Förmånsbil kalkyl, stämmer den?

7
Hej,

Jag har funderat på förmånsbil till mitt konsultföretag i nästan tre års tid nu. Just nu känns tiden kommer där ekonomin finns och även intresset för att köra en nyare bil. Men hur jag än räknar så får jag inte ihop kalkylen.

Jag tittar på en Volvo XC60 recharge ultimate black edition som exempel.
Företagspris från 8392 kr/mån
Förmånsvärde från 9973 kr/mån

Det är ju då ett leasinguplägg där jag förstår det som att halva momsen är avdragsgill för företaget och bilen leasas på 36 månader och därefter förväntas man byta bil (eller köpa ut den). 
I och med att nettolöneavdrag är det som är aktuellt som egenföretagare i AB så blir min privata kostnad förmånsvärdet i sin helhet. Företagspriset på 8392 kr/mån är exklusive moms så således tillkommer även halva momsen utöver detta. Slår man då ihop företagets kostnad och min privata kostnad så rör det sig om 18 365 kronor per månad och på en 3-årsperiod hisknande 661 140 kronor (!!) där hela 359 028 kronor är privata, skattade pengar. Dessutom äger vare sig jag eller företaget någonting efter denna 3-årsperiod utan då ska bilen återlämnas eller köpas ut. Återlämnas den så har man alltså hyrt en bil i 3 år för 661 140 kronor.

Jämför jag samma bil privat så kostar den 809 000 kronor. Via Volvo finans kan jag då betala 202 250 kronor kontant och finansiera den på 72 månader för 11 204 kronor per månad. På en 3-årsperiod för att jämföra ovanstående så blir det då 605 594 kronor. Visserligen endast med skattade pengar, men då äger jag ju fortfarande bilen och har den utanför företaget helt privat.

Tänker jag fel eller har förmånsbil blivit fullständigt o-förmånligt?

 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.