När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Med anledning av dagens räntehöjning med 0,25% så undrar man om de kommer att fortsätta höja räntan i snabb takt. Om man har lån ska man binda räntan nu? Åsikter?
Jag tror att räntan går upp, men å andra sidan är långa bundna räntor så väldigt mycket högre än rörligt idag att jag tror man gör klokt i att ligga kvar på rörligt. Listräntorna för bundna bolån på 5 år är idag dryga 2% högre än rörlig ränta, och Riksbanken tror själva att det kan ta något år eller mer att komma upp i räntenivå dit. Sedan tror inte Riksbanken att räntan behöver bli slå mycket högre. Att binda räntan kan därför bli dyrt.[br][br]Men, om man har en känslig ekonomi och faktiskt inte tål ett ränterace om det skulle bli så gör alltid klokt i att ha åtminstone en del bundet så att man vet vad man skall betala.
Hej! [br][br]Tror rörlig ränta alltid lönat sig i längden men jag tror nya tider är på väg och räntorna kommer att gå upp och stanna på en generellt högre nivå. [br][br]Att ha så sjukt låga räntor som vi har och har haft leder bara till att folk belånar mer och mer och konsumerar mer och mer för pengar dom inte har. [br]Bra samhällsekonomiskt kortsiktigt kanske men i ett mycket större perspektiv är det ju fullständigt förödande.[br][br]Världens ekonomier måste kunna snurra runt på annat än belånade pengar annars får vi enorma problem om några år. [br][br]MVH[br][br]R[br]
Jag tror inte man skall binda allt iallafall. Men kanske vissa delar om man har mycket lån. [br][br]Sedan bör man binda resten i sin egen ekonomi. DVS man skall titta på vad exempelvis 5 års räntan är just nu. Sedan sätter man av dom pengar som denna ränta kräver i 5 år när man dragit av den rörliga räntan. På detta sätt växer sparkontot sakta men säkert fram till den rörliga är på samma nivå som den fiktiva 5 årsräntan. Och när rörligt sedan trillar över har man förhoppligen pengar att ta av för att betala toppen. [br][br]Sedan ser man efter 5 år. Har man tjänat eller inte. [br][br]Hans
Bind inte räntan utan ta ett lån ytterligare och köp aktier för pengarna, Det är ju rena guldgruvan.Jag vet att jag för inte så förfärligt länge sedan tipsade om HM aktier som stod i 280:- för en. Nu är 2 snart fördubblade.
Är du inte insatt så vill jag definitivt råda dig att inte låna pengar till aktier, åtminstone inte nu. [br][br]Det svänger upp och ner något fruktansvärt just nu.
[quote author=lars arenander link=topic=7329.msg33916#msg33916 date=1278278540][br]Bind inte räntan utan ta ett lån ytterligare och köp aktier för pengarna, Det är ju rena guldgruvan.Jag vet att jag för inte så förfärligt länge sedan tipsade om HM aktier som stod i 280:- för en. Nu är 2 snart fördubblade. [br][/quote][br][br]Kommer ihåg för ett antal år sedan när dom som handlat Ericsson för 270:- sa att när den gick under 100:-. Nu vänder det. Något år senare fick dom 2,60.[br][br]Hans
Man bör därför sprida riskerna och köpa lite olika poster. Bankaktier står fortfarande otroligt lågt så den som inte måste ha pengarna så snabbt är det en aktie som kommer att stiga och då tänker jag på sparbanken och seb. Numera följer jag aktieläget mer sporadiskt med utgångspunkt som var mycket låg för något år sedan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.