Hur visar man att man finns ?

4
Hejsan,
Blev överlycklig när jag hittade detta forum, man får många tips och trix.

Jag jobbar som fotograf och driver ett företag i Malmö. Jag håller på allvar nu försöka marknadsföra mig dock med små medel. Jag vet att de flesta företag där ute behöver bilder till allt möjligt. Produkter, annonser, reklam, skyltning etc etc. Frågan är hur marknadsför jag mig på bästa sätt till dem?

Det är jag är på nu är direkt reklam. Har tryckt upp proffsiga a4 flyers till olika branscher. Jag försöker ta reda på någon som har med marknadsföring att göra på ett företag innan jag skickar, för annars känns det som jag skickar den rakt ner i papperskorgen precis vid sidan om sekreteraren eller adminstratören.

Tror ni detta är en bra väg att gå?

Har även en dela med en tidning i regionen där jag sak få annonser av dem och de ska få lite foto tjänster. Har ni erfarenhet av tidnings annonser funkar det efter en annons eller måste det jobbas in kanske funkar efter tio eller?

har kört igång adware också nu

Finns det något forum för företagare där man fritt kan tipsa varandra om tjänster mm eller vet ni något om mässor med liknande inriktning? Tips tas tacksamt emot

Någon som vet trix att få media nyfiken på en, kanske någon fack tidning som är inriktad på dylikt eller hur man flirtar med de stora tidningarna?

provad tim annonser på bladet och expressen det sög fett synd  🙁  nån som fått det att funka berätta gärna??

Fotograf Jens C Hilner

www.photomedia.se
Företags foto

www.runway.se
Modell foto
2360
37
Att synas är att finnas, Som fotograf undrar jag varför du inte har något foto på dig eller något du gjort? En bild säger mer än 1000 ord.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
4
[quote author=lars arenander link=topic=4450.msg21267#msg21267 date=1224545689][br]Att synas är att finnas, Som fotograf undrar jag varför du inte har något foto på dig eller något du gjort? En bild säger mer än 1000 ord.[br][/quote][br][br]inte hunnit men nu har jag  håller med dig helt
Fotograf Jens C Hilner

www.photomedia.se
Företags foto

www.runway.se
Modell foto
1616
4
[quote author=PhotoMedia.se link=topic=4450.msg21266#msg21266 date=1224545102][br]Jag jobbar som fotograf och driver ett företag i Malmö. Jag håller på allvar nu försöka marknadsföra mig dock med små medel. Jag vet att de flesta företag där ute behöver bilder till allt möjligt. Produkter, annonser, reklam, skyltning etc etc. Frågan är hur marknadsför jag mig på bästa sätt till dem?[br][/quote][br][br]Definiera först vilka dina presumtiva kunder är. Reklambyråer, förlag, tryckerier, bildbyråer eller slutkund.[br][br][quote author=PhotoMedia.se link=topic=4450.msg21266#msg21266 date=1224545102][br]Det är jag är på nu är direkt reklam. Har tryckt upp proffsiga a4 flyers till olika branscher. Jag försöker ta reda på någon som har med marknadsföring att göra på ett företag innan jag skickar, för annars känns det som jag skickar den rakt ner i papperskorgen precis vid sidan om sekreteraren eller adminstratören.[br][/quote][br][br]Både DR eller mail går bra i detta fall. I alla fall mot kunder så som reklambyråer, förlag, tryckerier. Det viktiga är att du ger en presentation av dig och har en bra portfolio vilket din websida tydligt verkar kunna stå för. Grattis![br][br][quote author=PhotoMedia.se link=topic=4450.msg21266#msg21266 date=1224545102][br]Har även en dela med en tidning i regionen där jag sak få annonser av dem och de ska få lite foto tjänster. Har ni erfarenhet av tidnings annonser funkar det efter en annons eller måste det jobbas in kanske funkar efter tio eller?[br][/quote][br][br]Det beror helt på sammanhang och placering av annons samt vilket innehåll du lägger till. Nu arbetar du med upphovsrättsliga bilder så som jag vilket inte är helt lätt eller självklart att bilduppdragen trillar in. Men ju mer självklar portfolio du har just för din målgrupp underlättar för dem att identifiera sig med och finna intresse för. Självklart måste all din marknadsföring arbetas in oavsett form men sedan kommer du märka att dina bra uppdrag genererar rykte och mer uppdrag.[br][br][quote author=PhotoMedia.se link=topic=4450.msg21266#msg21266 date=1224545102][br]Någon som vet trix att få media nyfiken på en, kanske någon fack tidning som är inriktad på dylikt eller hur man flirtar med de stora tidningarna?[br][br]provad tim annonser på bladet och expressen det sög fett synd  :(  nån som fått det att funka berätta gärna??[br][/quote][br][br]Skriv till dem presentera dig eller någon happening du just nu ska utföra. Hamna i rätt sammanhang för vissa kunder så att deras mediebevakning även inkluderar dig.[br][br]Ps. korrigera din hemsidesadress i forumet. Du saknar en . mellan www och namnet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
76
1
Jag skulle också vilja tipsa dig om att nätverka mycket och ofta. Det finns många olika typer av nätverk (BNI, Företagarna osv) och i dag bygger mycket på kontakter för att få uppdrag. Du måste hitta de som kan vara dina "dörröppnare", alltså kan använda sina kontakter för att du ska kunna komma in i olika företag. [br][br]Om du inte har haft företaget så länge skulle jag också föreslå att du kollar om ALMI har något mentorsprogram på gång i närheten. Då får du stöd av en mentor - helt gratis - i ett år samt tillgång till ett nätverk i den grupp som blir.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
28
Definiera den exakta sortens företag som tar många foton, sedan kan jag tro att det är såpass avgränsat att du kan sköta det per mail. Sluta aldrig att förbättra ditt företag samt din företagsidé, finns säkert möjligheter att skapa någon kreativ företagslösning. Det är väldigt många företag som tar kort, och tar dem ofta.
4
[quote author=Personaleffekt link=topic=4450.msg21273#msg21273 date=1224571521][br]Jag skulle också vilja tipsa dig om att nätverka mycket och ofta. Det finns många olika typer av nätverk (BNI, Företagarna osv) och i dag bygger mycket på kontakter för att få uppdrag. Du måste hitta de som kan vara dina "dörröppnare", alltså kan använda sina kontakter för att du ska kunna komma in i olika företag. [br][br]Om du inte har haft företaget så länge skulle jag också föreslå att du kollar om ALMI har något mentorsprogram på gång i närheten. Då får du stöd av en mentor - helt gratis - i ett år samt tillgång till ett nätverk i den grupp som blir. [br][/quote][br][br]Jag var på lunch möte med BNI idag Ska bli medlem där nu så det är på g.[br][br]De jag riktar mig till är väll företag rent allmänt De flesta företag behöver bilder av någon sort till hemsidor, annonser, skyltar, trycksaker mm. Så alla egentligen samt då reklambyråer är högaktuellt.[br][br]BNI Verkar jättebra så det ska jag satsa lite på någon mer som har erfarenheter från BNI ?[br][br]finns det andra nätverk som BNI  tips??  finns det inga företags mässor i skåne området någon som vet?
Fotograf Jens C Hilner

www.photomedia.se
Företags foto

www.runway.se
Modell foto
1616
4
www.foretagarna.se
Må väl!
76
1
Jag har varit på några besök på BNI och har precis gått med också. Det är ett sätt att nå ut till fler helt klart och om du jämför kostnaden för det med hur många en tidningsannons verkligen når fram till så tror jag det fungerar bra. [br][br]Grupperna fungerar lite olika däremot och jag hittade en grupp där jag tror mycket på de som är med i gruppen plus att gruppen är relativt ny och lite "på" just nu. [br][br]Jag har valt att gå med i Företagarna också men i en annan stad, allt för att få spridda nätverk.  ;)[br][br]Andra nätverk? Ja, det finns ju alltid Rotary och liknande nätverk men sedan finns det säkert något lokalt. Kontakta Näringlivskontoret i din stad så får du säkert tips.  :)
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
1165
Jag måste fråga. Sådana här nätverk som BNI, Företagarna m.m, blir det inte en väldig massa ryggdunkande, falska leenden och en förskräcklig massa pladder från "plåster-människor" och folk som är mer eller mindre narcissistiska till sin läggning? ([i]Se not nedan[/i])[br][br]Jag menar, som tack för att man får föra ut sin eminenta affärsidé och knyta kontakter, så förväntas man dessutom lyssna på alla andra. Och det är många, och det är tröttsamt, och det tar en massa tid...[br][br]Själv använder jag mycket hellre Internet där man kan välja själv när, var och hur mycket jag vill "umgås" med andra människor på t.ex. det här forumet. Just det här med tiden och tidspassning tycker jag är viktigt som företagare, för det är så många andra deadlines som är inklottrade i almanackan att det inte behövs fler saker där.[br][br]Eller har jag missuppfattat något? Ger de här nätverken så mycket kontakter och inte minst jobb, att det är värt all tiden?[br][br]Fotnot: Plåstermänniska är en typ av människor som är svåra att bli av med, utan att det gör ont. Att försöka att lite fint påpeka att man inte är intresserad fungerar inte, utan man måste ta till en metod som inte kan missförstås, och det gör ont! att behöva säga sådana saker till sådana människor, men man måste.[br][br]Ofta har de fått ett visitkort av dig för kanske ett år sedan, och så ringer de plötsligt och vill ha ett möte, och där presenteras deras fantastiska saker som de vill sälja, och de kan inte acceptera att du inte vill köpa. Ni är ju goda vänner, och han har ditt visitkort. Så han ringer, besöker dig, skickar mail, varuprover etc. De är som ett plåster på dig. Tills den dagen då man inser att nu är det dags att dra snabbt. Det gör ont, men inte så länge...
28
Swetrot: Jag tror att det är väldigt olika personer som är där, och säkerligen många som liksom du tycker dom flesta är plåstermänniskor. Jag tror personligen det kan vara värt att gå dit trots att du kommer få väldigt många plåster på dig.  :giggle
4
IBN så som jag förstod det av mit tförsta möte är inte att man ska sälja saker till varandra det var lite no no. utan att man ger varandra kontakter tex jag söker kontakt med reklambyråer så drar dom i sin trådar och nästa möte så kanske de ger mig sina kontakter på reklambyråer där de har rekommenderat mig. Så gör jag likaså med dem. Att försöka sälja in sig hos sina  kamrater var nog lite tabu vad jag förstod det. Mötena är ganska snabba ( hbur man vill ) man delar med sig av ny info och sen om någon är extra nyfiken på något eller har en ny kontakt till en så kan man ta ett on to one möte istället.[br][br]Dock tror jag det är viktigt att man hamnar i rätt grupp där de tär bra stämning.[br][br]till något helt annat jag klicka de på en banner reklam här på sidan typ till höger om forumet. Ett nyhetsmails program som verkade riktigt bra. Hur rekommenderar ni reklam vi E-post några erfarenheter av detta samt programmet kanske ?[br][br]
Fotograf Jens C Hilner

www.photomedia.se
Företags foto

www.runway.se
Modell foto
76
1
[quote author=swetrot link=topic=4450.msg21348#msg21348 date=1224710837][br]Jag måste fråga. Sådana här nätverk som BNI, Företagarna m.m, blir det inte en väldig massa ryggdunkande, falska leenden och en förskräcklig massa pladder från "plåster-människor" och folk som är mer eller mindre narcissistiska till sin läggning? ([i]Se not nedan[/i])[br][br]Jag menar, som tack för att man får föra ut sin eminenta affärsidé och knyta kontakter, så förväntas man dessutom lyssna på alla andra. Och det är många, och det är tröttsamt, och det tar en massa tid...[br][br]Själv använder jag mycket hellre Internet där man kan välja själv när, var och hur mycket jag vill "umgås" med andra människor på t.ex. det här forumet. Just det här med tiden och tidspassning tycker jag är viktigt som företagare, för det är så många andra deadlines som är inklottrade i almanackan att det inte behövs fler saker där.[br][br]Eller har jag missuppfattat något? Ger de här nätverken så mycket kontakter och inte minst jobb, att det är värt all tiden?[br][br]Fotnot: Plåstermänniska är en typ av människor som är svåra att bli av med, utan att det gör ont. Att försöka att lite fint påpeka att man inte är intresserad fungerar inte, utan man måste ta till en metod som inte kan missförstås, och det gör ont! att behöva säga sådana saker till sådana människor, men man måste.[br][br]Ofta har de fått ett visitkort av dig för kanske ett år sedan, och så ringer de plötsligt och vill ha ett möte, och där presenteras deras fantastiska saker som de vill sälja, och de kan inte acceptera att du inte vill köpa. Ni är ju goda vänner, och han har ditt visitkort. Så han ringer, besöker dig, skickar mail, varuprover etc. De är som ett plåster på dig. Tills den dagen då man inser att nu är det dags att dra snabbt. Det gör ont, men inte så länge... [br][/quote][br][br] :giggle Självklart - det är därför jag har gått med. Jag är en plåstermänniska...  ;-) Nej, skämt åsido så tror jag att till exempel avgiften för att vara med i BNI inte är värt det om man bara vill fylla på sina psykiska behov. [br][br]Jag har besökt två grupper och de var för mig lite olika. Den ena var väldigt uppstyltad medan den jag har valt är lite mer avslappnad och vi skojar med varandra mitt i. Det handlar inte om ryggdunkar heller tycker jag. Har du varit besökare någon gång?[br][br]BNI är förstås inte tänkt att bara sälja till varandra utan främst är det tänkt precis som Photomed skriver att det är kontakter som ska utbytas. Det är referenser som är det viktiga helt enkelt. [br][br]Beroende av vad du säljer är det mer eller mindre nödvändigt med nätverk som detta. För mig i min bransch fungerar det ju inte att annonsera, jag MÅSTE använda kontakter och bygga min kundkrets på referenser. Där kommer nätverkens betydelse och de är a och o för mig. Därav ett dubbelt intresse av forum som detta. Både utbyte av tankar och idéer men också lite nätverkande. [br][br]Funderar på om intresse finns så kanske vi skulle starta en egen särskild tråd för just Nätverk? Då kan vi diskutera och tipsa eller varna för olika nätverk. TS kanske vill ha denna tråden till annat?  :-\
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
68
Det saknas ett alternativ här:[br]Google AdWords!  http://adwords.google.com[br][br]Investera ungefär 100 spänn i månaden, tjänsten sköter sökorden åt dig och sen finns du med på google. För de många är internet google.[br]Startade min hemsida i juli, skaffade adwords veckan efter. Sen vällde det in besök på hemsidan.[br]Värt ett försök?
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
60
En bortglömd grupp i det här sammananget är alla små e-butiker som dyker upp som svampar för dig.[br]Många små e-butiker har inte råd med en fotograf för produktfotografering men behöver lära sig (utbildning) de manuella inställningar på kameran ev i kombination med ljustält alternativt studioblixt. [br]Fixa fram ett paketpris till dem i kombination av att e-butiken ger dig en länk så tror Jag det kan ge en hel del på sikt.[br]Speciellt bra är det om du gör ett enkelt makro i deras photoshop  så att de kan arbeta effektivt utan dig.[br]Kan nämna att Jag för 2.5 år sedan tog privatlektioner i Photoshop.[br]Det var första Jag fick reda på var att färgbalansen var fel inställd på kameran vilket skapar x-arbete i photoshop. [br]Anlitade då en proffsfotograf att ställa in färgbalansen + lära mig hantera de manuella inställningarna på kameran.[br][br]Många nystartade e-butiker har begränsad budget men kommer långt om de får hjälp att ställa in den kameran (de har) och att lära sig andvända ljusttält.[br]Tror många kan betala 3-4 timmar för detta + värdefull länk.[br]Länkarna kan ge en hel del på sikt.[br][br]P.S Jag säljer till ex ljustält nuför tiden så det här kanske kan betraktas som reklam:)[br][br]
www.kamerafilter.se | www.ljustalt.se | www.reflexskarm.se
33
Enklaste marknadsföringen lokalt är att skaffa sig en uppseendeväckande bil, och placerar företagets budskap på ett snyggt sätt. Bilen kommer att göra bra reklam,(om du kör bra) och kan då även finansieras genom marknadsföringskontot.[br][br]Sen kan du använda bilen som monter på olika mässor eller utställningar, själv felparkerar jag emellanåt i rondeller och tar boten privat, väldigt billigt om man jämför med en annons.[br][br]Varje dag som jag kör bilen marknadsför jag företaget, varje gång jag släpper förbi bilar hinner jag stå lite extra i nån korsning, ibland åker jag bara och parkerar bilen när det är tex travkväll, mycket folk.[br][br][bifogad fil raderad av administratör]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.