Tips och råd om prissättning

5
Hej!

Så här är det.

Jag är nybliven egen företagare. Jag har programmerat ett webbsystem som är tänkt att användas av både små och stora företag inom den industriella sektorn, och är nu i slutskedet att sluta avtal med min första större kund. Men jag har ett stort frågetecken, priset.

Själva systemet är uppbyggt så att det hyrs av mig. Jag driftar och underhåller systemet mot en kvartalskostnad. Systemet är, utöver sin grundfunktion, skräddarsytt och anpassat efter varje kunds individuella önskemål och det ligger väldigt många timmars jobb bakom varje aspekt. Inledningsvis är programmeringen väldigt tidskrävande för mig, men efter en eller ett par månaders utveckling rullar systemet på, med väldigt få ingrepp.

Systemet är inte kritiskt för kundens verksamhet, men underlättar produktionsmiljön avsevärt.

Hur ska jag tänka när jag sätter pris? I vilken prisnivå ska jag lägga mig? Vad är för mycket, och vad är på tok för lågt pris?

Branschen jag är inriktad på för tillfället har i väldigt många avseenden dragit åt svångremmen när det gäller investeringar. Marknaden för mina presumtiva kunder är tuff och vinsterna är svåra att räkna hem, vilket inte motiverar mig att hoppa för högt känns det som. Fast å andra sidan är kunden i fråga ett av de större företagen i branschen, med ca. 100 anställda.

Hoppas att jag kan få några insiktsfulla svar! 🙂

Mvh
Stefan
40
1
Om du inte redan har tänkt det tycker jag att du ska överväga att ha en prismodell som följer företagets produktion, liknande en licensmodell. På så vis kan du sälja in dig till företag oberoende av deras storlek och även dra nytta av när deras produktion höjs, kanske tack vare ditt system.[br][br]Exakta kronor och ören kan vara svårt för en utomstående som inte är insatt i systemet att hjälpa dig med.
5
Tack för svaret![br][br]Att ha en sådan prismodell är ingenting jag riktigt har funderat på, men idén är inte dum. Jag vet bara inte hur jag ska kunna genomföra den i det här fallet. Har du några bra lästips så skulle det uppskattas enormt![br][br]Jag förstår att det är svårt att ge systemet någon exakt prislapp här och nu. Jag försöker bara fiska lite efter vilken prisklass jag ska lägga mig i. Det är svårt att få någon riktig uppfattning genom bara Google. Företag som hyr ut webbsystem verkar inte skylta med sina priser direkt heller..[br][br]Man skulle kunna säga att systemet kommer att användas av i princip alla som arbetar inom produktionen, samt de chefer som styr det tekniska kring produktionen.[br][br]Mvh[br]Stefan
2066
22
Det är omöjligt att svara på här. Hur mycket tjänar företaget på att använda ditt system mot a) inget system, eller b) ett konkurrerande system. Sen jämför du besparingen mot kostnaden och lägger dig på rätt sida strecket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Tack för insikten [b]Jonathan[/b], det fick mig att börja tänka efter lite. Jag var även på ett möte med NyföretagarCentrum idag och det gav faktiskt mer än vad jag hade hoppats på.[br][br]Mvh[br]Stefan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.