Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Jag är absolut ingen mästare på sånt här, men programmet jag använder mig av är ganska behjälpligt just på den punkten. (visma)
Man börjar med att via visma appen Scanna kvittot/fakturan. Fyll i så mycket info som du kan, tex om det är faktura eller kvitto som du scannat.
Öppna bokföringsprogrammet i datorn och tryck på notisen som visar att du har ett oknutet bildunderlag.
Fyll i kompletterande information från kvittot och välj sedan det kontot som bäst passar ditt köp.
Är det tex kontorsmaterial så skriver du det i fältet och får upp förslag på lämpliga konton.
Är det maskiner skriv det, är det lokalhyra skriver man det.
Man kan få "skrivsöka" lite för att hitta ett konto som bäst överensstämmer med köpet man gjort.
Nu till den smarta delen, spara verifikationen, gå sedan in på den och välj hantera och sen betala. Välj betalt med egna pengar och ställ in datum som stämmer med transaktionen på ditt bankkonto så sköter programmet resten vad gäller olika konton, moms, debet och kredit.
Hoppas att det hjälpte dig =)
Frågan om du kan dra av momsen hör ihop med om inköpet är till dig som privatperson eller till din firma (och då höra till den verksamhet som bedrivs). Om inköpet är till dig som privatperson (eller familjen tex) så får du inte dra av momsen. Är inköpet till företaget så kan du dra av momsen.
Om du handlar till företaget:
Om du betalar från företagets konto så bokar du tex:
1930 kredit
2641 moms debet
passande kostnadskonto 4xxx- debet
Om du betalar något för företagets räkning från ditt privata konto så byter du bara ut 1930 till 2018:
2018 kredit
2641 moms debet
och passande kostnadskonto
(Och där jag skriver kosntadskonto skulle ju även kunna vara ett balanskonto om det tex rör sig om inventarie).
Det finns även ett till undantag för att dra av momsen. För att ha rätt att dra av momsen om du handlar till företaget, så måste du ha en faktura ställd till företaget ifall beloppet är 4000 kr eller över. Du får inte dra av moms då om du har en faktura ställd till dig eller ett kvitto utan köparens info. Om du har enskild firma med ditt eget namn så underlättar det ju en del.
Det bör gå.
Tänk på hantering av tull och importmoms så du gör rätt på det. Beställer du som privatperson så lägger de väl på momsen och tullavgift i priset? Som företag ska du kanske redovisa importen med ut- och ingående moms. Det beror lite på varifrån varor kommer och vad det är hur det ska hanteras. Står ganska bra på Skatteverket.se.