Så når din hemsida toppen i Google

507
1
Företagare har massor att tjäna på att hemsidan hamnar högt i Google och andra sökmotorer.

Branschen dräller dock av konsulter, som lovar mer än de håller. På nätet finns också skojare som lockar med plats i hundratals sökmotorer - men allt du får är mer spam.



Varningarna utfärdas i en ny bok om konsten att hamna högt hos Google och andra sökmotorer.

Den heter "100 sidor om att få din hemsida högre placerad hos sökmotorerna" och är skriven av Stefan Ekberg.



Hans enmansförlag Redaktionen har sålt för nio miljoner kronor på tre år. Mycket tack vare smart taktik på webben.



Stefan Ekberg menar att det varken krävs konsulter eller höga kostnader för att lyckas på nätet. Sökmotorsoptimering är enklare än det låter. Han varnar för fantastiska erbjudanden om att i ett klick till låg avgift komma med i hundratals sökmotorer. Högst tjugo är värda att registrera sig hos.



Resten är bara ute efter pengar - eller ännu värre adresser att sälja till spammare som skickar ut skräpmejl. Rådet låter vettigt - när sökte du själv i fler än tjugo sökmotorer senast?



Men att hamna högt bland söktjänster är ingen vits om sidan inte leder till återbesök och försäljning. Det krävs lockande innehåll, bra produkter och vettig kundvård.



Stefan Ekberg har flera förslag på läsvärt innehåll utöver produktinfo och prislistor. Små kurser i näraliggande ämnen, gästkrönikörer, rapporter, frågespalter och utlåtanden från nöjda kunder saknas hos många svenska nätbutiker idag.



De flesta sökmotorer är gratis i dag, men det kan ta slut. Förr eller senare kommer Google och de andra att vilja ha betalt, varnar Stefan Ekberg.

Den som kan lite webbmakeri räknar nog med att få lite tips om hur "taggarna", de osynliga etiketterna som finns i hemsidans kod, ska utformas.



Tipsen finns, och är smarta. Till exempel knepet att även lägga in felstavade nyckelord, "dåligt" språk och dialektala varianter. Många som söker på nätet slarvar med språk och tangentbord.



Kolla själv. Ett av bokens många länktips är en hemsida där du kan se vad folk söker efter på nätet just nu: http://evreka.passagen.se/spanaren





Stefan Ekberg varnar för onödiga utgifter. Men han tycker att fler skulle kosta på sig ett riktigt statistikprogram. Det ger lönsam information om kunderna, hävdar han och ger konkreta exempel från sin egen förlagsverksamhet.



För den som trots allt vill anlita hjälp för att höja sig hos sökmotorerna själv avslutas boken med ett kapitel om vilka krav man bör ställa på en inhyrd expert samt en mall till ett avtalskontrakt.



-----------------------------------------------------------------

FAKTA

Tips i ny bok



Titel: 100 sidor om att få din hemsida högre placerad hos sökmotorerna.



Författare: Stefan Ekberg.



Utgivare: Förlaget redaktionen.



Pris: Cirka 350 kr.



Källa: sydsvenskan.se
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
72
1
Det här tycker jag är ett mycket svårt ämne. Av någon anledning verkar inte Googles tycka om mig medans Msn verkar älska min sida. Vad det beror på vet jag inte. [br]Även statistik program är svårt. Har provat ett antal men alla presenterar resultatet lite olika. Vilken är egentligen bäst?
232
[quote="danne"] [br]Hans enmansförlag Redaktionen har sålt för nio miljoner kronor på tre år. Mycket tack vare smart taktik på webben. [br][/quote] [br] [br]Sorry, men Reaktionen Stefan Ekberg AB består av fler medarbetare. Dock så genomsyras samt bygger verksamheten på hans egna böcker och tips. [br] [br] Prenummerera på hans olika nyhetsbrev - Rekommenderas skarpt!
M-Daniel Johansson
9
att komma högt upp i google, altavista och yahoo. Jag har inte använt mig så mycket av MSN men gissar att de tittar på title väldigt mycket. Det jag har kommit fram till är att keywords gärna skall ses i BODY för att slå igenom hos google och altavista. Yahoo directory ger mycket om du hittar rätt. [br]Just nu försöker jag mig på att hitta större engelska, amerikanska och japanska webbplatser typ forum med mycket besökare. De skall helst handla om turism. Någon som har tips?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.