Hur gäller moms + tull när jag köper in som privatperson respektive enskild firma utanför EU

0
Hej, jag är en klädesdesigner och har haft som mål att starta eget. Jag har kontaktat en tillverkare utanför EU som är villig att producera mina design men är osäker på hur mycket momsen och tullen påverkar budgeten.

Låt säga att jag köper in 120 par jeans för 250kr st vilket blir 30 000kr. Vad är det för regler som gäller vid import? Hur mycket kommer jag tulla och vad blir momsen för detta? Landet som jag importerar från ligger utanför EU.

Hur funkar momsen och tullen när jag beställer som privatperson respektive enskild firma?

Såsom jag fattar det kommer momsen betalas oavsett om jag beställer som privatperson eller firma eftersom landet är utanför EU. Detta kommer ligga på 25% vilket motsvarar 7500kr. Är det något som jag har missat och vad gäller tullen för denna situation?

Min tillverkare säger även att DHL air freight kommer att fixa tullavgiften åt mig men att denna tjänst kommer att debiteras. Läste runt på nätet folk har sagt att det är bättre att tillverkaren skriver "self clearance" på produkten så att jag kan deklarera tullavgiften själv. På så sätt slipper jag onödiga uppgifter.

Är tacksam för all svar och hjälp jag kan få.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.