USA-import?

4
Funderar på köpa in verktyg från USA, har inte hittat dem på närmare håll 🙁

Kruxet är, så klart, ekonomin. Investeringen på nära 40 000 Kr är nog tuff o så kommer väl moms o tull på oxo? Eller?? O hur gör man man med en så pass stor investering? Känns lite vanskligt betala med visakort.



mvh freya
4
Hej [br] [br]Betalningen på 40.000kr känns lite mycket om du inte är säker på att den du handlar med är att lite på. Det finns ett betalningssätt som du kan läsa om på www.escrow.com De är inte alla som godtar detta betalningssätt men det är ett tips i alla fall. [br] [br]Vad är det för verktyg som du är ute efter??? [br] [br]Mvh Roger
4
Det är blästerutrustning för finblästring kan man väl säga, och lite andra tillbehör ill den.
4
Inte precis min avdelning direkt. Jag har ett bolag i USA som handlar främst med verktyg från Dewalt och Makita (+ lite övrigt) men ingen av dem är speciellt stora inom ditt område. [br] [br]Moms och tull tillkommer på din beställning men man kan få oftast komma runt det på ett eller annat sätt, i alla fall delvis. Skall du köpa sakerna till ett företag så spelar ju momsen inte så stor roll då du får lyfta den. Frakten brukar vara en större kostnad som är svårare att komma runt. Då jag kan tänka mig att det du skall beställa inte är helt lätta saker så är nog båt att föredra, men då tar det lätt 2-4 veckor innan du har allt hemma. Flyg går betydligt fortare men kostar skjortan. [br] [br]Hoppas att jag har varit till någon hjälp! [br] [br]Mvh Roger
640
5
Hej! [br] [br]Jag har hört/läst någonstans att man bör fylla en egen container för att det ska löna sig med import. En grov förenkling kanske som inte gäller [i][b]dyra [/b][/i]prylar, men ligger det [i][b]något[/b][/i] i det? [br] [br]MVH [br] [br]R
4
Både ja och nej. Det har mest med vikten och storleken att göra, mindre med värdet. Är det du skall importera stort och tungt (ex en bil) så kan det löna sig väl att hyra en container och samtidigt fylla den med annat också. För en container så betalar man vanligtvis bara för platsen oberoende på hur mycket som är i den. [br] [br]Men generellt så är det så att ju mer man importerar ju billigare blir det per artickel. En skjorta är dyrare att ta in i Sverige än 10st om man delar fraktkostnaden på 10. [br] [br]Det som jag upplever som konstigt är att det nära på alltid är betydligt billigare i fraktkostnad att ta en vara från utlandet till Sverige än att skicka samma vara tillbaka till samma land. Det skulle jag vara nyfiken på att få ett svar på vad det kan bero på. [br] [br]Mvh Roger
758
1
För några år sedan, så importerade jag lite från USA och jag minns att alla [br]sa att man var tvungen att köpa massor av varor för att det skulle löna sig. [br]Mitt första paket kostade inkl. frakt 1800: - [br]Mot slutet så köpte jag för kanske 15 000: - två gånger per månad. [br]Fraktkostnaden är inte speciellt dyra och varorna kom hem till dörren. [br]En kund som var i panik behövde snabbt sina prylar och då vet jag [br]att bolaget som jag handlade med anlitade flygfrakt. Ett brunt större kuvert [br]i storlek kostade inte mer än 1300: - i flygfrakt och jag hade varorna dagen efter - i alla fall så minns jag det som så :oops:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
4
Stämmer säkert. Givetvis så har värdet på försändelsen ingen betydelse alls då man betalar efter vikten(i vissa fall även storlek om paketet är skrymmande). Alltså det spelar ingen roll om du handlar för 100kr eller 1.000.000kr, det viktiga är hur mycket det väger.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.