Låna av privatpersoner

305
2
Hur fungerar det att låna pengar av privatpersoner?

Tanken är att jag har något som jag kan investera pengar i som kostar stora pengar och ger bra avkastning. Jag vill dock ge möjlighet till andra att investera i detta men till en mindre peng. Dvs. jag samlar ihop ett större antal personer som lånar ut mindre summor pengar.

1. Hur fungerar det om man ger en fast ränta?
2. Hur fungerar det om man ger en variabel ränta beroende på hur investeringen går?
119
På din beskrivning låter det ju som grundtanken för ett aktiebolag. Var och en köper aktier för den summa som man vill satsa i bolaget. Sedan kan man få aktieutdelning och man kan sälja sina aktier. Eller? /Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
305
2
Men om jag vill att privatpersoner ska låna ut pengar till mig för att få en fast avkastning på t.ex. 8%. Är det några speciella regler kring belåning och ränteutbetalning? Kan man sätta en bindningstid på t.ex. 2 år?
2066
2
Ja, det du pratar om kallas normalt företagsobligation eller "corporate bond" på engelska.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.