anställa mer personal

48
Tidigare har jag enbart anställt personal genom kontakter men nu när jag ser ut att behöva anställa ytterliggare några till så har jag tänkt att gå via arbetsförmedlingen.

Är det något speciellt man ska tänka på osv om man går via arbetsförmedlingen?

är risken stor att man blir nedmejlad med mejl?
visst kan man även ta ned annonsen när man själv känner för det?
720
Vad du måste tänka på är att du får personal utan personliga kopplingar till dig. De kommer alltså att ställa krav på avtalsenliga löner, skrivet kollektivavtal med därmed sammanhängande avtalsenliga försäkringar, reglerade aretstider osv osv. [br]Lägger du ut annonsen via AF så kommer du att få massor av sökande varav merparten kommer att tala om (mer eller mindre klart) att de inte alls är intresserade men är anvisade av AF att söka jobbet. Du kommer i många fall också då att vara tvungen att skriva intyg till AF om att de sökt arbetet och varför de inte fått det.[br]Bättre (åtminstone mindre arbete) är att bara tala om för AF vad du söker och be dem plocka fram ett abtal att välja bland, så att det inte blir en öppen annons.[br]Men det bästa är nog fortfarande att söka folk via andra kanaler, då det knappast är den mest motiverande personal man får via AF.
758
1
[quote author=Redkon link=topic=2563.msg10197#msg10197 date=1184523175][br]Vad du måste tänka på är att du får personal utan personliga kopplingar till dig. De kommer alltså att ställa krav på avtalsenliga löner, skrivet kollektivavtal med därmed sammanhängande avtalsenliga försäkringar, reglerade aretstider osv osv. [br]Lägger du ut annonsen via AF så kommer du att få massor av sökande varav merparten kommer att tala om (mer eller mindre klart) att de inte alls är intresserade men är anvisade av AF att söka jobbet. Du kommer i många fall också då att vara tvungen att skriva intyg till AF om att de sökt arbetet och varför de inte fått det.[br]Bättre (åtminstone mindre arbete) är att bara tala om för AF vad du söker och be dem plocka fram ett abtal att välja bland, så att det inte blir en öppen annons.[br]Men det bästa är nog fortfarande att söka folk via andra kanaler, då det knappast är den mest motiverande personal man får via AF.[br][/quote][br][br][br]Du glömde skriva att dom arbetslösa är lata, annars så fick du med alla fördomar
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
456
1
Jag skulle vilja tipsa om att gå via Lernia, Manpower eller Poolia med flera. Dom hjälper dig med rekryteringen och sållar direkt bort de som bara söker jobbet för sökandets skull.[br][br]Lämna en kravprofil som dom kan använda som stöd, sedan träffar du en handfull av kandidaterna och slutligen väljer du den som känns bäst. Du har även möjligheten att prova en, eller flera kandidater och har då full rätt att omdelbart ta bort den som trots allt inte skulle passa ditt behov .. Kostar lite mer kortsiktigt, men kan absolut vara en vettig idé långsiktigt.
640
5
[quote]Du glömde skriva att dom arbetslösa är lata, annars så fick du med alla fördomar [br]  [br][/quote][br][br]Jag måste säga att jag håller med Redkon till 100%. Självklart finns det undantag och man får väl själv bestämma om det är värt massor med merarbete för att vara politiskt korrekt. Personligen tycker jag inte det.[br][br]Folk man söker via andra kanaler är också arbetslösa Stefan därför förstår jag inte ditt "utspel"[br][br]Berätta gärna för oss om du har andra erfarenheter av AMS. [br][br]MVH[br][br]R
456
1
Fördelen med bemanningsföretagen eller rekryteringsföretagen är att i deras personalpooler så är människorna oftast sysselsatta och motiverade..[br][br]AMS har inte samma upplägg vilket kan göra att man får mindre motiverad personal.
720
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2563.msg10213#msg10213 date=1184533722][br][quote author=Redkon link=topic=2563.msg10197#msg10197 date=1184523175][br]Vad du måste tänka på är att du får personal utan personliga kopplingar till dig. De kommer alltså att ställa krav på avtalsenliga löner, skrivet kollektivavtal med därmed sammanhängande avtalsenliga försäkringar, reglerade aretstider osv osv. [br]Lägger du ut annonsen via AF så kommer du att få massor av sökande varav merparten kommer att tala om (mer eller mindre klart) att de inte alls är intresserade men är anvisade av AF att söka jobbet. Du kommer i många fall också då att vara tvungen att skriva intyg till AF om att de sökt arbetet och varför de inte fått det.[br]Bättre (åtminstone mindre arbete) är att bara tala om för AF vad du söker och be dem plocka fram ett abtal att välja bland, så att det inte blir en öppen annons.[br]Men det bästa är nog fortfarande att söka folk via andra kanaler, då det knappast är den mest motiverande personal man får via AF.[br][/quote][br][br][br]Du glömde skriva att dom arbetslösa är lata, annars så fick du med alla fördomar[br][/quote][br][br]Vilka fördomar? Att alla som är inskrivna på arbetsförmedlingen måste söka jobb som anvisas dem utan att själva få välja och sortera?[br]Att folk utan koppling till en arbetsgivare inte litar på ett muntligt avtal utan vill ha skriftliga avtal.[br]Statitiken för 2007 visar att massor av människor numera får sanktioner av sina A-kassor för att de inte söker eller tar anvisade arbeten, tyder det på att alla som är inskrivna på AF glatt tar de jobb som anvisas dem med förutsättningen att göra sitt bästa för sin arbetsgivare.[br][br]Hur många gånger har du Stefan sökt anställda via arbetsförmedlingen för att kunna säga att det är fördomar jag skriver? Jag talar av erfarenhet och jag har i olika sammanhang (olika regioner, olika yrken, olika tidpunkter de sista 15 åren) använt mig av dem men aldrig att det har gett en lyckad rekrytering.[br][br]Sist vi skulle anställa någon så talade jag med chefen för ett av AF:s kontor här och bad dem plocka fram fyra kandidater som vi skulle kunna vara intresserade av. När de kom på intervju så sa[br]1 Att han nog hade svårt att jobba eftersom vi hade kontoret där vi hade det. Vi sitter i ett industriområde och eftersom det då någongång om dagen passerar långtradare förbi här så kommer hans superkänsliga öron inte att klara av det utan han får direkt migrän av ett så starkt ljud och måste gå hem[br]2 Att hon nog inte skulle klara av att jobba där. Hon led av astma och när hon kom in på området så kände hon direkt att någon hade rökt ute på gården och det klarade inte hennes astma av att behöva gå igenom den lukten varje morgon om det var någon anställd på något av de andra företagen som rökt så att det skulle lukta lika mycket varje dag.[br]3 Tog gärna jobbet såvida han fick utveckla tjänsten till vad han själv ville. Att sitta still och arbeta 8 timmar om dagen var inget för honom utan han ville kunna sticka ut och vara social med våra kunder ett par timmar varje dag. Han var själv väldigt intresserad av att fiska och fotografera och det hoppades han att våra kunder också var för då skulle han kunna åta sig att at med dem ut göra detta. En mix av 5 timmars arbete och 3 timmars socialt liv var den absoluta gränsen för honom av vad han skulle kunna tänka sig som mest tid på kontoret.[br]4 Hade ingen aning om hur arbetet skulle gå till, hade inga kunskaper inom området men var villig att lära. Hade dock en så dålig svenska att det för vår del var helt omöjligt att anställa henne, dessutom var det någon som kunde arbeta vi ville ha inte en praktikant som vi skulle utbilda.[br][br]
822
48
[quote author=Redkon link=topic=2563.msg10225#msg10225 date=1184564867][br][quote author=Sinnenas Teater link=topic=2563.msg10213#msg10213 date=1184533722][br][quote author=Redkon link=topic=2563.msg10197#msg10197 date=1184523175][br]Vad du måste tänka på är att du får personal utan personliga kopplingar till dig. De kommer alltså att ställa krav på avtalsenliga löner, skrivet kollektivavtal med därmed sammanhängande avtalsenliga försäkringar, reglerade aretstider osv osv. [br]Lägger du ut annonsen via AF så kommer du att få massor av sökande varav merparten kommer att tala om (mer eller mindre klart) att de inte alls är intresserade men är anvisade av AF att söka jobbet. Du kommer i många fall också då att vara tvungen att skriva intyg till AF om att de sökt arbetet och varför de inte fått det.[br]Bättre (åtminstone mindre arbete) är att bara tala om för AF vad du söker och be dem plocka fram ett abtal att välja bland, så att det inte blir en öppen annons.[br]Men det bästa är nog fortfarande att söka folk via andra kanaler, då det knappast är den mest motiverande personal man får via AF.[br][/quote][br][br][br]Du glömde skriva att dom arbetslösa är lata, annars så fick du med alla fördomar[br][/quote][br][br]Vilka fördomar? Att alla som är inskrivna på arbetsförmedlingen måste söka jobb som anvisas dem utan att själva få välja och sortera?[br]Att folk utan koppling till en arbetsgivare inte litar på ett muntligt avtal utan vill ha skriftliga avtal.[br]Statitiken för 2007 visar att massor av människor numera får sanktioner av sina A-kassor för att de inte söker eller tar anvisade arbeten, tyder det på att alla som är inskrivna på AF glatt tar de jobb som anvisas dem med förutsättningen att göra sitt bästa för sin arbetsgivare.[br][br]Hur många gånger har du Stefan sökt anställda via arbetsförmedlingen för att kunna säga att det är fördomar jag skriver? Jag talar av erfarenhet och jag har i olika sammanhang (olika regioner, olika yrken, olika tidpunkter de sista 15 åren) använt mig av dem men aldrig att det har gett en lyckad rekrytering.[br][br]Sist vi skulle anställa någon så talade jag med chefen för ett av AF:s kontor här och bad dem plocka fram fyra kandidater som vi skulle kunna vara intresserade av. När de kom på intervju så sa[br]1 Att han nog hade svårt att jobba eftersom vi hade kontoret där vi hade det. Vi sitter i ett industriområde och eftersom det då någongång om dagen passerar långtradare förbi här så kommer hans superkänsliga öron inte att klara av det utan han får direkt migrän av ett så starkt ljud och måste gå hem[br]2 Att hon nog inte skulle klara av att jobba där. Hon led av astma och när hon kom in på området så kände hon direkt att någon hade rökt ute på gården och det klarade inte hennes astma av att behöva gå igenom den lukten varje morgon om det var någon anställd på något av de andra företagen som rökt så att det skulle lukta lika mycket varje dag.[br]3 Tog gärna jobbet såvida han fick utveckla tjänsten till vad han själv ville. Att sitta still och arbeta 8 timmar om dagen var inget för honom utan han ville kunna sticka ut och vara social med våra kunder ett par timmar varje dag. Han var själv väldigt intresserad av att fiska och fotografera och det hoppades han att våra kunder också var för då skulle han kunna åta sig att at med dem ut göra detta. En mix av 5 timmars arbete och 3 timmars socialt liv var den absoluta gränsen för honom av vad han skulle kunna tänka sig som mest tid på kontoret.[br]4 Hade ingen aning om hur arbetet skulle gå till, hade inga kunskaper inom området men var villig att lära. Hade dock en så dålig svenska att det för vår del var helt omöjligt att anställa henne, dessutom var det någon som kunde arbeta vi ville ha inte en praktikant som vi skulle utbilda.[/quote][br][br]Det låter som eliten av Sveriges arbetskraft  :mrgreen:[br]Vem av de 4 fyra fick jobbet?  :P[br][br]Personligen anser jag att ALLA kan och bör arbeta! Jag har faktiskt aldrig träffat någon som inte har möjlighet att göra något.[br][br]Det blir liksom lite fånigt när man ser människor utan armar och ben, personer som är gravt cp-skadade eller har någon annan svår sjukdom eller handikapp, men som ändå jobbar. (Inte så ofta i Sverige där man inte behöver arbeta om man känner sig lite ledsen en dag)[br][br]Problemet är kanske att vissa personer i detta land ser ner på vissa arbeten och kallar dem ovärdiga och vissa menar på att det är bättre att folk är arbetslösa än att de har för låga löner. Självklart skapas det då en dålig attityd mot att arbeta.[br][br][br]Vad gäller att anställa via arbetsförmedlingen så skiljer det nog sig väldigt mycket från ort till ort. En eldsjäl på den lokala AF och det är helt annan kvalitet på ansökningarna. Tror inte det har med de arbetslösa att göra utan eldsjälen som sätter ribban högt inför den nyinskrivne och förklarar hur det funkar. "Du ska ha jobb!"[br]Ställ krav på AF när du kontaktar dem! Det är deras jobb och de ska finnas där för dig. Ställ även höga krav i din platsannons då det direkt räknar bort många kanske mindre lämpade personer!
205
1
Ett litet futtigt förslag i stora sammanhanget är att för att slippa bli nedmejlad av en massa ansökningar så att den viktiga posten kommer bort, att öppna ett e-postkonto enbart för dessa ansökningar. Jag har använt mig av det för offerter och det har varit jätteviktigt för att kunna bibehålla övrig kommunikation intakt.[br][br]Som inpass i debatten kan jag säga att det är tråkigt med dåliga erfarenheter, men ännu tråkigare att alla som kommer därefter ska dömas utifrån dessa tidigare erfarenheter, från helt andra människor än den aktuella individen.
720
[quote author=Patrik link=topic=2563.msg10238#msg10238 date=1184584791][br][br]Det låter som eliten av Sveriges arbetskraft  :mrgreen:[br]Vem av de 4 fyra fick jobbet?  :P[br][br][/quote][br][br]Ingen. Den enda som jag kunde tänka mig var nr 4 och då tyckte vi att ska vi ändå lära upp någon till ett jobb kan vi gå ytterligare en sväng i ekanskapskretsen och kolla vad det finns för bekantas bekanta som vill jobba.[br][br]Nu blev iofs inte heller det någon jättelyckad rekrytering men vi försöker ge det en ärlig chans iallafall. Killen vill bara ha en vidbehovsanställning och det kändes som att det också skulle kunna passa oss bra. Vi låg precis i gränsen på att klara jobbet med massor av övertid eller anställa en till som vi inte kunde täcka upp fullt för så det med vid behov kändes ju rätt bra i börsen. [br]Vad vi väl missade var att det inte var vårt behov av utfört arbete som styrde utan hans behov av extra pengar. Tyvärr har både han och hans fru gått arbetslösa så länge att de helt tappat grepept om hur ett vanligt liv ser ut. Trots att bägge stämplar och uppbär a-kassa när de inte får jobb (även hon jobbar på timmar) så kan de inte arbeta samma dagar bägge två. Barnen ska inte behöva lämnas på dagis före 9 och ska hämtas innan 3 annars får de för långa dagar. Så även om vi (som denna veckan) ville att han skulle jobba måndag - tordag så kunde han bara fredag eftersom hans fru jobbar de andra dagarna. På fredag har vi semester så denna veckan får skatteetalarna försörja honom fullt ut samtidigt som jag kommer att behöva joba varenda kväll hela veckan. [br]
1616
4
Det är tufft att vara förälder i dagens samhälle. Själv har jag en knotte på snart nio månader. Jobbar väl häcken av mig antar jag för att få allt att gå ihop men ihop skall det gå...
Må väl!
758
1
Redkon :nono[br]Jag har anställt personal sedan 1985 och har som mest haft 12 heltidsanställda.[br]Dessutom så har jag haft vid behovanställda ungefär 50 stycken.[br]Flertalet av dessa har kommit från arbetsförmedlingen.[br]Jag har absolut inte din erfarenhet av personal därifrån - tvärtom![br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
48
Tack för svaren...[br][br]Ja det blir nog att söka lite mer bland bekantskapskretsen innan man går till arbetsförmedlingen,  och isåfall lär arbetsförmedlningen få ta fram några personer för att slippa bli nedmejlad/nedringd
456
1
Prova gärna med Lernia, Poolia och Manpower.. Där finns det bra personal som vill jobba enligt min erfarenhet.[br][br]Jag tror att de olika erfarenheterna beror på bransch och var någonstans i landet man verkar..
2360
37
Det är rena ekorrehjulet och ofta blir det bara värre och värre.  Det är så lätt att dra på sig personal och så svårt att göra sig av med personer när så behövs.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
720
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=2563.msg10254#msg10254 date=1184625688][br]Redkon :nono[br]Jag har anställt personal sedan 1985 och har som mest haft 12 heltidsanställda.[br]Dessutom så har jag haft vid behovanställda ungefär 50 stycken.[br]Flertalet av dessa har kommit från arbetsförmedlingen.[br]Jag har absolut inte din erfarenhet av personal därifrån - tvärtom![br][br][br][/quote][br][br]Det är stor skillnad på vad du får via arbetsförmedlingen idag och i början på 90-talet. Då sökte vi också via AF och på 250 tjänster mellan 1992-1996 fick vi väl i snitt 15 sökande per tjänst (berodde väldigt mycket på var i landet vi sökte) och ytterst få av dem var sådana som inte ville ha jobbet. En tjej skrev visserligen rent ut redan då att "nu har jag sökt tjänsten eftersom AF säger att jag måste så jag vore tacksam om ni bara ringde till min handläggare och sa att jag sökt hos er men inte fått"[br]På den tiden fanns också någonstans i Kalmar/karlskrona trakten en supertrevlig handläggare på AF. En tjej som vi ville anställa kände sig jättenervös och orolig för att inte klara jobbet men hennes handläggare var övertygad om att det skulle gå bra och det var vi också. Han lovade då henne att åka med och "hålla handen" tills hon kände att hon blev lite varm i kläderna. Det tog ungefär två timmar sedan var hon i full gång och blev en verklig klippa i företaget.
450
Skulle vilja påstå att det helt beror på vilken typ av tjänst du ska annonsera ut. Du får din annons granskad ganska hårt av arbetsförmedlingen. Du får ej skriva...Kunna tala och skriva svenska flytande. Det får man formulera om. Om du vill att en person ska kunna Danska får du däremot göra det. Om du går till ett rekryteringsföretag får du räkna med att det kostar en del pengar innan du får träffa några utvalda (Min tjej är 50%ig ägare av ett rekryteringsföretag). [br]Att tänka på vid annonsen. Tänk dig in att du själv får det jobbet, och vad innebär det för möjligheter på sikt. Tänk också på att en överkvalificerad person hoppar vidare om han får ett erbjudande. Och framförallt, de som är något att ha som söker jobb är färskvara, de sitter ej och väntar på ett eventuellt beslut. De söker flera jobb och den dagen du beslutat dig så finns han/hon ej kvar som sökande. Och ett tips är att inte vänta in alla mail/brev och sen börja välja vilka du vill träffa....gör det direkt. Och när processen är igång så måste du agera snabbt.
22
Är det inte lättare att anställa personer med egen f-skatt, så du bara behöver fakurera dom för arbetet dom gör och slippa stora delar av ansvaret av att ha anställda.[br]+ att du kan ju sparka dom direkt om dom inte skötter sig.[br][br]Har jag rätt eller fel? ni som kan lite mer om det här en mig
Entreprenör på tillväxt..!
1616
4
Du anställer inte personer med f-skatt. [br]Du fakturerar inte folk för arbete dem utför, dem fakturerar dig om de har f-skatt. [br]Du sparkar inte en företagare du bryter ett samarbete.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]Uddatorp AB[br][br][br][quote author=DavidHolm link=topic=2563.msg18853#msg18853 date=1214515443][br]Är det inte lättare att anställa personer med egen f-skatt, så du bara behöver fakurera dom för arbetet dom gör och slippa stora delar av ansvaret av att ha anställda.[br]+ att du kan ju sparka dom direkt om dom inte skötter sig.[br][br]Har jag rätt eller fel? ni som kan lite mer om det här en mig[br][/quote]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.