När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag är nybliven egen företagare. Jag har programmerat ett webbsystem som är tänkt att användas av både små och stora företag inom den industriella sektorn, och är nu i slutskedet att sluta avtal med min första större kund. Men jag har ett stort frågetecken, priset.
Själva systemet är uppbyggt så att det hyrs av mig. Jag driftar och underhåller systemet mot en kvartalskostnad. Systemet är, utöver sin grundfunktion, skräddarsytt och anpassat efter varje kunds individuella önskemål och det ligger väldigt många timmars jobb bakom varje aspekt. Inledningsvis är programmeringen väldigt tidskrävande för mig, men efter en eller ett par månaders utveckling rullar systemet på, med väldigt få ingrepp.
Systemet är inte kritiskt för kundens verksamhet, men underlättar produktionsmiljön avsevärt.
Hur ska jag tänka när jag sätter pris? I vilken prisnivå ska jag lägga mig? Vad är för mycket, och vad är på tok för lågt pris?
Branschen jag är inriktad på för tillfället har i väldigt många avseenden dragit åt svångremmen när det gäller investeringar. Marknaden för mina presumtiva kunder är tuff och vinsterna är svåra att räkna hem, vilket inte motiverar mig att hoppa för högt känns det som. Fast å andra sidan är kunden i fråga ett av de större företagen i branschen, med ca. 100 anställda.
Om du inte redan har tänkt det tycker jag att du ska överväga att ha en prismodell som följer företagets produktion, liknande en licensmodell. På så vis kan du sälja in dig till företag oberoende av deras storlek och även dra nytta av när deras produktion höjs, kanske tack vare ditt system.[br][br]Exakta kronor och ören kan vara svårt för en utomstående som inte är insatt i systemet att hjälpa dig med.
Tack för svaret![br][br]Att ha en sådan prismodell är ingenting jag riktigt har funderat på, men idén är inte dum. Jag vet bara inte hur jag ska kunna genomföra den i det här fallet. Har du några bra lästips så skulle det uppskattas enormt![br][br]Jag förstår att det är svårt att ge systemet någon exakt prislapp här och nu. Jag försöker bara fiska lite efter vilken prisklass jag ska lägga mig i. Det är svårt att få någon riktig uppfattning genom bara Google. Företag som hyr ut webbsystem verkar inte skylta med sina priser direkt heller..[br][br]Man skulle kunna säga att systemet kommer att användas av i princip alla som arbetar inom produktionen, samt de chefer som styr det tekniska kring produktionen.[br][br]Mvh[br]Stefan
Det är omöjligt att svara på här. Hur mycket tjänar företaget på att använda ditt system mot a) inget system, eller b) ett konkurrerande system. Sen jämför du besparingen mot kostnaden och lägger dig på rätt sida strecket.
Tack för insikten [b]Jonathan[/b], det fick mig att börja tänka efter lite. Jag var även på ett möte med NyföretagarCentrum idag och det gav faktiskt mer än vad jag hade hoppats på.[br][br]Mvh[br]Stefan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.