Vilket IT-stöd ökar er försäljning och frigör tid?

4
1
Jag jobbar med CRM/säljstöd och träffar många entreprenörer med växtverk och kundinformationen i Excel. De söker efter ett IT-verktyg för att få en bättre struktur, effektivitet och kommunikation, men många kommer inte till skott därför de just nu har så mycket att göra - företagarens dilemma. Varför är det så? Det är inget svensk fenomen. Mina kollegor i andra länder rapporterar om samma sak där.

Enligt Statistiska Centralbyråns undersökning från 2010 om användning av IT i företag, använder nära 70% av alla större företag något CRM-system, men endast 30% blandt mindre företag.

Vad anser ni är den största orsaken till att många mindre företag med växtverk inte prioriterar att få ordning & reda på sina kunder? Ett gemensamt kundregister och effektivare uppföljning kan ju öka ju företagens resultat och går snabbt att räkna hem.

Jag tror inte det beror på ekonomi därför att införa en webbaserat CRM lösning idag går fort och är inte speciellt dyrt. Jag tror istället att det kan bero bero på att många företag är så måna om de affärer som är på gång just nu och har 100% fokus här och nu.

På webCRM upplever vi att de företag som aktivt jobbar med en vision och mål också är de som har förmågan att lyfta blicken och inse utmaningen att hantera alla nya och gamla kunder i framtiden. Det är ofta dessa företag som som satsar på en CRM lösning och oftast också de som upplever de största förbättringarna.


MVH
Jens Greve
webCRM Sverige
http://www.webcrm.com/se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.