Hej!Konceptet för “storstads caféet” låter jätteintressant och bara det kommer garanterat dra en viss publik. Och det är tur för du måste hitta sätt att lägga ned
minimal tid på marknadskommunikationen eftersom du kommer att ha
fullt upp med caféverksamheten och med att organisera kulturarrangemangen.Du behöver två strategier:En för att informera och nå ut med ditt koncept till den tänkta målgruppen och en för att nå andra cafébesökare så att du får full täckning.
Marknadstips till “storstads caféet“:1. Allt du behöver är en
jättebillig, liten webbplats på typ två sidor. Men den ska vara jättesnygg (här lägger du pengar eller kontaktar en webbdesignskola och får det gratis mot att de får ha dig i CV:t). Sajten är din bas dit du hänvisar i all din kommunikation. Det håller nere dina kostnader för marknadsmaterial.
Se till att sajt adressen är enkel och syns tydligt någonstans i caféet, på en vägg. Inga trycksaker.
OBS! Gör ingen kommunikation förrän sajten är tiptop och innan du har minst ett inplanerat schysst kultur-arr på agendan.
2. För att ytterligare hålla kommunikationskostnader nere och för att öka räckvidden på ditt budskap bör du inte missa att använda
alla de kanaler som kommer med dina “kultur-gäster”. Här finns HUR MYCKET som helst att hämta - helt gratis! Och det gagnar er bägge så det är ingen snyltarstil.
3. “
Kill your darlings” - börja med att bara gå ut med
ett koncept. Det blir sällan lyckat att gå ut med flera budskap samtidigt. Och du har mycket att säga nu när du är ny. Lägg krut på att marknadsföra caféet som kulturcafé.
1. Det är ett café (så man vet vad som serveras)
2. Det är nytt (var det ligger)
3. Man får kultur till kaffet (hur det skiljer sig från andra fik)
Det här tycker det flesta är jättesvårt - man har ju så mycket bra och viktigt man vill säga. Men tänk så här då: Extrapoäng till dig när kunderna kommer dit och får se att cafét satsar på schysst företagande också! Det är sådant gör att de kommer tillbaka.
4.
Skriv pressmeddelanden. Det kostar bara din tid. Eller ta hjälp av någon som kan skriva och som vill ha ditt företag i sitt CV. Den kan också hjälpa till att hitta rätt tidningar och journalister. Får du en journalist att nappa så kan det löna sig mer än något annat du gör. (Bjud skamlöst journalisten på en fika!)
Skriv ett när du öppnar och ett inför varje kulturkväll. Hitta på ett bakverk som heter som caféet heter och skriv ett pressmeddelande om det - då kan du få med det i mattidningar och såna bilagor också.
5. Också gratis är att få med
agendan för kulturarrangemangen under nöjessidorna i lokaltidningarna. Det behöver du inte ens kämpa för. Sån’t vill de ha med.
6. Folk vallfärdar inte för kaffe, hur gott det än är. (Kulturintresserade når du med ovanstående + att ryktet kommer sprida sig om arrangemangen är välgenomförda.) För att nå vanliga kafébesökare tycker jag
Woosters tips är UTMÄRKTA.
Lycka till!Vänliga hälsningar,
Weronica
PS.
Jag har startade och drev ett café för länge sedan. Nuförtiden driver jag Pledge PR (
www.pledgepr.se) och WERNOR Kommunikation (
www.wernor.se).