Hur funkar det?

219
1
[size=10pt]Förr har jag haft en tjej som har sålt åt mig på provision. Hon hade eget företag så hon fakturerade mig summan vi hade kommit överens om. Inga konstigheter med det.  :nicka

MEN...nu har jag en tjej som skulle vilja sälja men hon är inte egen företagare. Hur gör jag då? Måste jag anställa henne? eller betalar jag ut summan hon är berättigad till och så får jag stå för arbetsgivaravgifter och skatt.....m.m.  :blink
Hur funkar det? Någon som kan ge några praktiska svar på lösning.
Hon är duktig säljare men hon har inga planer på att bli egen.[
Jag har alltid varig själv i mitt företag och inte haft anställda så detta är nytt för mig. Kanske jag ska kontakta skatteverket om råd men jag tänkte fråga här först./size]
2066
2
Betalar du ut lön till henne är hon anställd av dig. Skriv ett anställningskontrakt där det klart framgår vad ni kommit överens om och vilka villkor som gäller. Semesterersättning, anställningsform (tills vidare eller visstid) osv. Du betalar in hennes A-skatt och arbetsgivaravgifter, lämnar kontrolluppgifter. Är egentligen inga konstigheter, men det är bra att ha det på papper så du inte tycker att semesterersättning ingå och hon vill ha ut ytterliggare 12% i slutet av året :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
219
1
Men måste jag anställa?[br]De som säljer smink eller Tupperware är inte anställda.[br]De tar väl bara upp sin ev intäkt/förtjänst i sin självdeklaration.[br]
2066
2
Säljer hon åt dig är hon anställd av dig, köper hon saker av dig är det hennes problem hur hon säljer vidare det eller betalar skatt. Detta är inte min hemmaplan, så det är möjligt att det finns något mellanting, men inget jag känner till.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
57
Finns det någon som är insatt i detta? Har en liknande frågeställning där jag vill ta hjälp av olika personer med olika expertiser, kortare beställningsjobb. Osäker på hur jag ska betala dem då de inte nödvändigtvis har egen firma. 
1324
2
Låt dom bli frilansare. [br][br]http://www.frilansfinans.se/main.php[br]OK det kostar några % men du slipper en massa jobb. Och dom får sin "lön" ganska snabbt. Oftast innan du betalt (om du bedöms kreditvärdig och det gör du väl efter ett par gånger om inte annat). [br][br]Hans[br]
2360
37
Uppträder du i företaget namn är du anställd men köper du in något som du sedan säljer kan ju inte företaget belastas, men SKV kan ju alltid ha en annan uppfattning och det gör det så skrämmande att vara företagare här. Man är rättsosäker i högsta grad och utlämnad åt SKV:s tyckande. Själv har jag en resning (40 sidor) just angående en enskild tjänstekvinnas tyckande, sådant tar kraft och tid i anspråk som kunde användas bättre. Bra vore om tjänstemannaansvar infördes igen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.