prissättning

18
hej
Jag tänker importera färdigsydda kläder från ett land utan för EU men materialet kommer köpas i EU. Jag tror jag slipper betala moms då(?).

Min inköpspris kommer ligga på 60 kr med allt va det innebär.(material, transport osv)
Samma vara kostar i handeln för 425 kr å upp.
Jag tänkte sälja stora partier till en grossist. vad är bra prissätning? Hur stor blir vinsten?
Kan det vara av intresse för en grossist att göra affärer med en liten företagare?

Mvh
Washo

1165
16
Momsfrågan hoppar jag över, då jag inte vet hur det ligger till där.[br][br]Bruttomarginaler på kläder brukar man vilja ha på runt 60-80% i butiksledet. Det är högt, men mycket får reas, lokaler och personal kostar, annonser och så blir det en del reklamationer.[br][br]Här finns det utrymmet från början, så då gäller det att få ut produkterna på marknaden. Om du inte har ett "namn" i branschen, ett märke som folk känner till eller på annat sätt gör att kläderna säljer sig själva i butikerna, så kommer ingen grossist att vara intresserad. [br][br]Har du tur kanske någon ser potential i det du gör med kvalitet och design, och erbjuder sig att marknadsföra dina kläder mot sina kunder. Du erbjuds kanske 10-15% marginal, dvs 66-69kr/plagg, resten kommer grossist och butik att vilja ha för att marknadsföra dina kläder.[br][br]Klarar du istället av att prata in dina kläder i butiker själv, utan hjälp av grossist, så kan du kanske ta 120kr/plagg, och dessutom ha råd med lite marknadsföring. Gör du sedan ett bra jobb kan du blanda in grossister i ett senare skede, och deras andel blir i princip bara kostnaden för logistiken.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.