Provision och ersättning till försäljare

18
Jag behöver en säljare för att sälja in mina produkter hos återförsäljare eftersom jag inser min egen begränsning. I huvudsak går det ut på att ringa upp potentiella återförsäljare för att lobba för mina produkter. Det handlar om en tidsbegränsad insats. Vad är det mest vettiga upplägget för ett sånt här uppdrag? Provision (baserat på insats eller avslut) eller en fast ersättning?
367
46
Avser du att lansera en produkt i återförsäljarnät så vet du säkert att det behövs professionella metoder och skickligt folk. Den du söker blir den viktigaste personen i ditt företag. Det är den personen som ansvarar för och kommer att dra in de pengar som behövs för driften och utveckling av företaget och din egen legitima förmögenhetsbildning. Du har en bra budget avsatt för att söka, utvärdera och internutbilda din nye nyckelmedarbetare. Om inte; lägg ner projektet. Det är de personliga egenskaperna hos din medarbetare som är avgörande. Jag vet att det tjatas om CV på arbetsförmedlingar och i coach-program lite varstans. Men att köra snabbkurser i personlighetsutveckling och vett och etikett är rena nyset. Umgås istället med den sökande. Äta lunch,fika och kolla t.ex. bordskick är en icke föraktlig metod. Du beskriver en tidsbegränsad uppgift och att ”lobba” bland återförsäljare. Jag tror mera på professionellt säljarbete. Lobbying är sannolikt ingen kostnadseffektiv mätbar metod. Ersättningen är alltså bra fast betalning under produkt- och företagsutbildning. Därefter fast lön + resultatknuten provision. Eftersom du beskriver en tidsbegränsad insats verkar det som om det skall handla om ett självspelande piano som kommer att ge avkastning automatisk framöver utan fortsatt säljarbete? Sådana finns inte. Bästa Hälsningar
Redaktuellt
1
Hej! Skicka gärna mer information om uppdraget till lars-ake at prospector.nu mvh Lasse

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.