När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag funderar på att starta ett webshop med bara märke smink så jag undrar om det är någon som vet om man behöver någon speciell tillstånd av Märkesföretaget, säg att jag vill sälja märke Lancome och Cover Girl måste jag då få tillstånd av Lancome företaget? Är det nån som vet nåt om det?? Hjälp
Det beror sig på hur deras upplägg är för återförsäljare. Vissa bygger upp hur deras varumärke får användas och exponeras samt för att inte inkräkta på andra ÅF's territorium.[br]Enklast är att höra med företagen vad som gäller.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Du ska inte oroa dig för detta. Ett varumärke kan ju knappast säga att ett bolag som säljer deras produkter inte skulle få det eller inte skulle få använda varumärket. Det är fritt fram för alla att sälja produkter och tjänster och det finns ingen möjlighet för ett varumärke/bolag att säga att du inte skulle få det.[br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Du har rätt Jens, ett varumärke kan inte säga någonting om hur det får användas. Men innehavaren av varumärket äger rätt att tala om hur varumärket får brukas. Precis som upphovsmän bakom ett varumärke eller bild/ljud kan kräva hur deras upphovsrättsliga verk får brukas och i vilka sammanhang samt till vilka kostnader.[br]I vissa fall äger företagen friköpta rättigheter på produktfoton som specifikt ska användas i sammanhang så som publicering i broschyr, katalog, reklam och på webb. Då får andra foton inte tas på produkten utan man hänvisar till att den som ska nyttja produkten till försäljning ska nyttja dessa bilderna och inga andra. Då håller man verksamhetens bild utåt konsekvent och undviker att varumärket skadas. I vissa fall tar de ekonomisk kompensation för sådant material.[br][br]Därför skriver jag som innan att det bästa är att höra med företaget i fråga vad som gäller.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Jag har fått grönt av Cover Girl, Bare Escentuls, Lancome och väntar svaret från MAC Cosmetics, Nars och Smashbox. Jag hoppas verkligen att det är fritt fram för jag har hittat grossiter.
Grattis! :bravo[br]Då har du kommit långt och erkänn det känns mycket bättre att ha ett ok från rätt håll :-) Kanske de även kan ge dig värdefulla inköpskanaler så småningom?[br]Bara en tanke i välmening.
Det här fick jag av Boobi Brown, det verakr inte som om det är fritt fram för alla märke eller har jag missförstått detta?[br][br][br]"Thank you for taking the time to contact us, and for your interest in Bobbi[br]Brown.[br] [br]In response to your inquiry, please be advised that our products are[br]distributed for sale only [br]at our authorised retail store accounts, the majority of which are located[br]in major department [br]stores. While there are other select points of sale, such as duty-free[br]shopping locations, we [br]are not seeking to expand our distribution network at this time.[br] [br]Once again, thank you for your interest. [br] [br]Sincerely"[br]
Tyvärr är detta precis det jag nämnde i:[br][br][quote]Det beror sig på hur deras upplägg är för återförsäljare. Vissa bygger upp hur deras varumärke får användas och exponeras samt för att inte inkräkta på andra ÅF's territorium.[/quote][br][br]Men de säger i och för sig att för tillfälelt är de inte intresserade av att utöka sitt distrubitionsnätverk. Det är i alla fall inte ett definitivt nej och du kanske kan nå dit genom att etablera dig mer och presentera din verksamhet till dem på ett tillfredställande sätt.[br]
Det är lite trams när varumärken/tillverkare skriver så, dom har ingen som helst möjlighet att bromsa/eller stoppa försäljning som egentligen gynnar deras varumärke. Mojo har helt rätt i att det är bra att fråga och dessutom måste du ha tillstånd om du använder deras bilder och texter etc. Men kom ihåg en sak! Låt oss säga att ett varumärke/bolag anser att du använder deras varumärke utan tillstånd så måste de kunna bevisa vilken skada de lidit, hur omöjligt är inte de ?[br][br]Jag har jobbat med varumärken många år och mitt personliga tips är att du "ska vara lite tuff" och inte alltid tro på vad "varumärken/bolag" talar om för dig.[br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Vill egentligen inte argumentera med dig här Jens, jag skriver nu mest för att jag tycker det är bra att du bidrar till en utvecklad syn på ämnet i tråden. :bravo[br][br]Jag vill belysa att man har rätt att begära en intrångsundersökning. Detta för att se omfattningen på bruk och värde för att fastslå den ekonomiska skadan.[br][br]Det stora förlusterna sker oftast när man väljer att slåss mot stora företag som rent tekniskt ekonomiskt kan köra över en liten företagare så att den inte har råd att processa. [br][br]Stora företag vana vid varumärkesintrång är bla tobaksbolagen, Disney mfl. Jag vet en 'gästspelare' här på företagande.se som nyligen omskrevs i en artikel på frontsidan som slagits mot en av giganterna. Men då i en märkligt omvänd process.[br][br]Du har rätt det kan tyckas underligt att förhindra en utökad försäljning. Men samtidigt kan man tycka det är bra att man som företagare har koll på vilka ens företrädare är, hur många de är och att de håller sig inom ramarna för den satta prisbilden och profileringen. I alla fall blir resultatet lättare mätbart. Även vad gäller inkräktande på ÅF's territorium har betydelse för att främja en god stämning i de underliggande leden.[br][br]Ja man ska vara lite tuff![br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Man kan ju också fundera på om den ekonomiska vinsten av att ha ett visst märke i sortimentet försvarar de resurser man måste lägga på att tvista med tillverkaren om att få sälja varan (även om man har rätten på sin sida).[br][br]Sedan vet jag inte hur Liselott tänkt köpa in sina produkter - men köper man av tillverkaren eller tillverkarens grossister så borde det hela falla ut av sig självt att man får sälja produkterna vidare?
Jag är bara lite försiktig med det hela vill inte hamna i svåra situationer, jag fick veta av Shiseido att de tillåter inte att deras produkter ska säljas på nätet men www.beautyplanet.se ändå gör det så jag blir verkligen förvirrad, vad är rätt vad är fel. Det är kanske ingen som bryr sig om småföretagare.
Jag tycker du gör rätt som kollar upp vad som gäller (värt en applåd) då har du rätt om fötterna. Sen är det klart att alla inte följer regelverken. Det är vanligt bland exempelvis småbutiker som storhandlar på willys och säljer i den egna lilla affären hemma runt hörnan. Om de gör rätt eler fel kan man tvista om. Jag som konsument bryr mig egentligen inte nämnvärt bortsett från att jag snabbt kan räkna ut att priset inte är billigare i dessa butikerna. Som konkurrerande försäljare har man troligen en annan syn.[br][br][br]
Må väl!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.