Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 6 år sedan

Hur bokför jag inköp av inventarie på avbetalning


Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag skall bokföra ett inköp på avbetalning.
Det är ingen kontantinsats utan rent lån.

1221- inköp av inventarien
2350- Lån
8410- Räntekostnad
2641- Moms
3540- Faktuerings avgift

Det kommer vara månadsvis avbetalning med första förhöjda när momsen kommer tillbaka.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

MVH

Annika
Vid första inköpet av inventarien så blir det ju oftast bara : ( vi låssas att den kostar 100 000 + moms ) 1221 D 100 000 2641 D 25 000 2350 K 125 000 Vid avbetalningarna sen så bokför du uttaget från företagskontot och delar upp på lån och ränta. Ex: 1930 K 5000 2350 D 4000 8400 D 1000 Vill du greja med nån faktureringsavgift så ska det inte vara på ett 30-konto. Den avgiften är när du själva skickar ut en faktura och tar en avgift för det.
Tusen tack :-)
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: