När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har ett litet problem som jag skulle vilja få hjälp med.
Jag har en webbutik där jag säljer kläder och har nu en kund som jag har hamnat i en tvist med då han har kontaktat mig ang en knapp som lossnat på ett plagg som han köpt via nätbutiken för 6 månader sedan. Då varan inte längre finns kvar i mitt sortiment har jag erbjudit honom en likvärdig vara eller alla pengarna tillbaka om han returnerar det trasiga plagget.
Kund är inte nöjd med detta utan vill att jag skall sätta in 100:- som ersättning för knappen utan att kund skickar tillbaka varan för reklamation.
Nu till frågan, har kunden verkligen rätt till det när varan är köpt på nätet? Kund hävdar detta och hänvisar till konsumentsköpslagen men det borde väl vara distansköpslagen som gäller vid näthandel!?
Det är [url=http://lagen.nu/2005:59]Distans- och hemförsäljningslagen[/url] som gäller vid försäljning via internet, men den säger inget om vad som gäller vid fel på varan.[br][url=http://lagen.nu/1990:932]Konsumentköplagen[/url] gäller i princip vid alla affärer mellan näringsidkare och konsument. Var det mer eller mindre än sex månader efter köpet som felet upptäcktes? Jag har svårt att bedöma om det är rimligt att reklamera en lossnad knapp efter 6 månader. Om det är dyra märkeskläder hade jag nog som konsument krävt att säljaren ordnar det åt mig.[br]Med det sagt tycket jag du har gjort mer än nog för att erbjuda kunden en lösning på problemet.[br][br]Har inte helt koll på vad som gäller vid distansköp och reklamationer, enligt min logik borde kunden stå för frakten tillbaka till dig, då varan är köpt fritt ditt lager (antar jag). Beroende på hur dyr tröjan är och vad det kostar dig i tid och arbete att åtgärda det kanske 100:- är billigt. Annars har du enligt konsumentköplagen rätt att på egen bekostnad åtgärda felet (26§ och 27§).[br][br]Personligen hade jag nog kollat upp vilken sömmerska som finns närmast och bett köparen gå dit med plagget och skicka fakturan till mig - om det kan anses vara min skyldighet eller vilja att åtgärda felet.
[quote author=Jonathan link=topic=3747.msg17417#msg17417 date=1207691156][br]Personligen hade jag nog kollat upp vilken sömmerska som finns närmast och bett köparen gå dit med plagget och skicka fakturan till mig - om det kan anses vara min skyldighet eller vilja att åtgärda felet.[br][/quote][br][br]Du är snäll du Jonathan som vill ta den fakturan :LOOOL
Må väl!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.