När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
1. Hur mycket hatar du försäljare på en skala 1-10? 2. Brukar du vara vänlig mot försäljare? 3. Har du skällt ut en oskyldig säljare någon gång bara för att de är 1000 företag som ringer dig varje dag?
Alltså allvarligt som företagare måste man vara så pass proffsig så att man inte tar sin ilska på en försäljare. För försäljarna är ju trots allt företagets änglar! Varför glömmer företag det?? Jag tror knappast att företaget tycker så om sina egna försäljare och då blir det hela dubbelmoral till 100%.
Och företag måste tänka att vi som försäljare är trots allt privatpersoner med våra egna liv där vi köper varor och tjänster på fritiden.
De företag som behandlar mig illa som försäljare kommer automatiskt få stämpeln otrevliga, som jag aldrig kommer skänka en enda slant till och dessutom får ju mina vänner veta hur otrevliga dom är, så i slut endan förlorar företaget stort på att vara otrevliga.
Visst finns det otrevliga och känslokalla säljare men ge alltid alla en chans att berätta om sin underbara ide! Jag kommer då alltid behandla alla säljare med respekt! För jag vet hur livet är som försäljare och jag är stolt över att vara en!
Hej![br]Jag hatar inte försäljare, förstår att de gör sitt jobb. [br]Jag är vad jag vet inte otrevlig mot försäljare, men kanske inte alltid trevlig. [br]Om jag på rak arm vet att jag inte kan köpa deras produkt talar jag om det tidigt och tydligt och låter dem varken ta upp min eller sin egen tid. [br][br]Ibland hjälper det inte att man säger nej, och då tycker jag att det blir jobbigt. En gång uppmanade försäljaren mig att jag skulle köpa förbrukningsartiklar mitt företag inte behövde med motivationen att jag alltid behövde toapapper, tvättmedel, hudkrämer mm privat. Det blev obehagligt, jag tyckte att de uppmuntrade till skatte-smiteri. Tyvärr har jag glömt företagets namn, men jag vill definitivt inte ha med dem att göra.[br][br]Seriösa försäljare som säljer något jag behöver till ett bra pris har jag inget emot, men jag kontaktar dem helst själv när jag är intresserad av en produkt.[br][br]/Inkan[br]
1) 1. (Under förutsättning att skalan är stigande, dvs jag hatar inte försäljare.)[br]2) Ja[br]3) Nej, har jag skällt ut någon är det för att de förtjänade det - oavsett om de är försäljare eller inte.[br][br]Det finns precis som i alla andra kategorier både bra och dåliga, trevliga och otrevliga försäljare. Fick häromdagen luren släng i örat av en försäljare (per telefon då). Det jag hade gjort var att fråga vilka de fasta kostnaderna var och hur mycket deras tjänst kostade, inklusive alla dolda avgifter (som hon (den här gången var det en tjej) först sagt inte fanns). När hon, efter att rådgjort med sin chef, fortfarande inte kunde svara på vad kostnaden för mig skulle bli påpekade jag att hon inte var en speciellt bra försäljare. I stället för att ta det till sig och t ex erbjuda sig att kolla upp det jag frågat efter och återkomma blev det *click*.
Jag tror att det är väldigt ovanligt med företagare som inte gillar säljare. Om de inte gillar försäljning så har de missuppfattat allt som har med företagande att göra. Försäljning är ju det som är viktigast inom ALLA företag.[br][br]Inga kunder, inga inkomster![br][br]Ofta är det kanske personer som vet att de har svårt att säga nej som inte gillar säljare. Många säljare har bra produkter att erbjuda oss företagare så det vore väl ganska märkligt att inte lyssna på de som ringer...[br][br]Men de klart, säger man "ja" till alla som ringer så är det enklare att skylla på dem än att ändra på sig själv och lära sig att säga - "Tack för du ringde men det är inget för mig" :vissla
[color=red]Skönt att höra![br][br]Igår när jag ringde ett av Sveriges största fotoföretag så fick jag världens otrevligaste[br]bemötande. Jag var trevlig och lyhörd mot den här kvinnan.[br]Jag hörde ju till och med att hon inte var bekväm att jag ringde så jag frågade om[br]jag ringde olägligt, då bröt helvetet ut! Hon suckade världens tyngsta suck[br]och så skrek hon -JAG HATAR ALLA KATALOGER OCH JAG HATAR ALLA FÖRSÄLJARE![br]Sluta ring mig för helvete! [br]Och jag fick inte ens förklara vår unika affärside.[br]Jag satt där helt chockad och de enda jag kunde och fick säga var -Men okej ha en trevlig fortsatt dag! Innan hon slängde på luren utan att ens säga hejdå![br][br]Jag säger bara, vilken tur att det finns underbara företagare också som är trevliga och pratglada, annars skulle man aldrig orka med yrket.[br][br]Jag tror inte företagare förstår hur mycket vi försäljare påverkas av otrevliga företagare.[br]Vi är ju endå människor som alla andra, och jag behandlar mina kunder som människor inte som nått försäljnings objekt.[br][br]Många av mina arbetskamrater blir nedstämnda och börjar tvivla på sitt yrke![br]Och då tycker jag att det gått för långt![br][br]Mvh Jenny[/color]
Visst kan det vara tråkigt och nedtryckande när man stöter på sådana personer men jag tror det är viktigt att fundera lite på varför de reagerar så och samtidigt försöka att inte ta det personligt. Det var slumpen att just du ringde vid denna stund då personens bägare rann över.[br][br]Personen kanske hade en dålig dag, blivit utkastad av sin sambo, förlorat något/någon, eller liknande. Visst är det inte en ursäkt att bete sig som en apa ändå men ingen är perfekt.[br][br]Sen finns det en del människor som alltid är sådana och de personerna mår inte bra alls och det kanske kan vara en tröst då denne börjar skrika, svära och skälla. En människa med balans beter sig inte så.[br][br]Försäljning kan vara tufft men det är samtidigt där som de mesta pengarna ligger. Behärskar du det bra så kommer du att få en trygg framtid! ;)[br][br]För att inte tala om när man gör en riktigt lyckad försäljning. Kunden studsar på stolen av sitt fantastiska köp, man själv tjänar en bra summa och man får beröm av chef eller kollega. :)[br][br]Mvh Patrik
För mig låter det som hon haft en otroligt stressad dag. Man missar ibland tyvärr att även företagare är människor, oavsett företagets storlek. Tyvärr är det så att man inte alltid ringer vid lämpliga tillfällen och då kan en stressad eller pressad situation utlösa de mest otrevliga uttryck som kanske inte är helt genomtänkta. Fördelen i händelsen som jag ser, som tyvärr var otur för dig Jenny, var att hon fick utlopp för sina aggressioner, vilket ibland kan underlätta möjligheten att släppa på sin ilska och börja agera professionellt igen. Om du ser det så så kan det faktiskt bli en positiv del i säljarens vardag som du kan känna dig stolt över.[br][br]Ett gammalt talspråk jag har på en kaffemugg passar ganska bra i sammanhanget:[br]Salesmanship begins when the customer says - NO!
Jag hatar inte försäljare, men jag har samtidigt ganska lite förståelse för ditt resonemang om att man skall sitta ner och lyssna på vad försäljare säger.[br][br]Jag har hygglig koll på vad mitt företag behöver, och kan ganska snabbt göra en bedömning om jag behöver något en säljare säljer eller inte. Därför blir det bara slöseri med både min och säljarens tid att sitta och babbla på om "unika affärsidéer" när jag ändå inte är intresserad. Och säger jag nej en gång kan jag faktiskt bli förbannad om säljaren inte respekterar detta.[br][br]Snarare borde säljare göra ett bättre bakgrundsarbete, ta reda på vad företaget de ringer sysslar med och snabbt förklara om deras tjänst kan hjälpa den tilltänkta köparen eller inte (om tjänsten inte är till nytta - ring inte upp).
[quote author=lars arenander link=topic=3193.msg14494#msg14494 date=1195605808][br]Har jag tid brukar jag lyssna men respekterar man inte ett nej blir jag förbannad.[br][/quote][br][br]Jag också! Grrrrr Grrrrr Grrrrr[br][br]Jag brukar lyssna till punkt på vad försäljare har att erbjuda - faktiskt i rent studiesyfte också om hur man bör lägga fram en sak - och mycket sällan har de gjort hemläxan, till exempel inte kollat hur många anställda företaget har (sådant går enkelt att ta reda på).[br][br]Men gissa sedan hur många manliga försäljare som tror att de kan snacka in sig bara för att man är Företagare och KVINNA![br][br]Jag brukar säga att "Jag har sagt NEJ TACK, nu får du respektera detta!"[br]Då brukar de bli lite perplexa, och vet inte alls vad de ska säga?!
Jo då OK att de försöker att bara göra sitt jobb - men de bästa försäljarna har större öron än de har mun, tycker jag. Här kommer en rolighet om hur man faktiskt kan bemöta en försäljare: [br][br]:LOOOL (åtminstone tycker jag att det är roligt)
[color=red]Javisst förstår jag att alla har dåliga dagar, det har till och med jag![br]Men jag låter inte andra påverkas av det![br]Det skulle bli en katastrof för min inkomst! :)[br]Och dessutom frågade jag den där kvinnan om hon hade tid för mig, och hon svarade Ja i början. [br][br]Det är verkligen sant att de bästa säljarna har större öron än mun.[br]För i början gjorde jag misstaget att jag pratade och pratade och pratade och dessutom snabbt, och kunden hängde inte med då blev han irriterad och då rök min chans att få förklara vår ide.[br]Men sen lärde jag mig att lyssna och då fick jag mer respekt och de lyssnade även på mig kändes det som iallafall.[br][br]Anledningen till att man ska lyssna på en försäljare kan ju vara att han eller hon verkligen har något som du har stor nytta av i ditt företag.[br][br]Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][br][br][br][br]
[quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red]Det är verkligen sant att de bästa säljarna har större öron än mun.[br]För i början gjorde jag misstaget att jag pratade och pratade och pratade och dessutom snabbt, och kunden hängde inte med då blev han irriterad och då rök min chans att få förklara vår ide.[br]Men sen lärde jag mig att lyssna och då fick jag mer respekt och de lyssnade även på mig kändes det som iallafall.[br][br]Anledningen till att man ska lyssna på en försäljare kan ju vara att han eller hon verkligen har något som du har stor nytta av i ditt företag.[br][br]Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][/quote][br][br]Gör du skillnad på om kunden är man eller kvinna? Hoppas i så fall på ett positivt sätt, för jag tycker mig ha sett lite väl många dåliga exempel. De män jag pratat med är inte ens artiga, de ber försäljarna dra någonstans.
[color=red]Jag behandlar alltid alla lika.. Men sedan anpassar jag mig till den person jag pratar med.[br]Är han/hon mer skämtsam och glad då visar jag den sidan, är han mer lugn, saklig och ordentlig då spelar jag på den rollen också.[br]För det är ju inte så lyckat om man ringer till en advokatbyrå tex och skämtar och har sig, då skulle de bara tycka att jag var oseriös. Men sen kan det ju finnas skämtsamma jurister och advokater också och då kan man bli mer avslappnad.[br]Det hela handlar om anpassning.[/color]
[quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red][br]Javisst förstår jag att alla har dåliga dagar, det har till och med jag![br]Men jag låter inte andra påverkas av det![br]Det skulle bli en katastrof för min inkomst! :)[br][/color][/quote][br]Kan inte låta bli... på något sätt lyckas du påverka de forumdeltagare som skriver här. ;-)[br][br][quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red][br]Anledningen till att man ska lyssna på en försäljare kan ju vara att han eller hon verkligen har något som du har stor nytta av i ditt företag.[br][/color][/quote][br]För att lyssna måste försäljaren utnyttja de knep som är viktiga att få gehör för. Research kan vara en enormt viktig faktor om det rör centralt betydande kunder. Dvs vetskapen om kunden, kundens sätt att tänka och uttrycka sig både i tal samt skrift. Då är det oftast lättare att finna infallsvinklar i ett inledande samtal. Tyvärr är oftast tiden en bristvara och det gäller då att fånga ögonblicket.[br][br][quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br]Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][/quote][br][br]Kundens arbete är inte att veta om hur bra säljarens tjänster/produkter är. Det är säljarens företags uppgift genom marknadsföring mot målgruppen där säljarens roll är bara en liten del av helheten. Men säljaren är en viktig initial front och profilfigur. Sättet man väljer att gå fram på kan påverka verksamhetens möjligheter både kortsiktigt och långsiktigt. Du har helt rätt att det är bra att utvärdera sig själv för att utveckla tankesättet eller finna nya öppningar och upplägg.
Den säljaren var inte särskilt proffsig![br]Som säljare ska man alltid behandla sina kunder med respekt, vänlighet och ALDRIG visa aggressioner, hur elak än kunden må vara. Visst får man säga till om de går över styr men på ett vänligt sätt.
Jag brukar också lyssna igenom erbjudandet jag får, och faktiskt, ibland är det riktigt bra grejer som jag faktiskt har nytta av. Men på sistone tycker jag mig ha märkt en ökad påstridighet hos försäljarna. De VÄGRAR att acceptera ett nej. Jag förstår inte alls hur den taktiken kan fungera. Jag blir ju bara mer obenägen att köpa för varje gång de inte lyssnar på vad jag säger. [br][br]För ett par veckor sedan satt jag i 25 minuter i telefon med en säljare. Han ville (verkligen) sälja tonerkassetter, och jag lyssnade på hans erbjudande, men avböjde till slut eftersom vi inte har något behov just nu. Jag bad honom återkomma om ett halvår, men det gick inte fram. Han frågade varför, jag svarade varför. Vi började argumentera fram och tillbaka tills det hamnade på en rent barnslig nivå, i stil med:[br][br][b]Jag:[/b] Nej[br][b]Säljare:[/b] Jo[br][b]Jag: [/b]Nej[br][b]Säljare:[/b] Jo[br]osv...[br][br]Kan detta på något sätt hjälpa relationen mellan våra respektive företag? Jag tror inte det. Nästa gång de ringer säger jag nej direkt och lägger på. Jag har inte tid med sånt där trams![br]
Man vill tala om för mig hur mycket jag kan öka försäljningen. Det är bara det att jag vill inte utöka försäljningen. Det har jag gjort under så många årtionden, utan tvärom ha så få men bra kunder som möjligt. Detta brukar få dem tysta med rätta.
Hej! [br][br]Nog finns det rötägg som jobbar som säljare och det är väl inte unikt för den branschen. Normalt så säger man väl att den [b][i]personen[/i][/b] var korkad eller hur det nu var utan att bunta ihop en hel yrkeskår. Man måste ju förstå att det faktiskt går att tjäna en massa pengar på att vara en aggressiv säljare och så länge det är på det viset kommer nog ingen förändring. [br]Hur många logiska inköpare träffar ni själva på när ni säljer era tjänster? Min erfarenhet är att det är ovanligt och de flesta köper på känsla i stället för logik. Särskilt i mindre eller medelstora företag. :nono[br][br]Kanske inköparna borde utbilda sig i samma utsträckning som säljarna så blir nog klimatet bättre och man kanske skulle kunna föra en seriös diskussion två företagare emellan. Det skulle alla tjäna på i längden och "rötäggen" skulle antagligen blir betydligt färre.[br][br]MVH[br][br]R[br]
Välkommen till forumet love. [br]Bra inlägg du skrev.[br]Presentera gärna dig själv under kategorin "Presentera dig och ditt företag".[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br][br]Moderator Företagande.se[/b]