Först lite bakgrund
Jag har tankar på att starta upp ett miljökonsultföretag med fokus på kommunala och regionala organisationer. Privata sektorn finns med i bakhuvet men jag har framförallt erfarenhet från offentlig sektor varför det inte blir aktuellt i ett första skede.
Arbetet skulle kunna handla om att genomföra utredningar, arbeta fram miljöstrategier, leda seminarier, ta fram beslutsunderlag, driva projekt etc. Jag är för närvarande mitt uppe i en marknadsanalys där jag börjat kontakta kommuner och har redan fått en del napp kring större jobb.
Min förhoppning är att dra in ca 700 000kr per år och för att klara detta har jag räknat på att jag behöver göra 2-3 större jobb runt 75 000-150 000kr. Sen kommer jag naturligtvis att göra flera småjobb (5 000-40 000kr). De stora jobben är dock det jag brinner för och även där de största pengarna finns.
LOU
En sak jag kommit underfund med är att Lagen om offentlig upphandling sätter käppar i mina hjul. Samtidigt som lagen har ett gott syfte, så innebär den att kommuner måste tillfråga flera olika konsulter innan man tar hjälp av konsulter för den typ av jobb jag inriktar mig mot. Det vanliga i de fall jag har haft att göra med är att tjänstemän själva i kommunen gör jobbet, men att mitt erbjudande gör att de istället väljer att ta in mig. Således är det inte ett konsultjobb som de skulle annonserat ut.
Det innebär att även om jag och de personer i kommunen jag pratat med vet att jag är rätt person för dem, kan de inte göra en dirketupphandling. Det blir därför enklare att anställa mig på deltid, vilket två kommuner redan erbjudit. Det bör dock tilläggas att upphandlingspolicys kan se lite olika ut mellan olika kommuner och nedan tänkte jag jämföra två exempel:
Exempel 1
Vid direktupphandling över 50 000 kr skall ett skriftligt underlag finnas som definierar krav och kvalitet. Skriftligt anbud skall infordras från en eller flera anbudsgivare.
Exempel 2
Direktupphandling får inom XXX kommun enbart tillämpas där avtal saknas enligt följande.
• om upphandlingens hela värde är lågt, vilket i XXX kommun innebär
högst sju (7) basbelopp exkl. moms. (ett basbelopp = 46 000kr)
• om synnerliga skäl föreligger, vilket innebär force majeure som ej kunnat förutses av eller bero på den upphandlande enheten.
• vid direktupphandling överstigande ett (1) basbelopp exkl. moms:
-skall minst tre (3) leverantörer tillfrågas
-skall skriftligt upphandlingsprotokoll, som även är delegationsbeslut, upprättas och hanteras som vid övriga formella upphandlingar.
Jag är mycket tacksam för tips och råd kring hur jag skulle kunna förhålla mig till LOU och samtidigt hitta vägar för att inte begränsa mig. Jag har två feta fiskar på gång som skulle säkra halva min inkomst under 1 år men som jag i nuläget inte kan komma åt. Samtidigt skulle jag inte vara rädd att utmana 2 andra konkurrenter då jag är trygg i att min tjänst är det rätta för dem jag pratat med, men är det enda vägen att gå?