Lämplig försäljningsprovision?

4
Jag planerar att knyta kontakt med några personer som kan sälja smycken som tillverkas i vårt företags regi i sydostasien. Försäljningen kommer att vara helt provisionsbaserad och riktad till butiker. Jag kommer att basera provisionen på bruttovinst per smycke. Vår produktionskapacitet är flexibel och kan motsvara ett antal heltidsarbeten ganska snabbt om efterfrågan finns.

Det här är en ny verksamhet. I början är alltså varje försäljning ren nyförsäljning. Förhoppningsvis kommer naturligtvis gamla kunder sedan att återkomma med ytterligare orders.

Själva leveranserna kommer inte att göras av säljare utan deras insats är att visa produkter och att arbeta in orders.

Frågan är, vad är en branschmässigt rimlig försäljningsprovision till säljarna? För nyförsäljning och för orders som kommer från gamla kunder?
355
1
Hade det inte varit idé att låta säljaren själv bestämma priset och advance. Ditt intresse är ju att sälja så många smycken som möjligt. Eller hur?
1616
4
[quote author=webbgbg.se link=topic=2351.msg9209#msg9209 date=1180349037][br]Hade det inte varit idé att låta säljaren själv bestämma priset och advance. Ditt intresse är ju att sälja så många smycken som möjligt. Eller hur?[br][/quote][br][br]Att säljarna bestämmer priser innebär att de köper in smycken och fungerar som grossiståterförsäljare. Då borde det finnas riktpriser. Nej jag tror Gnarpjohan gör helt rätt för att bibehålla en jämn prisstruktur gentemot butikerna. I alla fall verkar det mer seriöst.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
355
1
Visst, det beror ju helt på vad målet är. Jag hade nog försökt sälja så många som möjligt om jag är importör med ensamrätt och sedan låta andra ragga kunder både på företag och privatpersoner.
456
1
Vad skulle du själv sälja smyckerna för? Vad säljer konkurrenterna likvärdiga smycken för? Dra ner priset mot vad du skulle lägga på marknadsföring och till viss del av vinsten och gå ut med detta till dina ÅF. [br][br]Fastställ en prislista som dom måste förhålla sig till så undviker du konkurrens och prisdumpning mellan dina säljare...
4
Tack för goda råd! [br][br]Vår setup är litet udda på så vis att den säljare (som bor i Sverige) vi just nu har kontakt med även fungerar som smyckesdesigner. Produktionen sköts i Thailand av släktingar.[br][br]Efter mycket funderande lutar det åt att jag kommer att lägga på ett påslag till tillverknings- och materialkostnaden för att täcka det egna företagets övriga kostnader och vinst. Säljaren/designern får själv avgöra försäljningspriset och får på så vis själv avgöra hur stor försäljningskommissionen ska bli.  Jag vet dock vilka prisnivåer konkurrenterna håller och "lägger in ett veto" om det börjar bli galet. Vi ska nog kunna hitta en rimlig nivå.
2360
37
Att gå ut med en ca prislista markerar var nivån ska ligga sedan beror det på olika faktorer om man går över eller under detta pris.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.