Bolagsbildning utomlands.

2360
37
Att starta med enskild firma är alldeles utmärt att börja med så slå inte ned på dem. Men jag förstår att det finns fördelar om man inte har huvukontor här. Vi har ju själva ett i Riga / Lettland. Det är många som av olika anledningar tröttnat på Sverige som huvudkontor så vi kommer båda att ha mycket att göra. Jag har det redan. men nåt ska man pyssla med när man blir pensionär nästa månad.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Syftet med Engelskt Ltd bolag med svensk filial är inte att flytta huvudkontoret utomlands.[br]Merparten av dom Svenskar som driver den här bolagsformen har all verksamhet i Sverige i sin filial. [br]Fördelen är att i Sverige kunna driva en bolagsform som erbjuder största möjliga juridiska trygghet utan att binda 100 000 sek i aktiekapital.[br][br]
1324
2
En trygghet som denna lösning är sämre på än Enskild firma är sjukförsäkringen. [br][br]Med ett Ltd med filial så blir SGI (Sjukpenninggrunande inkomst) beroende på den lön man tagit ut ur firman. Och den kan ju vara ganska låg dom första åren. [br][br]Med en Ensklid firma är kan man sätta SGI på den inkomst man kan anta att företaget kommer att ha när det är i full produktion om 2-3 år. [br][br]Jag ser fördelar med Ab, Ltd och Enskilld firma. Det tråkiga är att man bara ser fördelarna med Ltd och inte nackdelarna. Men så är väl reklamens värld.[br][br]Hans
2360
37
Du har rätt Hans så till vidare att man kan påverka SGI men det är inte så lätt  som det låter och det är inte alls säkert att man går med på det från myndigheternas sida.  Jag vet jag fick överklaga och skriva ganska mycket själv en gång i tiden så jag pratar om egen erfarenhet.  Men allt är relativt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
20
Av egen erfarenhet kan jag meddela att ha ett UK Ltd och en filial i Sverige innebär extra årliga kostnader. Ditt Ltd i UK måste ha en revisor, en fysisk adress (ej box) och givetvis göra räkenskaper som ett AB här i Sverige. Till detta kommer att den svenska filialen ses som att AB som måste ha VD, revisor osv. Bokföringen blir också mer komplicerad, speciellt den i England.[br]Jag ser ingen fördel av att vara ett Ltd om man inte har behov av att finnas på den Engelska eller internationella marknaden, vilket några av mina företag gör...[br][br]/Mats
5
Hej Mats[br][br][b]En väldigt bra [/b] anledningen till att bilda UK Ltd med svensk filial är att du uppnår samma juridiska situation som ett Svenskt AB fast du bara sätter in från 1£ (ca 14kr) i aktiekapital istället för från 100000kr.[br][br][b]Du har helt rätt [/b] i att du måste ha en fysisk adress i Storbritanien en tjänst som bl.a. vi tillhandahåller. Om verksamheten helt drivs genom filialen finns inget revisorskrav i England.[br][br][b]Kunder som har[/b] all sin omsättning genom filialen i Sverige upprättar vi vid önskemål årsbokslutet i UK åt.[br][br][b]Den jurisdiska[/b] situationen för filialen i Sverige är jämställd med ett aktiebolags därför krävs att:[br]räkenskaper upprättas på samma sett  som i ett AB. [br]ägarna på samma sätt som i ett AB tillsätter en VD.[br][br][b]Kostnaden för [/b] att vi ska tillhandahålla adress i UK, ta hand om posthantering, löpande kontakt med myndigheter i UK samt sammanställa årsbokslutet i UK är 2300kr per år.[br]För företag med omsättning i UK tillkommer extra kostnader för löpande bokföring.[br][br][b]Vid yttligare frågor [/b] hör av dig på 08-500 00 980 eller mail [email protected][br]
2360
37
Vill man vara kvar i Sverige kan man ändå ha ett företag i Lettland. Gör man på rätt sätt kan man få ut en hel del på det också.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
20
Hej Bolagsjuristen,[br][br]Visst är det en fördel att kunna kringgå de 100.00kr svenska myndigheter kräver. En summa som i praktisk mening inte betyder så mycket. Ett av mina företag är trots detta bildat i Sverige för att få en trovärdighet mot kunderna som i detta fall i första hand är konsumenter. Jobbar man med B2B är utländsk jurisdiktion mindre viktig.[br][br]Jag har varit ägare i UK Ltd. bolag sedan början av 90-talet och tänkte mina erfarenheter var bra för forumet...[br][br]En annan [b]nackdel[/b] man som filial får räkna med är att tex hyresvärdar för verksamhetens lokal kommer kräva deposition eftersom de inte far någon förtur vid en ev konkurs.[br][br]Men som aktiv i flera Engelska bolag tycker jag att det är [b]mycket bra i Engalnd[/b] och om man bara vet för och nackdelar är det bara att "köra på".[br][br]/Mats
18
För vem skulle sluppet aktiekapitalskrav vara en fördel? Aktiekapitalet är ju inget man blir av med, det kan man ju använda igen, inom sin verksamhet, eller ta ut. 100 000 kr är inte så mycket så det kan bara vara en ytterst liten verksamhet som ser det som en fördel att slippa ligga ute med dessa pengar. Och för en liten verksamhet så passar ju knappast alla de omkostnader som det medför att registrera i utlandet. För den som har något att dölja kan utlandsbolag vara användbara. Men inte ens för en sådan kund skulle jag rekommendera lösningen, med tanke på att i stort sett alla (eller åtminstone 95-99%) av alla de som handlar med offshorebolag är bedragare. Det gäller att hitta någon mycket välrenommerad handlare isåfall, som motiveras av att hålla sitt goda namn fritt från bedrägerirykten. När det handlar om stora summor kan man inte lita på nån, speciellt inte nån som man bekänt känslig information inför.[br]
2360
37
Idag har man lyssnat på företagarna och sänkt AB-kapitalet till 50.000 vilket är bra. Så länge skatterna är så höga som de är i Sverige är det förståeligt att om man har möjlighet och inte är låst av det ena eller andra väljer bättre alternativ. Det gör ju att man kan semestra i Sverige istället för att jobba ihjäl sig här. De flesta som flyttar härifrån gör det av frustastion över hur man blir behandlad. Skattad nästan från första kronan. Själv har jag stannat och slagits mot myndigheterna och har idag ett flertal ärenden hos högsta instans och vore det inte för att det är det här jag håller på med så kanske jag gett mig av om förutsättningarna varit de rätta. Nu som nybliven pensionär tar jag det lite lugnare och jobbar inte för närvarande mer än en 7-10 timmar om dagen. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.