Marknadsundersökning: hyra ut i andra hand

190
En liten snabb marknadsundersökning för en affärsidé jag filurat på. Försök gärna svara på frågorna var för sig..

Hur skulle ni gå till väga om ni skulle hyra ut er bostad till någon annan (andrahandsuthyrning)?

Om ni skulle agera som en slags förmedlare av bostäder för andrahandsuthyrning - vilka marknadsföringskanaler skulle ni då använda?

Tack på förhand!!
2066
22
1) Om jag inte har nån polare eller bekant som för tillfället behöver bostad centralt så skulle jag i fallande ordning föredra: Annons i lokaltidningen, Blocket.[br][br]2) Personlig kontakt med högskola/universitets bostadsförmedlare (samma sak med regemente om det finns sådant på orten). Eventuellt annonser i lokaltidning/internet.[br][br]Du får ju om jag inte missminner mig enligt lag inte hyra ut en lägenhet i andra hand till en högre summa än vad din månadskostnad för lägenheten är (lån ej inräknat). Om den hyrs ut möblerad får ett visst påslag göras. Tror därmed inte det finns någon större vinst att göra på detta.[br][br]ps[br]För övrigt stavas det andrahandsuthyrning[br]ds
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Med hyresrätt kan du hyra ut hela under kortare tid med värdens godkännande eller minre än halva ytan permanent utan värdens samtycke. Det är inget man blir rik på. Har för övrigt en kompis som hade ett mindre hyreshus med 12 lägenheter och lite lokaler. Han tröttnade för det var så dålig lönsamhet och mycket arbete. så tänk dig för innan beslut.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
6
Nu framgår det inte att det rör sig om hyreslägenheter eller bostadsrätter/villor där det rör sig om olika regler för uthyrningen.[br][br]Det som kan vara viktigt är att ta reda på intressenternas betalningsmöjligheter. Men för att exakt veta vad man får och inte får göra. Skulle jag kontakta hyresgästföreningen med dessa frågor. Kolla även med bostadsrättsföreningen om sådan finnes och om de har särskilda stadgar.[br][br]Mun till mun är en klassisker. men jag tror att man kan komma långt på att använda de olika annonsplatserna. Nu finns det förvisso mängder av dem både tidning och webb. En liten notis i den stora lokalblaskan brukar oftast fungera utmärkt i alla fall om man bor i en något större stad. Det viktigaste är att ta reda på vilka annonsplatser man i den gällande staden använder mest.[br] [br]
Må väl!
190
Det är kul att så många engagerar sig i reglerna för uthyrning. Jag är dock ganska väl bevandrad i hyreslagen - och det var inte det jag frågade efter :)[br][br]En annan fråga till marknadsundersökningen, lite mer flummigt formulerad: Om ni skulle hyra ut er bostad i andra hand - känner ni några osäkerhetsmoment i detta? (typ att behöva avisera hyra en gång i månaden eller hur det fungerar med försäkring och om något går sönder vem som får betala?)[br][br]Lars, om man har bostadsfastigheter som ger dålig lönsamhet beror det på att man köpt för dyrt, haft fel kapitalstruktur och/eller inte haft fullgod förvaltningsförmåga. Att skryta ligger inte för mig - men jag är i fastighetsbranschen och hör allt för många som säger som du. Samtidigt ger mina egna fastigheter god avkastning och är inte särskilt betungande arbetsmässigt. :)
2066
22
Jag skulle nog inte hyra ut min lägenhet i andra hand alls om jag inte hade personlig kontakt med den/de som ska bo i den. Men, om jag skulle det tror jag min största fundering vore runt de scenarion man ser i tidningarna då och då om personer som vägrar flytta ut ur lägenheten och som verkar vara näst intill omöjliga att bli av med. [url=http://www.e24.se/dynamiskt/konsumentratt/did_16701052.asp]http://www.e24.se/dynamiskt/konsumentratt/did_16701052.asp[/url]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
640
9
Hej! [br][br][quote]Jag skulle nog inte hyra ut min lägenhet i andra hand alls om jag inte hade personlig kontakt med den/de som ska bo i den.[/quote][br][br]Tvärt om. Jag har provat detta. 7 av 8 betalade aldrig hyran i tid. Till saken att de flersta hade god ekonomi eller till och med mycket god ekonomi. Mycket "vi tar det när vi träffas, och "jaja, lugna ner dig"  Grrrrr rtfm[br][br]Om jag skulle göra om det så skulle jag aldrig hyra ut till någon jag känner. [br][br]Som svar på dina frågor. Snacka med någon som du vet är en seriös och principfast människa. Be han/hon sprida ordet. Funkade för mig.[br][br]Lycka till! [br][br]MVH[br][br]R[br][br][br][br]
2360
49
Wooster, Nu var det ju inte jag som hade lägenheterna utan bara refererade ett fall. Det är bara att gratulera dig om det går bra och det finns ju många fastighetsägare runt om i landet så något måste man väl få ut utav detta. Själv har jag aldrig under mina år hyrt ut någon lägenhet, så det har jag kvar att göra så jag kan ge egna erfarenheter till er.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
355
1
Då det är en bostadsbrist i städer som Göteborg och stockholm för tillfället kunde detta faktiskt vara en bra affärsidé. Undrar om det inte skulle gå att få pengar till en bostadsrörelse genom landsting eller EU också.[br][b]Men[/b]... tror inte jag skulle hyra ut en massa lägenhetr i andra hand och, vad jag förstår är det inte heller detta wooster hade tänkt göra utan en slags andrahandsförmedlare. Då skulle jag lägga ett par rader på ett av sveriges största bostadsforum typ [b][url=http://www.citygbg.se/bostad/index.php]citygbg.se/bostad[/url][/b] och tala om att här finns andrahandslägenheter. Du har ju även [b][url=http://www.andrahand.se/]andrahand.se[/url][/b] för lägenheter i stockholmsområdet.[br]Blocket kan även det vara en bra men lite dyrare idé. problemet här är att det kostar kulor om du vill ha med en länk i din annons.[br]Problemet med andrahandsuthyrning kan vara detta med att skriva ett kontrakt som håller mellan den som har kontrakt på lägenheten i första hand och den som hyr den andra hand. Tror jag skulle använda min revisor i det fallet så att jag kan sätta press på den som hyr att betala. Skulle även begära referenser innan uthyrning.
190
Tack för alla intressanta svar![br][br]Affärsidéen är i korta ordalag den här, folk som vill hyra ut sin bostad (framförallt fristående villor) skall kunna anlita ett förvaltningsbolag som genomför hela uthyrningsprocessen. [br][br]Uthyraren slipper på så sätt oroa sig för alla de problem som kan uppstå och betalar ersättning till förvaltaren i huvudsak som procent av hyresintäkten.[br][br]De stora problemen jag ser är att hitta de som vill hyra ut villor (innan de redan annonserat ut dem själva) - därav frågorna.[br][br]Vad tror ni om affärsidén i övrigt? Är det något ni skulle kunna överväga om ni hyrde ut er bostad? Skulle ni vara mer positiva att hyra ut via en förvaltare än om ni skulle hyra ut själva?
1616
6
Bra idé! Påminner om uthyrning på turistorter ex Mallorca mm.[br]Jag tror det underlättar med en förvaltare för detta ändamål i alla fall om man vill känna sig säker att allt är som det ska när kontraktet är slut. Kunden kan i sin tur känna att den har tillförlitlig service under hyresperioden.[br][br]Frågan är var du hittar dessa som vill hyra ut och vilka kanaler du ska använda för de som vill hyra. Vanliga bostadsannonser, inriktning mot företag eller turistmarknadsföringskanaler. Men jag tror du löser det allt efter hand.[br][br][br][br]
Må väl!
355
1
[quote]Vad tror ni om affärsidén i övrigt? Är det något ni skulle kunna överväga om ni hyrde ut er bostad? Skulle ni vara mer positiva att hyra ut via en förvaltare än om ni skulle hyra ut själva?[/quote][br]Jag skulle hellre hyra ut genom en förvaltare med försäkring för förstört bohag o.s.v.[br]Det finns säkert pengar att göra här i alla målgrupper. Vi har en massa människor som vill komma ut på landet under semester och det finns många bondgårdar runt om i Sverige som har plats över. Sedan har du en väldig vildmark i norra sverige som är helt underbar att vara på under sommarmånaderna.[br]Sedan har vi ju många studenter i Göteborgsområdet som mycket väl skulle kunna tänka sig att dela på en villa under studietiden i Göteborg. Vet det står många villor tomma i södra göteborg på grund av fastighetsskatten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.