Behöver råd och hjälp

23
[color=purple]Hejsan!

Som jag kanske tidigare nämt så jobbar jag som försäljare med telefonen som verktyg.

Problemet är att företagare är så HIMLA negativa mot alla slags företagskataloger osv.

Jag behöver bara nämna att jag ringer från ett företagskatalog på internet, då är de kört! Då säger kunden -Inte intresserad! *klick*

Och då får jag inte ens förklara affärskonceptet för vi är sååå mycket mer än bara ett företagskatalog.

Vad ska jag säga för att kunden ska bli intresserad?
Hur ska jag börja ett starkt inledande?
Hur ska jag göra för att ordet företagskatalog ska bli spännande och attraktivt?

För nu är jag i en väldigt tung period där de går väldigt segt med försäljningen, bara
för att de finns andra oseriösa företag i vår bransch som lurar företag på pengar.

Fy på dem!

Mvh Jenny[/color]
2066
2
Beror ju självklart på vilken inreiktning det är, men tyvärr tror jag inte det är speciellt mycket du skulle kunna säga för att få mig intresserad. Jag har varit med i några olika kataloger, och erfarenheten visar att det är totalt bortkastade pengar (för mig). Nya kunder hittar oss genom gemensamma kontakter, referenser eller på Eniro.se. För att sälja in ytterliggare en katalog måste den ha en konkurrensfördel, och för att räknas måste den redan vara väletablerad, eller tillräckligt billig för att inte vara en kostnad att bry sig om. Tuffa odds, men verkligheten, så som jag upplever den.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
4
Det låter som ni gör satsningarna åt fel håll.[br][br]Du ska få ett tips.[br]Ni har problematiken med att branschen är utsatt för ett negativt rykte, per automatik så blir därför svaret uppenbart. Er främsta inriktning ska därför inte ligga på försäljning utan marknadsföring. Bygg förtroende genom att lyssna på de potensiella kundernas behov och syn. Om de känner sig delaktiga och ni får en bra dialog så ökar chansen att målgruppen blir intresserade, lägger er på minnet och kanske i bästa fall sprider ert budskap vidare.[br][br]Men som sagt det är en hård bransch att verka inom och företag av idag är inte sena på att hitta nya kanaler. Det gäller att ni finner dessa och utvecklar dem utifrån kundernas behov.[br][br]Förtroende A & O.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
190
Om det nu är så mycket mer än en företagskatalog, och företagskatalog helt uppenbart är ett dåligt ord - använd ett annat ord. Fundera på synonymer som bättre beskriver er produkt och prova dessa ord istället.[br][br]Sedan är det väl som tidigare skribenter varit inne på - det är en tuff sits, speciellt som förtroendet för katalog som produkt och branschen är låg.
23
[color=purple][br]Jo jag vet, och jag tror nog våra chefer är mycket medvetna om att marknadsföring måste göras. Visst kan telefonen vara ett väldigt bra hjälpmedel MEN det finns så många fler vägar att gå för att folk ska veta vem vi är.[br][br]Men det som jag tycker är konstigt är att "vi" har funnits i hela 10 år men endå känner inte tillräkligt många företag till oss. Och de måste innebära att man inte satsat tillräkligt på reklam osv för att nå ut till potentiella kunder.[br][br]Jag tycker verkligen de företaget är värd att synas och finnas, jag säger inte de för att jag jobbar där utan för att jag verkligen tror på själva produkten. Men den tron går inte att föra över till kunden så länge företagare tror allt negativt om kataloger och dess tjänster.[/color]
1616
4
Det är lämpligt då om ni skaffar en bra marknadsförare som ställer upp riktlinjer för hur ni skall gå tillväga utifrån en marknadsundersökning, hur ni normalt agerar mot media mm. Vilka era primära och sekundära målgrupper är, hur ni kommunikativt skall angripa problemet och inriktningen i reklamen och senare försäljningen. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
5
Hej! [br][br]Ibland får man också acceptera att försäljning handlar mycket om vilken aktivitetsnivå du håller. Oavsett hur bra eller dålig produkt du har så kommer du alltid att sälja mer om du ringer mer  :nicka[br][br]Om du vet med dig att din produkt är bra så sluta och tänk och kör på. Vilka ord du använder är mycket mindre viktigt än din entusiasm.[br][br]MVH[br][br]R[br]
23
[color=purple]Idag gick det mycket bättre än vad de någonsin gått.[br]Jag nämnde aldrig ordet företagskatalog utan jag tog ett annat ord.[br]Och det resulterade i att 98% av samtalen fick jag en dialog med mina kunder.[br]Jag bytte helt taktik![br][br]Ringde till ett företag och frågade om han hade tid för mig, då sa han ja du får 2 minuter och de där samtalet varade i 30 min, han glömde helt bort tiden!  :)[br]Och de är väll kanske ett bevis på att jag lyckades få honom med i samtalet så att[br]han kände sig delaktig.[br][br]Så idag har samtalen kännts väldigt avslappnande och givande.[br]Sen vet man ju aldrig om alla var extra glada bara för att de är Fredag och att de[br]vet att kalla ölen står i kylskåpet  :D[br][br]Mvh Jenny[/color]
2066
2
Se där, grattis! :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
456
1
Men du säljer väl inte annonser i en företagskatalog?? :([br]Du säljer väl [u]möjligheter [/u] att öka dina kunders omsättning?  :nicka[br][br]Fråga kunden om han/hon är nöjd med den marknadsföring som används idag, om dom ser att denna har gett fler kunder, och om dom funderat på att ändra/byta/utöka sin marknadsföringsstrategi. Ge kunden några positiva exempel om vad andra fått genom dig och hur dom skulle kunna få detsamma.. [br][br]Tipsa kunden om din tjänst som förekommer i ett av Sveriges äldsta och mycket använda  affärsmedel. (?)..osv...[br][br]
190
Bara att gratulera! [br][br]Dock tror jag du har fel om ölen, det är svårare att ringa till någon en fredag än en annan dag - på fredagen har man ofta en massa som skall bli klart och vill dessutom bara hem till ölen, snarare än sitta i telefon. Så är det åtminstone med mig. Därför är det verkligen imponerande att du lyckades så bra idag. Hoppas nu du kan fortsätta utveckla din taktik och bli ännu bättre!
822
48
Grattis Jenny! :)[br][br][quote author=DEJI link=topic=3200.msg14580#msg14580 date=1195846509][br]Men du säljer väl inte annonser i en företagskatalog?? :([br]Du säljer väl [u]möjligheter [/u] att öka dina kunders omsättning?  :nicka[br][/quote][br][br]Den tycker jag är klockren Deji!  :bravo[br][br]Det är lätt att fastna i att prata om produkten i stället för fördelarna som kunden får om den köper.[br][br]Vilken dag som är bäst att sälja på tror jag också beror på säljaren. Jag har alltid sålt bra på fredagar för då är jag kanske lite extra glad då helgen närmar sig. Vissa tycker att den bästa tiden är kl 07:00 (hantverkare är t ex igång då) på morgonen för då har de flesta tid att lyssna och de har inte hunnit stressa upp sig än.
23
[color=purple]Tack så mycket!  :)[br]Visst har jag förstått att de är fördelar jag måste sälja inte egenskaper![br]Men har fått studera väldigt noga på vad fördelarna igentligen är.[br]Har vart lite svårt men man har fått använda fantasin för att kunna beskriva dem.[br]Och sen måste man ju anpassa fördelarna till varje kund, alla fördelar passar inte alla heller.[br]Ja Fredagar är helt klart den bästa försäljnings dagen enligt mig och Måndagar värst![br]På vår kontor säljer vi alltid bäst på Fredagar.[br][br]Mvh Jenny[/color]
456
1
[quote author=jennyv84 link=topic=3200.msg14598#msg14598 date=1195938953][br][color=purple]Tack så mycket!  :)[br]Visst har jag förstått att de är fördelar jag måste sälja inte egenskaper![br]Men har fått studera väldigt noga på vad fördelarna igentligen är.[br]Har vart lite svårt men man har fått använda fantasin för att kunna beskriva dem.[br]Och sen måste man ju anpassa fördelarna till varje kund, alla fördelar passar inte alla heller...[br][br]Mvh Jenny[/color][br][/quote][br][br]Börja med att prata med kunden om deras nuvarande situation och hur dom upplever den. Är dom nöjda? Vad är fördelarna? Saknas det något?.. [br][br]...Vad har du som kan komplettera, eller ersätta?[br][br]Visst är alla människor olika, men de flesta har ett behov på ett eller annat sätt..
3
Nu har jag inte läst alla inläggen men när jag har fått samtal från försäljare så har jag bett om referenser, tyvärr har ingen kunnat lämna några sådana till mig. [br]'Ska jag köpa en annonsplats vill jag inte veta hur många som besöker sidan, det är helt orelevant för mig. [br]Jag vill veta hur många av MINA potentiella kunder som använder sidan för att hitt just mina tjänster... Kanske inget du kan påverka men jag vill ändå dela med mig av vad jag tycker.[br]
223
Jag vet inte vad ditt företag gör eller erbjuder som är så fantastiskt, men jag skulle kasta på luren om det så småningom kröp fram att det är just annonser du säljer. Speciellt i en företagskatalog.[br][br]I egenskap av marknadschef ser jag mitt jobb så här: Om jag kan mitt jobb, min produkt och min målgrupp, så vet jag själv vilka medier jag ska annonsera i, när på året, hur ofta och vad som är ett rimligt pris. En annonssäljare som ringer och försöker "övertyga" mig om att köpa annonser i ett medium som jag aldrig hört talas om blir då nästan direkt provokativt. Han/hon påstår ju i princip att jag inte kan mitt jobb.[br][br]Att ni är "seriösare än andra katalogföretag" ändrar ingenting, för deras fall blir ert fall, och de har också märkt av trögheten, och de sitter också och slipar på sina säljargument, och de kommer också dra (bland annat) slutsatsen att inte kalla sig "katalogföretag", och de påstår med största sannolikhet också att de är "seriösare än andra katalogföretag".[br][br]Ni kommer aldrig kunna ändra människors attityd på bred front.[br][br]Ledsen för allt det negativa, men någon här måste ju presentera andra lösningar än att slipa på samtalstekniken. Ändra affärsmodell eller byt jobb.
456
1
Ja, det kan hända att just du inte är rätt målgrupp(!). Det beror ju helt på hur din organisation är uppbyggd och vilket fokus du skall ha inom det segment/område/bransch du faktiskt är anställd till att driva framåt.. Det tråkiga som jag tolkar det (jag kan ha fel!) är att det tycks bara finnas en enkelriktad väg att följa år in, år ut...[br][br]Det finns alltid tillfällen då man kan prova nya vägar och det vore synd att inte utnyttja dessa. Om resultatet inte blir som önskat/förväntat så vet man det och kan släppa det...[br][br]Samtidigt så finns det mängder av påståenden som man absolut inte vill prova på eftersom det faktiskt inte finns en % känsla av möjligheter. Men i dessa situationer säger man " det här kan jag, lycka till att försöka övertyga mig om annat..." så avslutar man med känslan av den härliga yrkesstoltheten samt att man ger säljaren en utmaning. ;) [br][br]Är din motivering tillräckligt stark (förmodligen ja!) så hör du aldrig av denne säljare någon mer gång och säljaren kan fokusera mer åt sin "rätta" målgrupp..[br][br]Alla är vi experter och tror stenhårt på våra produkter, men med respekt för andras yrkesutövande så kan man alltid uppnå win-win situationer...
2360
37
Under ordet logga finns det ett streck och därefter har man en förträfflig ruta där man kan tala om vad man sysslar med. Jag ser inte att du använt den.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Hej,[br][br]jag själv kan råda dig att vara mer personlig med varje kund du ringer. Tala inte som en maskin, och LYSSNA, det är viktigast! Och sedan ställ uppföljningsfrågor.[br][br]Varje kund vill känna sig speciell och vill ha personlig service.[br][br]Tänk själv hur du känner när någon ringer och pratar vääääligdt fort och vill sälja dig nåt flummigt.[br][br]Lycka till![br]MirzaZ
Gabriel
Det är alltid svårt att sälja per telefon utan att kunden har träffat säljaren, blir en helt annan dialog och kundrelation då.[br][br]Mina råd är väl att:[br][br]- Försök alltid att få medgivande genom att avsluta meningar med "eller hur?" "Visst, hade det varit mycket bättre?"[br][br]- Gör en snabb företagsanalys innan du kontaktar kunden, vem är kunden, vad säljer de, vilken är målgruppen, hur många anställda har de, vart har de företagssätet, hur fungerar deras bransch idag?[br][br][br]Personligen tror jag att "katalog" marknadsföringen håller på att dö ut, [b]det är min åsikt[/b].
68
Jenny!--> kolla din inbox!
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.