sådant fall? Har de verkligen rätt att neka en personen att hyra lokalen och ta över rörelsen? Jag har frågat dem varför personen inte blir godkänd men inte fått något svar. Själv misstänker jag att de bara jäklas med mig, eller på grund av att personen har ett namn av utländsk härstamning.
Så vad kan man göra, eller är jag helt rättslös i detta fall?
Så nu undrar jag vad man kan göra i ett sådant fall? Har de verkligen rätt att neka en personen att hyra lokalen och ta över rörelsen? Jag har frågat dem varför personen inte blir godkänd men inte fått något svar. Själv misstänker jag att de bara jäklas med mig, eller på grund av att personen har ett namn av utländsk härstamning.
Så vad kan man göra, eller är jag helt rättslös i detta fall?