Hej, grundande av AB.

10
Hej, jag kommer med, som ni säkert tycker är en dum fråga, MEN:

Jag undrar om det går att starta ett aktiebolag med oskattade medel? dvs. Vita oskattade/orörda pengar i firman (enskild firma) Eller måste det vara pengar som jag betalat egenavgifter+inkomstskatt på?

Sedan undrar jag om det finns någon finansiering för AB grundande eller ser de helst att man har hela kapitalet? Jag har runt 50 över nu efter lön sparat men känner att jag vill ha säkerheten jag får bakom ett AB, många skumma kunder inom hantverksbranschen tyvärr.

Eller bra lån kanske? Visst kan jag vänta tills jag sparat 100 men ser helst att det blir gjort snarast, tack för ev. svar!
2066
2
Det borde inte vara några problem att låta en enskild firma starta ett AB (och således också äga bolaget), men jag vet inte hur smidigt det är. Kolla upp det noga innan i så fall.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
[quote author=Jonathan link=topic=5851.msg28328#msg28328 date=1254420284][br]Det borde inte vara några problem att låta en enskild firma starta ett AB (och således också äga bolaget), men jag vet inte hur smidigt det är. Kolla upp det noga innan i så fall.[br][/quote][br][br]Men det går alltså inte att göra med icke beskattade pengar? (Dvs. innan soc. avg. och inkomstskatt? Så egentligen är det ju bara dumt att "uppgradera" om det måste göras med rena 'pengar' som ligger i fickan i stort sett.
2066
2
Några antaganden här, men mina gissningar :)[br]AB:et blir en tillgång för den enskilda firman så det påverkar inte resultatet alls. Om du menar att du ska lägga ner den enskilda firman och starta ett AB i stället måste du ju skatta ut firmans tillgångar i vilket fall så det hjälper inte.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
Nej, en enskild firma kan aldrig äga ett AB eftersom den enskilda firman = dig som privatperson.[br]Beroende på hur balansräkningen i den enskilda firman ser ut så kan man ev göra en apportemmission med företaget som tillgång, dvs i praktiken ombilda den enskilda firman till ett AB. Kravet för att det ska fungera är dels att du har ett EK i den enskilda firman som är minst 100.000, dels att du kan tillföra bolaget så mycket pengar som motsvarar den latenta skatteskulden på dina periodiseringsfonderfonder.
10
Var iväg till en sk. handledare idag och fick många svar på några få minuter. Vill även tacka för era svar då jag fått lite mer klarhet i det hela!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.