Jag kanske börjat bli trött men jag gör ett försök.[br][br]Jag hatar telefonförsäljare och det för att de flesta av dem har ingen som helst koll på sälj, dem läser inte på någonting om den de ringer upp och slösar tid, de pratar som papegojor och utgår inte ifrån några behov. [br][br]"Salesmenship begins when the customers says NO"? Va? Det verkar vara taget ur nån säljmanual för TM bolag som skickar blufffaktoror till kund.[br][br]Det tar inte mer än 2-3 meningar för att känna vem man pratar med. Av 20 samtal stöter man på en vass TM kille eller tjej - dem säljer kanske något som man för timme sedan spydde galla över. (Jenny du kanske har ringt mig någon dag? :winner) Jag förklarar i god tid att jag tänker inte köpa nått men jag låter dem (dem som är vassa vill säga) löpa linan ut. [br][br]Man lär sig alltid nått nytt och när samtalet är slut som berättar jag att jag inte tänker köpa men att de gjorde ett otroligt bra jobb som säljare, jag lyfter fram dem 3 grejer jag tyckte fick mig att lyssna som var bra. Dem blir glada och jag blir glad. Det kan vara en enkel men väldigt taktil kommentar som "prisvärd" eller "kostnadseffektiv" istället för "billig". En lyhörd säljare märker om man vill ha billigt eller kostnadseffektivt och väljer ord efter mottagare. Det finns dem som slår bakut på kostnadseffektivt, jag slår bakåtvolt på billigt.[br][br]I vissa fall räcker med att man fastställer med säkerhet att man saknar behov.[br][br]Sen börjas det, dem som bara skall prata på...krokodilerna... dem är ju för fan värre än Steve Erwing (krokodiljägaren från Australien). Du har fått ett tydligt men hövligt nej och nu skall ge dig fan på att slösa min tid. Det brukar resultera i en crashcorse i sälj för dem.[br][br]Jenny du får ursäkta men du har verkligen 99% rätt när du säger "Jag förstår mig inte på vissa företagare....", låt mig hjälpa dig det skall vara "Jag förstår mig inte på företagare...." och då skall du kanske titta på att jobba mot privatkunder.[br][br]Var lite kritisk, hur mycket research gör du om företaget innan du ringer upp?[br]Vad får det att tro att det föreligger ett behov?[br][br]"...unik katalogtjänst" låter i en företageres öron ungefär som "kvarskatt", "värnskatt", "straffskatt", "förmånsbeskattning", "upptaxering", "telefonabbonemang", "sänka dina telefonkostnader". Jag vet inte ens om "unik katalogtjänst" är grammatiskt korrekt - jag tror att det är emot skrivreglerna att placera dessa två ord i samma mening. :D[br][br]Du har fritt spelrum här på forumet, men ingenstans står det vad som är unikt med katalogtjänster och varför "alla dumma föratagere" inte förstår uppsidan. Finns det några andra ord som företagare förstår som du kan använda? Ökad omsättning låter bra i mina öron, ökad vinst, mersälj, nya leads - börjar du där så kan du nog sälja trollstavar till företagare för du har börjat i rätt ände, dem kommer att lyssna.[br][br]Och du, jag får min beskärda del av gallan när jag ringer till kund så jag förstår precis hur du känner men faktum är att det är kunden som skall tycka att något är "unikt" och löser deras problem, mitt jobb är att påvisa en uppsida ifrån kundens perspektiv och gräva fram det exakta behovet. Så att sätta sig in kunden skor är en del av mitt jobb.[br][br]Förresten har du provat, "jag förstår att du blir upprörd och att det finns en hel del oseriösa katalogtjänster men vi har STORT BOLAG som kund och du kan få en referens. Kan jag få återkomma till dig i slutet av veckan när det har lugnat ner sig lite. Jag tror nämligen att du kommer att tycka om vårt upplägg och allt som krävs är 5 minuter av din tid, sen bestämmer du om du vill prata mer. Är det ok?" [br][br]Ett annat tips är att fråga de kunder som köper att berätta vilka deras 3 största konkurrenter är, sen ringer du dem och berättar att du har bolag A som kund. Det visar på att du har läst på lite om branschen och vet vilka konkurrenterna är. Vill du dra det lite längre så prova med vi har bolag A som kund och de andra två bolagen (även om de inte är det riktigt än).