Rätta till summa för inköp

3

Hej! har en liten fråga kring bokföring av inköp: När jag köper något till firman brukar jag betala privat och sedan ersätta summan via firman. Detta för att jag inte har något bolagskort eller sätt att betala direkt från firmans "bolagskonto". Denna gång hade jag dock inte pengar på mitt privata konto - så jag förde först över pengar från bolagskontot till mitt privata konto för att kunna köpa grejen.



Men jag förde över lite för mycket för att ha marginal inför köpet och nu var grejen nån hundralapp billigare än det jag förde över. Hur gör jag med de överblivna pengarna? Hur bokför jag detta så man fattar att jag använde pengarna för att köpa något till bolaget?



Fråga: Räcker det att jag kommenterar verifikatet, alltså säger att pengarna är till för detta inköp och kan låta pengarna ligga kvar till nästa bolagsinköp? Eller bör jag genast föra tillbaka det som blev över?

8

För att inte 'ligga ute' med vad som princip motsvarar en skuld till bolaget så hade jag nog valt att nolla ut snarast möjligt.

Blir lätt kladdigt att hålla reda på i längden annars.

Vi på Greenbalance vill hjälpa dig att på en naturlig väg finna inre balans, avkoppling och återhämtning.
 
3

Vill tacka för hjälpen! Blev att jag bokförde köpet som vanligt men la överblivet i kassa 1910.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.