Importera från Tyskland, trading

2
Hej,

Jag funderar på att köpa en produkt i större mängd från Tyskland och paketera om i mindre förpackningar och sälja i en webbutik i Sverige. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Jag köper idag själv produkten från Tyskland för egen konsumtion. Behöver man något tillstånd för att sälja den vidare från det tyska företaget? När man paketerar produkten i mindre förpackningar, kan man då skriva att den innehåller det som står på den stora förpackningen som man delar i mindre delar eller måste man få det "bekräftat" på något sätt med ett dokument från producenten? Hur får man i så fall tillstånd? Jag vill alltså starta ett typ av tradingföretag. Kan man kontakta det tyska bolaget och få till ett avtal med att ha ensamrätt att sälja/sprida produkten på den svenska marknaden till olika butiker. Jag har massor med frågor på området och jag hoppas att ni förstår mina frågor. Finns det någon bra sida där man kan läsa sig till informationen?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Martin
367
46
[b]Självfallet skall du höra med din Tyska leverantör.[/b] Det är du naturligtvis tvungen till. Finner de att det skulle vara fördelaktigt/lönsamt för dem, -förutsatt att de inte redan har omfattande försäljning på Sverige – så nappar de nog. I det läget kan du sannolikt förhandla med dem om förpackningen också. Jag utgår från att det handlar om varor/produkter som inte är omgärdade av särskilda importbestämmelser. [b]Visa tyskarna vad just de kan tjäna på din idé.[/b] När du talar med tyskarna är det bra om du kan visa på någon slags[i] marknadspotential:[/i] d.v.s. du måste kolla med ett representativt antal presumtiva ÅF/butiker om deras inställning till att eventuellt ta upp produkten i sitt sortiment. ...sky is the limit...
Redaktuellt
2
Skriver man ett avtal med tyskarna i så fall eller hur fungerar det. Min tanke är i förstaläget att starta en webbutik som jag marknadsför genom Google och sociala medier. Det är läkemedelsbranschen som det handlar om, är det extra krav då? Man kan köpa liknande produkter receptfritt i Sverige och i Tyskland idag. Kan inget om importbestämmelse, vet du? Jag tror att butiker/ÅF skulle vara mycket intresserade av produkten om man kan få till ett schysst pris.
367
46
[b]Ja , ett samarbetsavtal med tyskarna är nödvändigt.[/b] Jag kan inte detaljer men du skriver om sådant som säljs receptfritt och där gäller samma lagar som för receptbelagda läkemedel och kallas då homeopatiska medel. Kolla under Läkemedelsverket. Lagstiftning och mycket krav och regler att ta hänsyn till. Läkemedelsverket kan säkert berätta för dig hur du gör för att få produkterna godkända – [u]om tyskarna inte redan klarat den biffen.[/u] [u]Vi är ju inom EU och det som går an i Tyskland är ju OK. här. [/u] [b]Det låter ju nästan som om s.k. affiliate marketing vore bra här[/b]. d.vs. Du säljer och marknadsför ochTyskland står för leverans och tar betalt och skickar provision till dig.
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.