Här börjar artikeln:
Det tyska företaget Sistrix har analyserat Google-top-rankade hemsidor för att ta reda på vad som avgör vilka sajter som rankas högt hos Google. De tog slumpmässigt 10 000 nyckelord och för varje sökord analyserade de topp 100 av Googles sökresultat.
Vilka faktorer leder till hög ranking hos Google?
Sistrix analyserade sidtiteltaggen, sidinnehållet, rubriktaggen, fetstiltext, bildnamn, Alternativ bildtext, domännamn, filstorlekar (bytes), länkar inne på sajten och Pagerank.
• Nyckelord i titeltaggen verkar vara viktigt för hög ranking hos Google. Det är också viktigt om nyckelordet finns i innehållet, men titeltaggen verkar vara viktigare.
• Nyckelord i H2-H6 rubriker verkar påverka rankingen medans H1 rubriker inte gör det.
• Fetstil (bold eller strong) verkar ha en liten betydelse. Hemsidor som hade sina nyckelord i namnen på bilderna hade oftare en högre ranking. Samma verkade det vara när nyckelord användes i den Alternativa bildtexten.
• Hemsidor som hade ett nyckelord i domännamnet hade oftare en bättre ranking. Det kan bero på att dessa sidor får inlänkar med länktexten, dvs. nyckelordet.
• Att använda nyckelord i sökvägen/url verkar inte påverka men de som hade färre tecken i sin URL (?id=123, etc.) eller inga parametrar alls verkade ha högre ranking än de sajterna med fler tecken i sin URL.
• Storlek på filer verkar inte påverka medans mindre sajter verkar ha lite högre ranking.
• Det är ingen överraskning att antalet interna länkar och PageRank påverkar resultatet på Googles rankingsystem. Toppresultaten på Google hade runt fyra gånger fler länkar än den som låg placerad som nr 11.
Inte så dum denna information!
Det är många ”verkar vara så” men det är väl bra att ingen riktigt känner till hemligheterna bakom Google.
Vad tycker ni om artikeln och har ni fler tips? Jobbar ni med optimering av era sajter eller hoppas ni på det bästa?
Mvh Patrik 🙂