När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Skall strax starta upp mitt företag. Jag skall sälja datorer till butiker. Datorn kostar 5000kr att köpa in, och programmet som hör till kostar minst 20 000kr att utveckla.
Jag har kapitalet för att köpa in och utveckla allting.
Till frågan.
Jag funderade på ta c.a 12 000 kr per dator. Men istället för en engångskostnad så delar man upp det så det blir ett abonemang där man betalar 499 kr i månaden. Till en början kommer det bara vara ett fåtal butiker som köper, kommer expandera succesivt.
Hur ska jag få detta att gå ihop ekonomiskt? Säg att jag första halvåret-året bara har 10-50 kunder, det blir väldigt lite pengar i månaden och då blir det också svårt att expandera. Ta engångsavgiften gör så att jag få mindre kunder så abonemangsalternativet är klart bättre.
Givetvis kan man söka investerare, lån osv. Men detta är något jag helst undviker. En startavgift på c.a 699 kan bli aktuellt också.
Frågan: Med en månadskostnad bundet på 2 år(499kr i månaden), hur får jag ihop det ekonomiskt i början? Samtidigt som jag måste expandera företaget, anställa fler och utveckla programmet som kostar en del.
Av det jag läst verkar det som du börjar i fel ände, köp in datorn och gör programmet och se om det fungerar innan du startar företaget. Jag vet ju inte hur din situation ser ut för övrigt men som företagare har man nästan inga rättigheter utan mest skyldigheter.
[quote author=lars arenander link=topic=5419.msg26112#msg26112 date=1243508725][br]Av det jag läst verkar det som du börjar i fel ände, köp in datorn och gör programmet och se om det fungerar innan du startar företaget. Jag vet ju inte hur din situation ser ut för övrigt men som företagare har man nästan inga rättigheter utan mest skyldigheter.[br][/quote][br][br]Givetvis skall jag göra det i den ordningen. [br][br]Är dålig på att formulera mig men det jag undra var hur man ska få det att gå runt med månadsbetalning i början?
Om du nu ser att det inte kan går runt får du omvärdera månadsbetalning som alternativ. [br]Eller så drar du igång ett samarbete med finansieringsbolag. D.v.s att dom tar krediten från din kund, och betalar dig hela summan på en gång mot en mindre avgift. Sedan tar dom hand om avbetalningarna från kunden. [br][br]- Du får betalt direkt med hela summan, och kunden får en smidig finansiering..[br][br]Kolla med Wasa Kredit, jag samarbetade med dom när jag drev en webbutik och sålde en hel del tack vare detta.[br][br]
Att använda sig av finansbolag, som Deji besrkiver är det vanligaste sättet. Man bör dock syna deras villkor, och fundera över vad man kan göra själv. De är rätt så duktiga på att kapa åt sig en god del av vinsten själva på finansbolagen. [br][br]Med en startavgift på 2995kr och en månadsavgift på 399kr så tjänar du mer pengar på sikt, men det är också mindre pengar att ligga ut med. En inte alltför oförmånlig checkkredit på 100.000kr gör att du säkert kan ta hand om en hel del finansiering själv med det upplägget.[br][br]Sedan är det helt normalt att företag inte genererar något kassaflöde som man kan lyfta lön ifrån förrän efter 12-24 månader. Man måste alltså ha sin försörjning på annat sätt som nystartad.
[quote author=DEJI link=topic=5419.msg26122#msg26122 date=1243512138][br]Om du nu ser att det inte kan går runt får du omvärdera månadsbetalning som alternativ. [br]Eller så drar du igång ett samarbete med finansieringsbolag. D.v.s att dom tar krediten från din kund, och betalar dig hela summan på en gång mot en mindre avgift. Sedan tar dom hand om avbetalningarna från kunden. [br][br]- Du får betalt direkt med hela summan, och kunden får en smidig finansiering..[br][br]Kolla med Wasa Kredit, jag samarbetade med dom när jag drev en webbutik och sålde en hel del tack vare detta.[br][br][br][/quote][br][br]Det låter defentivt intressant! Hur mycket kan man förvänta sig att finansieringsbolagen tar själva?[br][br]På 12 000 kr, hur mycket skulle jag c.a gå miste om ifall jag anlitar finansieringsbolag?
Hej![br]Jag minns inte exakt vad det kostade, men det var [i]ingen [/i] startavgift och [i]inga [/i] fasta månadsavgifter för min del. Det som Wasa tjänade sina pengar på var den mindre procentuella delen per köp, samt en startavgift på 500sek för kunden. [br][br]Nu måste vi dock tänka på att vi pratar köp från konsument här.. Du behöver en lösning för företag vilket kan vara en stor skillnad. [br]-Men jag föreslår att du kollar med Wasa Kredit åtminstone så får du också exakta kalkyler, priser och förslag på lämpliga upplägg.[br][br]
Utan lån eller investerare och med få kunder i början är det inte lätt att få ihop ekvationen. Det mest uppenbara lösningen, om man kan kalla den det, är att låta företaget gå med förlust i början.
Detta är en gammal diskussion men ämnet är alltid relevant.
Det bästa svaret idag vore att ta fram en webbutik - jag rekommenderar WooCommerce och WordPress - där du presenterar ditt erbjudande på ett enkelt sätt. Du kan bygga valmöjligheter för kunden att välja exakt den specifikation och dom moduler som är intressanta.
Anslut LeaseCloud som är en plug-in för webbutiker så visas månadspriser på produkterna. Kunden väljer avtalstid och gör beställningen - ett avtal skapas och signeras via BankID.
Du som leverantör får du hela beloppet i förskott och kan jobba med positivt kassaflöde istället för att ligga ute med pengar så som beskrivs ovan i tråden. Kunden får en fast månadsavgift som dras via autogiro, något som dom flesta föredrar numera.