När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag håller på att planera ett företag och räknar på en budget. Därför behöver jag skapa mig en allmän uppfattning om kostnader för marknadsföring. Jag är inte ute efter några exakt siffror - bara ungefär. För tillfället har jag ingen aning om prisnivåer.
Alla exempel på vad en marknadsföringskampanj kan kosta är välkommna 🙂 Hur mycket tar TV4 eller MTV för en minut? Vad kostar en kort och enkel reklamfilm att göra? Vad kostar en reklamspot på lunarstorm eller aftonbladet? Vad kostar en minut på någon känd radiostation? Hur långt räcker t ex 500 000 kr?
En marknadsföringskampanj kan kosta vad som helst.[br][br]Vad varje aktör tar för priser finner du lättast hos dem. Priserna kan variera beroende på sändningstider mm.[br]Begär in prisförslag från dem så får du svar. Utifrån det kan du börja bygga ett kostnads underlag.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
En reklamsnutt under exempelvis Bingolotto, har kostat vet jag nära 250 000: -/gång[br]Upprepade inslag i olika program kostar runt 85 000: -/reklaminslag.[br]Reklam i radion kostar cirka 300: - per spott ibland lite mer.[br]Sedan tillkommer kostnaden för att producera reklamavsnittet cirka 100 000: - för tv reklam och cirka 5000: - för radioreklam.[br]Priserna är ingalunda helt korrekta med ger dig ändå en liten fingervisning.[br]
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Jag tycker att du ska fråga efter prisförslag på de kanaler du anser kan vara intressanta att marknadsföra ditt företag på. Förstahandsuppgifter är alltid bäst, så att du inte gör en galen budget.
Jessica Jäger
Sångerska och kulturproducent
http://www.jessicajager.se
Folk med erfarenhet från timannonsering på Expressen och Aftonbladet verkar mindre nöjda.[br][br]http://www.webmasternetwork.se/f9t23399.html[br](länk till annat forum, ursäkta admin)
Hej,[br][br]Du bör nogrannt fundera på om du inte också/eller ska lägga pengar på public relations(PR). Ett litet företag har lite att vinna på att spendera miljoner på marknadsföring rakt ut i "etern". PR handlar väldigt mycket om att hitta produkter och idéer som media tycker är intressanta att följa. Det kan handla om vetenskapliga nyheter eller innovationer etc.[br][br][br]Mvh
Med vänliga hälsningar
Jens Nylander Grundare av Jens of Sweden Grundare av JAYS Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Tack för alla bra svar. Jag tittar för tillfället närmare på priser i olika medier.[br][br][br][quote author=JensNylander link=topic=2876.msg12379#msg12379 date=1190665542][br]Hej,[br][br]Du bör nogrannt fundera på om du inte också/eller ska lägga pengar på public relations(PR). Ett litet företag har lite att vinna på att spendera miljoner på marknadsföring rakt ut i "etern". PR handlar väldigt mycket om att hitta produkter och idéer som media tycker är intressanta att följa. Det kan handla om vetenskapliga nyheter eller innovationer etc.[br][br][br]Mvh[br][/quote][br][br][br]Men PR handlar väl framför allt om att lägga mycket tid (och inte pengar)? Att anlita en PR-byråer verkar inte så lönt i början..[br]Jag kan tänka mig att du själv jobbar mycket med PR med tanke på att du syns en hel del i media :) [br][br]Jag har anledningar till att snabbt komma ut på marknaden därför funderar jag på att kombinera PR med reklam. [br]
Jag tror Jens har rätt. Var på ett föredrag med Thomas Lohmander (var bland annat med och grundade Redaktionen.se) i förra veckan. Han berättade om att bygga relationer med kunder och förstå vad kunderna verkligen vill. Det är det som ger intäkter i första hand.[br][br]Men PR är ju mer än att bara annonsera i teve, radio och tidningar. Långsiktigt PR-arbete kan ju vara att bli intervjuad av någon tidning. Då gäller det ju att få dem intresserade också...[br]
O ja, visst är det så! Det är dessutom många gånger dyrare att skaffa nya kunder än att behålla gamla - så satsa på de kunder du har (får). De är viktigast - resten får man ta vartefter. En nöjd kund som känner sig förstådd kommer tillbaka.
Jessica Jäger
Sångerska och kulturproducent
http://www.jessicajager.se
PR-kostnader är dyra kostnader som måte tas igen på försälning och är väl inte det första man tänker på om man inte har högvis med pengar och en vara som brinner i fickan.. Drar mig till minnes Radio Nord en båt på internationellt vatten för ca 40 år sedan som hade reklam. Ett budskap var Broddman Broddman Broddman. Man sålde elektornik och företaget gick väl bra i några år med flera affärer för att sedan gå i KK. [br]Forts.
Att få tag i en mentor eller någon som styr upp det hela kan vara en lönsam investering, så slipper man gå på så många nitar om man inte vet bäst själv.
Jag kör en banner som finns på [br][br][url=http://www.blocket.se/li?q=&ca=2_s&c=75&w=1&aws=&awe=]http://www.blocket.se/li?q=&ca=2_s&c=75&w=1&aws=&awe=[/url] ovanför annonserna.[br][br]Den ahr gett massor med kunder.[br][br]Rätt Ok pris 6 000 kr / 8 mån[br][br] :bravo
Det hade jag inte tänkt på innan, tack för tipset :)[br][br]Fin hemsida du har föresten. Av rent nyfikenhet undrar jag hur det går för ditt företag, är det växande marknad osv? :)
[quote author=ALLHJÄLPEN I UMEÅ link=topic=2876.msg12752#msg12752 date=1191773952][br]Jag kör en banner som finns på [br][br][url=http://www.blocket.se/li?q=&ca=2_s&c=75&w=1&aws=&awe=]http://www.blocket.se/li?q=&ca=2_s&c=75&w=1&aws=&awe=[/url] ovanför annonserna.[br][br]Den ahr gett massor med kunder.[br][br]Rätt Ok pris 6 000 kr / 8 mån[br][br] :bravo[br][/quote][br][br]Låter intressant! Har du koll på hur många klick du får per månad?
[quote author=RasmusBoye link=topic=2876.msg12362#msg12362 date=1190649904][br]Jag håller på att planera ett företag och räknar på en budget. Därför behöver jag skapa mig en allmän uppfattning om kostnader för marknadsföring. Jag är inte ute efter några exakt siffror - bara ungefär. För tillfället har jag ingen aning om prisnivåer. [br] [br][br]Alla exempel på vad en marknadsföringskampanj kan kosta är välkommna :) [br]Hur mycket tar TV4 eller MTV för en minut? Vad kostar en kort och enkel reklamfilm att göra? Vad kostar en reklamspot på lunarstorm eller aftonbladet? Vad kostar en minut på någon känd radiostation? Hur långt räcker t ex 500 000 kr?[br][br][br]Detta kan jag hjälpa dig med! Det är presis detta jag jobbar med.[br]Ring mig så skall du få lite tips.[br][br]www.jbsmarketing.se[br][br][br][br][/quote]
[quote author=Mojo link=topic=2876.msg12843#msg12843 date=1192034827][br]Johan jag får massa 502 Proxyfel på din sida. när jag klickar på bildikonerna.[br][/quote][br]Samma här :-\
[quote author=RasmusBoye link=topic=2876.msg12846#msg12846 date=1192036290][br][quote author=Mojo link=topic=2876.msg12843#msg12843 date=1192034827][br]Johan jag får massa 502 Proxyfel på din sida. när jag klickar på bildikonerna.[br][/quote][br]Samma här :-\[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Samma här så sidan behöver nog en service :vissla[br][br]MVH[br][br]R
Jens: Kan du inte berätta lite om dina metoder för att uppnå olika typer av PR-mål. vad göra och kanske ännu mer, vad inte göra?[br][br]Du ha rju fått både ris och ros i media och borde ha flera intressanta erfanheter?
/Rudolf www.disruptive.nu En blogg om riskkapital, entrepenörskap och webb 2.0
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.