Lagligt med e-post utskick?

14
Hej alla Kära företagare?
Jag har en liten fråga till er.
jag undrar om det är lagligt med reklam i e-post utskick?
Har surftat på nätet angående detta, men jag har inte hittat ett dirket svar.
E-post mottagaren måste på nåt sätt har begärt att få e-postet enligt en lag sedan april 2004. MEN det går bra om e-posten är personligt?? Fattar noll.
Sen undrar jag om det är positivt att ha en bild på sig själv på hemsidan.
Jag klistrade upp mitt vackra nylle  😛 på sidan, men undrar egentligen om det är bra eller dåligt.
Tacksam för svar

Ha det gott alla :-D
1616
4
Inte om de inte godkänner det om du inriktar dig mot privatpersoner. Jag skulle rekommendera dig att kolla med Datainspektionen om vad som gäller. Då får du ett korrekt svar.[br][br]Det är bra med ett ansikte på ett namn. Ditt har jag sett på annat forum ;-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
190
[quote author=Therese Englund link=topic=2665.msg10957#msg10957 date=1186832679][br]Hej alla Kära företagare?[br]Jag har en liten fråga till er. [br]jag undrar om det är lagligt med reklam i e-post utskick?[br]Har surftat på nätet angående detta, men jag har inte hittat ett dirket svar.[br]E-post mottagaren måste på nåt sätt har begärt att få e-postet enligt en lag sedan april 2004. MEN det går bra om e-posten är personligt?? Fattar noll.[br]Sen undrar jag om det är positivt att ha en bild på sig själv på hemsidan.[br]Jag klistrade upp mitt vackra nylle  :P på sidan, men undrar egentligen om det är bra eller dåligt. [br]Tacksam för svar [br][br]Ha det gott alla :-D[br][br][/quote][br][br]Kommersiell reklam via e-post får bara skickas till privatpersoner om dessa har godkänt det. Är privatpersonen dock redan kund är detta ett sätt att ha godkänt det.[br][br]Till företag är det dock vilda västern.[br][br]Generellt tror jag reklam via e-post är väldigt lurigt - få som läser men stor risk att mottagaren mest blir trött över att behöva slita på delete-knappen. Vare sig det är till totalt okända människor eller befintliga kunder.
14
tack för svaren jag fick. :bravo[br]ska kolla det datainspektionen.[br][br]hhm..bild på mig på ett annat forum, skumt![br]Ha det gott
9
Hejsan !![br]Jag läste i texten att du skulle höra med datainspektionen dom kommer hänvisa till konsumentverket du kan gå in och kolla på deras sida ko.se[br][br]Därimot så får man skicka fritt till företagare så länge du inte skickar till en personlig adress på företaget.[br][br]Skall du göra det så måste personen ha godkänt att du skickar till honom.[br][br]Men åter igen till utskick till företag som jag sa skall du skicka till något företag om tex marknadsförning då kan du skicka till en info adress och sen så måste då mailet innehålla texten Att: Marknadsansvarig eller chef.[br]Sen skall det stå ganska tydligt längst ner på sidan att man kan avregistrera brevet.[br][br]Skulle personen ifråga kontakta dig och fråga var du har fått tag på deras personliga mail eller info adress så måste du uppge var du har fått tag på den.[br]Du kan läsa mera om detta på denna adress  http://www.swedma.se/[br][br][br]Lycka till[br][br][br][br]Mvh[br][br]Johan JBS MARKETING[br][br]www.jbsmarketing.se
Mvh
JBS MARKETING
Johan
219
1
Lite lurit där.....för är företaget en enskild firma gäller samma regler som till privatpersoner.[br]Och det är ju inte lätt att veta direkt vilken företagsform företaget har.[br]Jag kollade upp det där för ett halvår sen och fick dessa svar.[br][br]mvh Sod
9
Generellt sett så kan man ändå säga att epost som mottagaren inte bett om att få, förmodligen aldrig kommer att läsas ändå.[br][br]Det är alltså rent slöseri med tid och resurser att skicka massutskick till folk som inte begärt det. Dessutom riskerar du att få stämpel på ditt företag som oseriöst.[br][br]Är du ändå intresserad av marknadsföring via epost, så kan du försöka hitta något befintligt nyhetsbrev som är intresserat av att göra lite reklam för dig. Självklart måste ditt erbjudande vara inom prenumeranternas intresseområde.
Billiga och proffsiga Hemsidor för små och medelstora företag.
Proffisig Hemsida från 2995:- installerat och klart.
Du betalar bara om du är 100% nöjd!

Prova gärna gratis så länge du vill på:
www.webbochsant.se
9
Det bästa är ju om man skriver dels mailet personligt och sen skall det vara kort och konsist.[br][br]Jag gör så att jag ringer upp dom kunderna jag vill träffa och sen så presenterar jag mitt företag lite kort och sen mailar jag ut mitt e-mail brev eller infoblad.[br]Sedan efter det så följer jag upp det efteråt.[br][br]// Johan[br]
Mvh
JBS MARKETING
Johan
190
[quote author=webbochsant link=topic=2665.msg12189#msg12189 date=1190202801][br]Generellt sett så kan man ändå säga att epost som mottagaren inte bett om att få, förmodligen aldrig kommer att läsas ändå.[br][br]Det är alltså rent slöseri med tid och resurser att skicka massutskick till folk som inte begärt det. Dessutom riskerar du att få stämpel på ditt företag som oseriöst.[br][/quote][br][br]Kan inte säga det bättre själv och skall därför inte heller försöka - men det är helt rätt. Även om vissa massutskick är tillåtna enligt lag är det lönlöst att skicka ut reklam som ingen begärt eller är intresserad av.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.