Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan

moms på införsel av varor utan för EU, av folk utan vat-nummer?!

Hej..

en sak som jag funderat väldigt mkt på...

om jag som företag köper in varor av 1 privatperson utanför EU
hur går man tillväga med moms delen då?

både mitt och säljarens vat-nummer måste ju stå på faktura/kvitto för att de skall vara giltligt har jag för mig, men 1 köper man av en privatperson har ju denna inget vat-nummer. och då kan man inte få moms-kvitto?

kan man själv köpa in som privatperson och sälja till sitt eget företag?
eller hur går man till väga då.?
Hej,[br][br]Tror faktiskt att det är LÄTTARE att köpa från en privatperson utanför EU. I detta fall så kommer speditören att påföra dig moms och ev tull. Du får mao en separat faktura/kvitto på momsen.[br][br]/Mats
Hjälp med import, Då tycker jag att ni skall kontakta en kille som heter Richard han är en tvättäkta importör med bra kontakter i kina hans mail är richard_andreasson@hotmail.com och hälsa att ni fick mailen av  Jesper[br][br]//jesper
[quote author=poppe_85 link=topic=2454.msg16764#msg16764 date=1204993559][br]Hjälp med import, Då tycker jag att ni skall kontakta en kille som heter Richard han är en tvättäkta importör med bra kontakter i kina hans mail är richard_andreasson@hotmail.com och hälsa att ni fick mailen av  Jesper[br][br]//jesper[br][/quote][br][br]Be hellre Rickard att bli medlem här och dela med sig av sin kunskap så kanske fler kan få nytta av den. Ser inte exakt vad en kille med kontakter i Kina har att göra med en fråga om att köpa saker av en privatperson.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.