Månadsbetalning... hur ska det gå runt?

52
Hej!

Skall strax starta upp mitt företag. Jag skall sälja datorer till butiker. Datorn kostar 5000kr att köpa in, och programmet som hör till kostar minst 20 000kr att utveckla.

Jag har kapitalet för att köpa in och utveckla allting.

Till frågan.

Jag funderade på ta c.a 12 000 kr per dator. Men istället för en engångskostnad så delar man upp det så det blir ett abonemang där man betalar 499 kr i månaden. Till en början kommer det bara vara ett fåtal butiker som köper, kommer expandera succesivt.

Hur ska jag få detta att gå ihop ekonomiskt? Säg att jag första halvåret-året bara har 10-50 kunder, det blir väldigt lite pengar i månaden och då blir det också svårt att expandera. Ta engångsavgiften gör så att jag få mindre kunder så abonemangsalternativet är klart bättre.

Givetvis kan man söka investerare, lån osv. Men detta är något jag helst undviker. En startavgift på c.a 699 kan bli aktuellt också.

Frågan:
Med en månadskostnad bundet på 2 år(499kr i månaden), hur får jag ihop det ekonomiskt i början? Samtidigt som jag måste expandera företaget, anställa fler och utveckla programmet som kostar en del.

MVH
Hansen

2360
37
Av det jag läst verkar det som du börjar i fel ände, köp in datorn och gör programmet  och se om det fungerar innan du startar företaget. Jag vet ju inte hur din situation ser ut för övrigt men som företagare har man nästan inga rättigheter utan mest skyldigheter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
52
[quote author=lars arenander link=topic=5419.msg26112#msg26112 date=1243508725][br]Av det jag läst verkar det som du börjar i fel ände, köp in datorn och gör programmet  och se om det fungerar innan du startar företaget. Jag vet ju inte hur din situation ser ut för övrigt men som företagare har man nästan inga rättigheter utan mest skyldigheter.[br][/quote][br][br]Givetvis skall jag göra det i den ordningen. [br][br]Är dålig på att formulera mig men det jag undra var hur man ska få det att gå runt med månadsbetalning i början?
456
1
Om du nu ser att det inte kan går runt får du omvärdera månadsbetalning som alternativ. [br]Eller så drar du igång ett samarbete med finansieringsbolag. D.v.s att dom tar krediten från din kund, och betalar dig hela summan på en gång mot en mindre avgift. Sedan tar dom hand om avbetalningarna från kunden. [br][br]- Du får betalt direkt med hela summan, och kunden får en smidig finansiering..[br][br]Kolla med Wasa Kredit, jag samarbetade med dom när jag drev en webbutik och sålde en hel del tack vare detta.[br][br]
1165
Att använda sig av finansbolag, som Deji besrkiver är det vanligaste sättet. Man bör dock syna deras villkor, och fundera över vad man kan göra själv. De är rätt så duktiga på att kapa åt sig en god del av vinsten själva på finansbolagen. [br][br]Med en startavgift på 2995kr och en månadsavgift på 399kr så tjänar du mer pengar på sikt, men det är också mindre pengar att ligga ut med. En inte alltför oförmånlig checkkredit på 100.000kr gör att du säkert kan ta hand om en hel del finansiering själv med det upplägget.[br][br]Sedan är det helt normalt att företag inte genererar något kassaflöde som man kan lyfta lön ifrån förrän efter 12-24 månader. Man måste alltså ha sin försörjning på annat sätt som nystartad.
52
[quote author=DEJI link=topic=5419.msg26122#msg26122 date=1243512138][br]Om du nu ser att det inte kan går runt får du omvärdera månadsbetalning som alternativ. [br]Eller så drar du igång ett samarbete med finansieringsbolag. D.v.s att dom tar krediten från din kund, och betalar dig hela summan på en gång mot en mindre avgift. Sedan tar dom hand om avbetalningarna från kunden. [br][br]- Du får betalt direkt med hela summan, och kunden får en smidig finansiering..[br][br]Kolla med Wasa Kredit, jag samarbetade med dom när jag drev en webbutik och sålde en hel del tack vare detta.[br][br][br][/quote][br][br]Det låter defentivt intressant! Hur mycket kan man förvänta sig att finansieringsbolagen tar själva?[br][br]På 12 000 kr, hur mycket skulle jag c.a gå miste om ifall jag anlitar finansieringsbolag?
456
1
Hej![br]Jag minns inte exakt vad det kostade, men det var [i]ingen [/i] startavgift och [i]inga [/i] fasta månadsavgifter för min del. Det som Wasa tjänade sina pengar på var den mindre procentuella delen per köp, samt en startavgift på 500sek för kunden. [br][br]Nu måste vi dock tänka på att vi pratar köp från konsument här.. Du behöver en lösning för företag vilket kan vara en stor skillnad. [br]-Men jag föreslår att du kollar med Wasa Kredit åtminstone så får du också exakta kalkyler, priser och förslag på lämpliga upplägg.[br][br]
2066
2
Utan lån eller investerare och med få kunder i början är det inte lätt att få ihop ekvationen. Det mest uppenbara lösningen, om man kan kalla den det, är att låta företaget gå med förlust i början.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
3
Detta är en gammal diskussion men ämnet är alltid relevant. Det bästa svaret idag vore att ta fram en webbutik - jag rekommenderar WooCommerce och WordPress - där du presenterar ditt erbjudande på ett enkelt sätt. Du kan bygga valmöjligheter för kunden att välja exakt den specifikation och dom moduler som är intressanta. Anslut LeaseCloud som är en plug-in för webbutiker så visas månadspriser på produkterna. Kunden väljer avtalstid och gör beställningen - ett avtal skapas och signeras via BankID. Du som leverantör får du hela beloppet i förskott och kan jobba med positivt kassaflöde istället för att ligga ute med pengar så som beskrivs ovan i tråden. Kunden får en fast månadsavgift som dras via autogiro, något som dom flesta föredrar numera.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.