När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Tänkt sälja byggvaror till norska företag. Varorna kommer från sydeuropa. Dom kommer gå via Sverige där jag packar om varorna och märker om varorna med mitt fabrikat/varunamn.
Någon som vet hur tull och moms fungerar i dom olika leden? Jag ska ordna med frakten från Sverige till Norge. Leverantören i sydeuropa ordnar frakten till mig i Sverige. Alla inblandade är företag.
Tänk isär händelserna så blir det enklare..
Importen du gör från EU ska vara utan moms, men du redovisar sen både utgående och ingående moms i momsdeklarationen, men det blir ju ett nollsummespel.
Det är ingen tull på det du handlar inom EU. Ekonomiskt sett är det alltså ingen skillnad på om du köper ett bord från ett företag i Säffle eller från Milano. Det är själva vitsen med EU.
När du sen exporterar varorna till ett land utanför EU,( Norge) så ska du inte lägga på nån moms heller.
Tull och eventuell moms är sen importörens bekymmer hemma i Norge.
Du bör ju dock i förväg ta reda på vad de norska tullsatserna för byggmaterial ligger på, så du ser om du kommer att kunna hålla ett konkurrensmässigt pris. Norge har ofta rätt höga tullar på det som importeras för att skydda den inhemska industrin.
Stort tack. Det verkar ju inte så krångligt detta egentligen låter det som.
En annan fråga dock. Kanske borde hamna under juridiktråden. Men gör ett försök här.
När jag köper en byggvara och sedan sätter mitt varunamn på varan, händer det något då rent juridiskt med mig/varan? Ändras ansvaret på något vis? Jag antar att vid reklamation så kommer ju kunden höra av sig till mig och i så fall tar jag det vidare med leverantören.
Hela tanken är egentligen att kunden inte ska få reda på vart jag fått varan ifrån för att gå omvägen och handla direkt med leverantören utan mig som mellanhand.
Det är först och främst fraktsedeln jag vill åt. Eller rättare sagt att inte låta kunden i Norge få se den om godset skulle gå direkt till Norge. Likaså om varan har en etikett/logo med leverantörens namn så vill jag avlägsna den innan vidare transport. Jag vill gardera mig lite där om ni förstår mitt tänk. Detta kanske är olagligt rent av? Dålig koll på den biten.
Om du sätter ditt varunamn på varan och säljer den vidare så lär du vara fullt juridiskt ansvarig för varan gentemot din kund. Du kan givetvis i din tur reklamera varan bakåt, men det är inte säkert eller ens troligt att din leverantör godkänner det eftersom du har tagit bort deras varumärke och ersatt det med ditt eget.
Ja, jag skulle nog se det som ett litet vågspel.. Man tar ju alltid risken att ens kunder ser var varan kommer ifrån, och sen försöker köpa direkt.
Sätt att kringgå det är ju i Sverige vanligt att tillverkarna vägrar sälja till andra än vissa som är kontrakterade. Ofta då bygghandlare.
Ett annat sätt är ju att försöka få en ensam agentur för t.ex Norden. Inte så lätt kanske. Eller så skapar man ett eget varumärke och låter tillverkarna göra varan enligt de specifikationerna. Typ EMV inom mathandeln. Eller IKEA för den delen... dom gör ju inget själva, utan låter tillverkare göra saker enligt deras ideer.
Men att försöka ändra ursprunget utan att göra nånting annat med varan än just det, skulle nog kännas väldigt konstigt.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.