När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag planerar att starta ett aktiebolag och jag behöver en dator och telefon för verksamheten. Vad är mest fördelaktigt, att göra inköpen innan uppstart och använda dem som apportegendom för aktiekapitalet eller starta bolaget med kontanter och sedan köpa in datorn och telefonen.
Bra fråga!
Nu är jag inte helt säker, men det du "köper" AB för (alltså aktiekapitalet, apportegendom i detta fall) är inte ett inköp för bolaget utan för dig privat. Då kan du heller inte dra momsen på det.
Däremot kan man ju köpa saker till AB innan det är startat och sedan ta in det precis som man skulle gjort om det köptes av AB. Då kan man även plocka ut pengar motsvarande marknadsvärdet på sakerna.
Det är ju en viss skillnad där och jag vet inte om det prövats i rätten. För att vara säker bör du nog kontakta Skatteverket eller om någon annan på forumet vet svaret?
Har man möjligheten, så tycker jag det tveklöst är bättre att starta bolaget med kontanter. Ska du sätta in en dator och en telefon som apport om 50 000, så lär du vara tvungen att kunna visa att dom är värda kanske runt 70 000 för att få en revisor att skriva på intyget.
Sen vill revisorn ha betalt för intyget. Allt mellan 2-4000 kr beroende på var du bor.
En bolagsstart med kontanter tar ca 4 dagar, och kostar 1900, medan en med apport får göras på papper och kostar 2200 plus revisorns intyg.
Hur man sen gör efter start är väl en smaksak, men man tappar ju som sagt momsen om inköpen inte görs av bolaget, eller åtminstone i nära anknytning till, så du kan lägga in kvittot i bolaget.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.