När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av någon verksamhet där man sålt produkter där man varit beroende av särskilda ställ. Till exempel nyckelringar, klockor, solglasögon eller liknande.
Det jag är mest nyfiken över är huruvida leverentören/tillverkaren av produkterna förser butikerna med dessa ställ eller vad man brukar komma överens om. Jag vill även gärna veta om ni känner till någon bra tillverkare av ställ. Svenska som utländska.
Oftast, så ingår stället om man köper ex antal solglasögon, vykort,
[br]klockor osv. När det sedan gäller påfyllningen, så brukar säljare åka runt och fylla på ställen med nya varor.
[br]Ska du hitta tillverkare av ställen, så ska du nog söka hos dom som tillverka montrar och liknande.
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Hej och tack för svaret! Då var det väl ungefär som jag hade trott... hmm. Det är väl kanske logiskt... Då borde man rimligtvis kunna upprätta avtal där butikerna endast får använda ens produkter i ställen, eller ser du/ni några komplikationer med något sådant?
[br]Jag har hittat några tillverkare av ställ men de ligger ju på 2000 kr i runda slängar. Olika beroende på sort, strlk mm. givetvis.. Vill man ha produkterna i många butiker så blir det ju en liten slant man ska hosta upp.
[br]Med risk att ställa om samma fråga som tidigare, är det någon som har tips om någon tillverkare eller möjligtvis bara ett bra tips på land där man skulle kunna importera dessa ifrån?
Det är vanligt att man har egna ställ i butiken. Dessa ställ ska du kunna avtala om är dina avsett för dina produkter. Sedan beror det sig också på vad för ställ det är. Är det ex pappersställ (kartong) med din förtryckta profil på så ser nog ingen intresse i at tha sina produkter där då det sådana fall skulle marknadsföras gentemot din verksamhet. Vilket borde bli fel ur bådas perspektiv.
[br]
[br]Det är bra om du specifierar vad för ställ du är ute efter. Pappersställ ska visa tryckerier kunna erbjuda. Är det däremot ställ i metall ska man nog kolla med mekaniska verkstäder vad de kan leverera.
[br]
[br]Med vänliga hälsningar
[br]
[br]Magnus Olsson
[br][b]Uddatorp AB[/b]
En tanke som slog mig, var att de flesta butiker har otroligt ont om utrymme. Om man med ställ menar en karusellvariant som står fritt på golvet, så tror jag att många butiksägare helt enkelt tacka nej på grund av brist på utrymme. Finns dess utom kravet att jag enbart få använda stället till just säljarens varor, så skulle jag säkert tacka nej.
[br]Att däremot skapa ett ställ som är anpassat efter butikernas hyllsystem skulle kunna vara en fullträff.
[br]Ungefär så hade jag nog tänkt som butiksägare :o
Hälsningar Stefan
Det beror sig oftast på ställens utförande. Vissa ställ säljer en produkt bättre än om de står i butikens egna hylla.
[br]Ställen bör vara en alternativ möjlighet vid beställning från butiksägarna. Det är trots allt inte ställen man säljer utan produkten.
[br]
[br]Mvh
[br]
[br]Magnus Olsson
[br][b]Uddatorp AB[/b]
Tack för era kommentarer och tankar! Det underlättar vid planeringen. Om någon vill tillägga något eller tipsa om tillverkare så är även det uppskattat.
[br]
[br]Ställen jag är intresserad av är främst "golvsnurror" utav metall.
När det gäller vykortställ, ställ för solglasögon och ställ för klockor, så vet jag att butikerna betalar först när varan är såld.
[br]När säljaren kommer tillbaka efter exempelvis 3 veckor, så räknar man
[br]helt enkelt ut hur många artiklar som är sålda i stället och sedan får man en faktura på de beloppet.
[br]Inte nog med att du ska hålla dom med ett ställ, då lär också få hålla med lager av artiklar.
[br]För några år sedan sålde jag en fågel som guppade upp och ner och drack ur ett glas "Happy bird", Det var otroligt vanligt att butiken ställde som krav att jag fick betalt först när varan gick igenom kassan och detta styrdes med EAN koden som satt på. De fåglar som stals i butiken gick således inte genom kassan, en kostnad som jag fick stå för. :o
[br]
[br]Nu fick du lite till att tänka på i din planering :mrgreen:
Hälsningar Stefan
Vill minnas att det rörde sig om max 16 fåglar av totalt 432 st.
[br]Sedan vet jag att några fåglar lämnades tillbaka, då dom var söndriga,
[br]redan i sin förpackning. Några gick sönder i butiken osv.
[br]När man som leverantör ska hålla butiken med lager, så är inte själva
[br]svinnet det största problemet. Problemet är oftast likviditeten, då butiken
[br]kanske beställer 8 kartonger, men säljer endast ett fåtal artiklar ur dessa
[br]kartonger. Mitt fågelprojekt var mer en test av marknaden, hur allt
[br]fungerade osv och jag lärde mig en del :mrgreen: Erfarenheten kan säkert
[br]vara olika för olika produkter.
[br]Butikernas kedjetillhörighet är ett annat problem, då man kommer som
[br]säljare och många större butikskedjor har huvudkontor med egna
[br]importavdelningar.
[br]Personligen så valde jag att avstå från att sola mig där på dessa HK
[br]Inte för att jag inte ville sälja, utan mer för att jag var rädd för att dom
[br]själva skulle ta hem samma produkt.
Hälsningar Stefan
Det är alltid det luriga med kommisionsförsäljning. Man vet aldrig resultatet förrän det ger en försäljning mot slutkund.
[br]
[br]Dock är det viktigt i avtal att reglera att butiken har ansvar för svinn. Det ligger naturligt i deras säkerhets- och ekonomiska intressen.
[br]
[br]Småfågelförsäljningen låter som om du Stefan riktat dig mot mindre butiker som oftast har dålig säkerhet. Det ger anledning till att ha än större krav på avtal som reglerar svinn i butik.
[br]
[br]I och för sig är ca 3% svinn inte mycket men det beror sig på beloppen. För att gå till större inköpscentraler och sälja när man importerar är det bra att ha exklusiv licens för försäljning inom Sverige. Det hindrar de stora inköpscentralerna att importera produkterna.
[br]
[br]
[br]Magnus Olsson
[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote="Mojo"]Det är alltid det luriga med kommisionsförsäljning. Man vet aldrig resultatet förrän det ger en försäljning mot slutkund.
[br]
[br]Dock är det viktigt i avtal att reglera att butiken har ansvar för svinn. Det ligger naturligt i deras säkerhets- och ekonomiska intressen.
[br]
[br]Småfågelförsäljningen låter som om du Stefan riktat dig mot mindre butiker som oftast har dålig säkerhet. Det ger anledning till att ha än större krav på avtal som reglerar svinn i butik.
[br]
[br]I och för sig är ca 3% svinn inte mycket men det beror sig på beloppen. För att gå till större inköpscentraler och sälja när man importerar är det bra att ha exklusiv licens för försäljning inom Sverige. Det hindrar de stora inköpscentralerna att importera produkterna.
[br]
[br]
[br]Magnus Olsson
[br][b]Uddatorp AB[/b][/quote]
[br]
[br]Problemet med den exklusiva licensen är att du vanligtvis måste köpa
[br]in betydande mängder av dessa varor. Kravspecifikationen ligger oftast på ett inköpsvärde på 500 000: - till yttermera visso så ställs det krav på att man är marknadsledande i det egna landet eller förfoga över många olika säljenheter osv.
[br]När det gäller svinnet, så kan man reglera sådant med avtal osv. men vem gör de? Inte ens Cloetta får någon ersättning för allt godis som äts i butiken, så varför skulle lilla kalle kunna ställa krav på detta.
[br]
[br]Många butiksägare är så tuffa idag, så dom kräver till och med att man ska plocka upp varorna på hyllan åt dom. vill man sälja så får man
[br]helt enkelt anpassa sig och ta skeden i vacker hand. :roll:
Hälsningar Stefan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.