[quote author=swetrot link=topic=4450.msg21348#msg21348 date=1224710837][br]Jag måste fråga. Sådana här nätverk som BNI, Företagarna m.m, blir det inte en väldig massa ryggdunkande, falska leenden och en förskräcklig massa pladder från "plåster-människor" och folk som är mer eller mindre narcissistiska till sin läggning? ([i]Se not nedan[/i])[br][br]Jag menar, som tack för att man får föra ut sin eminenta affärsidé och knyta kontakter, så förväntas man dessutom lyssna på alla andra. Och det är många, och det är tröttsamt, och det tar en massa tid...[br][br]Själv använder jag mycket hellre Internet där man kan välja själv när, var och hur mycket jag vill "umgås" med andra människor på t.ex. det här forumet. Just det här med tiden och tidspassning tycker jag är viktigt som företagare, för det är så många andra deadlines som är inklottrade i almanackan att det inte behövs fler saker där.[br][br]Eller har jag missuppfattat något? Ger de här nätverken så mycket kontakter och inte minst jobb, att det är värt all tiden?[br][br]Fotnot: Plåstermänniska är en typ av människor som är svåra att bli av med, utan att det gör ont. Att försöka att lite fint påpeka att man inte är intresserad fungerar inte, utan man måste ta till en metod som inte kan missförstås, och det gör ont! att behöva säga sådana saker till sådana människor, men man måste.[br][br]Ofta har de fått ett visitkort av dig för kanske ett år sedan, och så ringer de plötsligt och vill ha ett möte, och där presenteras deras fantastiska saker som de vill sälja, och de kan inte acceptera att du inte vill köpa. Ni är ju goda vänner, och han har ditt visitkort. Så han ringer, besöker dig, skickar mail, varuprover etc. De är som ett plåster på dig. Tills den dagen då man inser att nu är det dags att dra snabbt. Det gör ont, men inte så länge... [br][/quote][br][br] :giggle Självklart - det är därför jag har gått med. Jag är en plåstermänniska... ;-) Nej, skämt åsido så tror jag att till exempel avgiften för att vara med i BNI inte är värt det om man bara vill fylla på sina psykiska behov. [br][br]Jag har besökt två grupper och de var för mig lite olika. Den ena var väldigt uppstyltad medan den jag har valt är lite mer avslappnad och vi skojar med varandra mitt i. Det handlar inte om ryggdunkar heller tycker jag. Har du varit besökare någon gång?[br][br]BNI är förstås inte tänkt att bara sälja till varandra utan främst är det tänkt precis som Photomed skriver att det är kontakter som ska utbytas. Det är referenser som är det viktiga helt enkelt. [br][br]Beroende av vad du säljer är det mer eller mindre nödvändigt med nätverk som detta. För mig i min bransch fungerar det ju inte att annonsera, jag MÅSTE använda kontakter och bygga min kundkrets på referenser. Där kommer nätverkens betydelse och de är a och o för mig. Därav ett dubbelt intresse av forum som detta. Både utbyte av tankar och idéer men också lite nätverkande. [br][br]Funderar på om intresse finns så kanske vi skulle starta en egen särskild tråd för just Nätverk? Då kan vi diskutera och tipsa eller varna för olika nätverk. TS kanske vill ha denna tråden till annat? :-\
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se