Vilken lag gäller vid näthandel

1
Har ett litet problem som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag har en webbutik där jag säljer kläder och har nu en kund som jag har hamnat i en tvist med då han har kontaktat mig ang en knapp som lossnat på ett plagg som han köpt via nätbutiken för 6 månader sedan. Då varan inte längre finns kvar i mitt sortiment har jag erbjudit honom en likvärdig vara eller alla pengarna tillbaka om han returnerar det trasiga plagget.

Kund är inte nöjd med detta utan vill att jag skall sätta in 100:- som ersättning för knappen utan att kund skickar tillbaka varan för reklamation.

Nu till frågan, har kunden verkligen rätt till det när varan är köpt på nätet? Kund hävdar detta och hänvisar till konsumentsköpslagen men det borde väl vara distansköpslagen som gäller vid näthandel!?

Tack till er som orkat läsa så här långt 🙂
2066
22
Det är [url=http://lagen.nu/2005:59]Distans- och hemförsäljningslagen[/url] som gäller vid försäljning via internet, men den säger inget om vad som gäller vid fel på varan.[br][url=http://lagen.nu/1990:932]Konsumentköplagen[/url] gäller i princip vid alla affärer mellan näringsidkare och konsument. Var det mer eller mindre än sex månader efter köpet som felet upptäcktes? Jag har svårt att bedöma om det är rimligt att reklamera en lossnad knapp efter 6 månader. Om det är dyra märkeskläder hade jag nog som konsument krävt att säljaren ordnar det åt mig.[br]Med det sagt tycket jag du har gjort mer än nog för att erbjuda kunden en lösning på problemet.[br][br]Har inte helt koll på vad som gäller vid distansköp och reklamationer, enligt min logik borde kunden stå för frakten tillbaka till dig, då varan är köpt fritt ditt lager (antar jag). Beroende på hur dyr tröjan är och vad det kostar dig i tid och arbete att åtgärda det kanske 100:- är billigt. Annars har du enligt konsumentköplagen rätt att på egen bekostnad åtgärda felet (26§ och 27§).[br][br]Personligen hade jag nog kollat upp vilken sömmerska som finns närmast och bett köparen gå dit med plagget och skicka fakturan till mig - om det kan anses vara min skyldighet eller vilja att åtgärda felet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
29
:blink Att folk orkar [br]Mikka
1616
6
[quote author=Jonathan link=topic=3747.msg17417#msg17417 date=1207691156][br]Personligen hade jag nog kollat upp vilken sömmerska som finns närmast och bett köparen gå dit med plagget och skicka fakturan till mig - om det kan anses vara min skyldighet eller vilja att åtgärda felet.[br][/quote][br][br]Du är snäll du Jonathan som vill ta den fakturan :LOOOL
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.