Anställd behöver betala åt företaget, hur lösa?

4
Jag är på gång att anställa en person (min första). Han som jag anställer behöver även kunna betala åt företaget. Hur brukar man lösa det?

Jag skulle kunna ge honom ett företagskort med mitt namn på men det känns lite för osäkert. Tänk om han bestämmer sig för att vara oärlig och ta mina pengar.

Jag vill inte att han lägger ut åt mig med sina privata pengar då det handlar om tusentals kronor vissa dagar.

Hur brukar man lösa sånt här i praktiken? Hur har ni andra gjort?
2066
22
Jag har ett VISA-kort till varje anställd. Om jag inte kan lita på dem hade jag inte anställt dem...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
16
Jag håller med Jonathan fullt ut. Anställ inte folk som du inte litar på.[br][br]Det finns två saker som är viktiga:[br]1: Ett tydligt regelverk om vad kortet får användas till, och vad det inte får användas till. Lämpligen har man regeln att inga privata omkostnader får betalas med kortet, ens om man betalar arbetsgivaren i ett senare skede. Då är det glasklart och man slipper "Toblerone-affärer".[br]2: Kontroll av kortanvändningen genom att fakturor, kvitton och redovisning granskas och kontrolleras.[br][br]En liten anekdot om vad som kan hända om man inte kontrollerar:[br]Jag råkade en gång i världen på en säljare på ett företag som bestämt sig för att "smarta" sig lite. Företaget lät sina säljare lägga ut vid resor, och så fick de betalt mot inlämnande av reseräkning. Efter ett par år vid företaget så började den här säljaren att salta sina reseräkningar. Avstickare togs upp i körjournalen som aldrig hade gjorts. Lunchkvitton togs upp, som aldrig hade ägt rum. Diverse inköp av kaffebröd och liknande sattes upp på räkningen, men de hade inte heller skett. Med tiden så blev det mer och mer som förfalskades. Ingen kontrollerade ju. Där fanns stora representationsnotor från rätt rejäla middagar, men kvittot hade han gjort själv hemma på datorn. Där fanns resor över flera dagar med hotellräkningar etc då han i själva verket spelat golf utan tillstymmelse av en kund etc. När arbetsgivaren till slut fattade misstanke så handlade det om stora belopp under 2,5 år. Och det var inte pengarna som var arbetsgivarens stora problem, utan att han trodde att en av hans bästa säljare tagit hand om åtskilliga kunder, berättat om nyheter för dem, lyssnat på dem och deras problem. I själva verket hade han inte besökt dem alls. Sådant tar tid att bygga upp förtroende för, och kostar mycket mer pengar.
2066
22
[quote author=jarlen link=topic=7437.msg34261#msg34261 date=1280656439][br]Tänk om han bestämmer sig för att vara oärlig och ta mina pengar.[br][/quote][br][br]Ge inte bort ett kontokort. Skaffa ett kreditkort med inköpsgräns, du får en faktura i slutet på varje period och har kolla på att inte maxgränsen överskrids.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Tack för svaren! Jag kanske är lite väl nojig över detta men att sätta företagskortet i händerna på en människa jag träffat i några timmar.[br]Men nu vet jag i alla fall att det är så det brukar gå till. Bra tips också med tydligt regelverk så det inte råder nån tvekan över vad kortet får användas till.[br][br]Kreditkort med inköpsgräns är nog vad jag behöver. Tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.