En kund hämtar inte ut paketet, debitera kostnad?

73
Hej!

Håller på o utecklar e-handel.

I köpvillkoren som en kund måste acceptera för att kunna köpa något så har jag skrivit om paketet inte hämtas ut debiteras du på en kostnad på minst 260SEK inga undantag göres.

Min fråga är då...

Hur ska jag göra detta på bra och säkerhetsätt? handlar ju om postförskott.

Om en kund inte hämtar ut paketet skall jag fakturera han på 260SEK eller hur gör ni ? eller är det posten som skickar faktura till han? om han inte betalar det är det ju knappast lönsamt att skicka vidare till kronokalle o inkasso eftersom det kostar mer än vad skulden är på..

Hjälp av kunniga sökes.

MVH
Jonas
Jonas
119
Om du öht ska ha alternativet postförskott (vilket jag tycker att du ska tänka igenom både en och två ggr mtp krångel med outlösta paket) är det så du går tillväga. Fast posten skickar inte någon faktura till din kund, det får du göra själv. Och kostnaderna för inkassokrav och betalningsföreläggande lägger du givetvis på kundens kostnader. Men var noga med att du verkligen vet vem som beställt, vem som är kund. /Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
73
Precis det jag misstänkte. Tack för snabbt svar. MVH Jonas
Jonas
367
46
Ge kunden ett bra oslagbart pris och se till att han betalar INNAN du skickar varan. Lämna också 100% helt nöjd eller alla pengarna tillbaka garanti. Så säljer du mera. Garanterat! MVH
Redaktuellt
73
Hej. Mjae.. få pengarna tillbaka garanti om man inte är nöjd, kan lika gärna handla om slarv vid montage och man inte känner sig "nöjd" då vill jag inte ge pengarna tillbaka. Tror inte det passar in på det jag säljer. MVH
Jonas
338
25
[quote="alpis19" post=42640]Mjae.. få pengarna tillbaka garanti om man inte är nöjd, kan lika gärna handla om slarv vid montage och man inte känner sig "nöjd" då vill jag inte ge pengarna tillbaka. Tror inte det passar in på det jag säljer. [/quote] Imre kan försäljning så över detta en gång till. Låt säga att kunden råkar montera fel och den gå sönder, vad skulle det kosta dig att ersätta skadan? Om du skulle erbjuda det tom vid ett sådant extremt tillfälle att det går sönder så skulle du ha en kund som för alltid är väldigt positiv till ditt företag. Många företag erbjuder pengarna tillbaka plus att man får behålla produkten. Då tänker jag att det låter som en så bra produkt att jag inte har något att förlora. Det går ju klart inte på allt man säljer men jag tror du förstår principen i att erbjuda mer än vad kunden förväntar sig. Kanske är din produkt inte en av dessa..? Ökad försäljning blir det självklart vilken borde mer än väl överstiga kostnader för eventuella returer. Angående svaret på din första fråga så har jag ingen e-butik men jag vet att många andra skriver så i avtalet men att de sedan inte orkar bry sig om detta då det kostar mer tid och pengar än vad det är värt. Har kunden inte hämtat ut paketet så kommer denne antagligen inte heller att betala denna kostnad.
73
[quote="janeo" post=42644][quote="alpis19" post=42640]Mjae.. få pengarna tillbaka garanti om man inte är nöjd, kan lika gärna handla om slarv vid montage och man inte känner sig "nöjd" då vill jag inte ge pengarna tillbaka. Tror inte det passar in på det jag säljer. [/quote] Imre kan försäljning så över detta en gång till. Låt säga att kunden råkar montera fel och den gå sönder, vad skulle det kosta dig att ersätta skadan? Om du skulle erbjuda det tom vid ett sådant extremt tillfälle att det går sönder så skulle du ha en kund som för alltid är väldigt positiv till ditt företag. Många företag erbjuder pengarna tillbaka plus att man får behålla produkten. Då tänker jag att det låter som en så bra produkt att jag inte har något att förlora. Det går ju klart inte på allt man säljer men jag tror du förstår principen i att erbjuda mer än vad kunden förväntar sig. Kanske är din produkt inte en av dessa..? Ökad försäljning blir det självklart vilken borde mer än väl överstiga kostnader för eventuella returer. Angående svaret på din första fråga så har jag ingen e-butik men jag vet att många andra skriver så i avtalet men att de sedan inte orkar bry sig om detta då det kostar mer tid och pengar än vad det är värt. Har kunden inte hämtat ut paketet så kommer denne antagligen inte heller att betala denna kostnad.[/quote] Detta handlar ju om plastfilm, som man monterar på lokaler på fönsterrutor ( säkerhetsfilm ) toningfilm på bilar etc. Det krävs lite erfarenhet att montera detta och skulle någon kanske inte klara av att göra det ( det är lim och måste bli bra på första gången går ej montera 2 ggr ) så kan dom ju försöka begära pengarna tillbaka om jag har denna garanti... så jag tror det smäller till där och kommer ej fungera. Då kommer företaget gå minus garanterat.
Jonas
367
46
Hej Alpis! Är detta verkligheten som du beskriver nu? Är det så väldigt många som alltså misslyckas så att reklamationerna skulle orsaka företagets fallisemang? Men äver om du inte lämnar garanti, så kommer ju väldigt många att vara förbannade i så fall, och det är ju lika farligt. Jag har rimligt bra koll på din produkt/produkter och även övriga shield-produkter för fordonsbranschen. Finns ju skräddarsytt för de flesta bilmodeller- inte sant?. Jo visst krävs det kunskaper/erfarenhet för att montera film. Tror du att folk utan kunskap verkligen ger sig på detta?. En ev garanti kan ju gälla att kit-et verkligen passar just den modell som avses. Att färgtonen - och ev förtoning/ grading, är jämn hel och fin. o.s.v. Att materialet tål fr -40 till + 45 o.s.v. Att det inte är gammal lageråldrad film.o.s.v. Att hållbarheten mot UV är min. X år. o.s.v. Det finns nog mycket man kan garantera MVH Imre
Redaktuellt
73
[quote="INKOMSTAKUTEN" post=42656]Hej Alpis! Är detta verkligheten som du beskriver nu? Är det så väldigt många som alltså misslyckas så att reklamationerna skulle orsaka företagets fallisemang? Men äver om du inte lämnar garanti, så kommer ju väldigt många att vara förbannade i så fall, och det är ju lika farligt. Jag har rimligt bra koll på din produkt/produkter och även övriga shield-produkter för fordonsbranschen. Finns ju skräddarsytt för de flesta bilmodeller- inte sant?. Jo visst krävs det kunskaper/erfarenhet för att montera film. Tror du att folk utan kunskap verkligen ger sig på detta?. En ev garanti kan ju gälla att kit-et verkligen passar just den modell som avses. Att färgtonen - och ev förtoning/ grading, är jämn hel och fin. o.s.v. Att materialet tål fr -40 till + 45 o.s.v. Att det inte är gammal lageråldrad film.o.s.v. Att hållbarheten mot UV är min. X år. o.s.v. Det finns nog mycket man kan garantera MVH Imre[/quote] Nej det är ju verkligen inte så jag hoppas det kommer bli att folk reklamerar, men givetvis finns det säkert folk som är nybörjare som ger sig på att montera det oxå. Jo det har jag garanti på, bland annat så den inte bleks etc. MVH
Jonas
367
46
Suveränt! Ge lång garanti mot blekning. t.ex. Så här är det; Ju längre garanti-tider man ger desto färre personer kommer att åberopa garantin. Dom glömmer, dom har sålt bilen o.s.v. Du behöver inte ta ansvar för om dom fipplar med montaget. Det kan du säkert lägga med på en lapp med text som t.ex.: "Den här produkten har monterats av tiotusentals nöjda kunder världen över. Vi garanterar kvaliten på materialet till 100%. Arbetets utförande kan vi av naturliga skäl ej åta oss att garantera. Följ monteringsanvisningarna noga så lyckas du." -eller något sådant i den stilen. Lycka till! Imre
Redaktuellt
119
[quote="INKOMSTAKUTEN" post=42659]"Den här produkten har monterats av tiotusentals nöjda kunder världen över. Vi garanterar kvaliten på materialet till 100%. Arbetets utförande kan vi av naturliga skäl ej åta oss att garantera. Följ monteringsanvisningarna noga så lyckas du." -eller något sådant i den stilen. Lycka till! Imre[/quote] En riktigt bra skrivning, Imre!
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
73
[quote="INKOMSTAKUTEN" post=42659]Suveränt! Ge lång garanti mot blekning. t.ex. Så här är det; Ju längre garanti-tider man ger desto färre personer kommer att åberopa garantin. Dom glömmer, dom har sålt bilen o.s.v. Du behöver inte ta ansvar för om dom fipplar med montaget. Det kan du säkert lägga med på en lapp med text som t.ex.: "Den här produkten har monterats av tiotusentals nöjda kunder världen över. Vi garanterar kvaliten på materialet till 100%. Arbetets utförande kan vi av naturliga skäl ej åta oss att garantera. Följ monteringsanvisningarna noga så lyckas du." -eller något sådant i den stilen. Lycka till! Imre[/quote] Tack för dina tips Imre! Hittade intressant läsning på din blogg oxå.
Jonas
338
25
[quote="alpis19" post=42665][quote="INKOMSTAKUTEN" post=42659]Suveränt! Ge lång garanti mot blekning. t.ex. Så här är det; Ju längre garanti-tider man ger desto färre personer kommer att åberopa garantin. Dom glömmer, dom har sålt bilen o.s.v. Du behöver inte ta ansvar för om dom fipplar med montaget. Det kan du säkert lägga med på en lapp med text som t.ex.: "Den här produkten har monterats av tiotusentals nöjda kunder världen över. Vi garanterar kvaliten på materialet till 100%. Arbetets utförande kan vi av naturliga skäl ej åta oss att garantera. Följ monteringsanvisningarna noga så lyckas du." -eller något sådant i den stilen. Lycka till! Imre[/quote] Tack för dina tips Imre! Hittade intressant läsning på din blogg oxå.[/quote] Jag sa ju att Imre kan försäljning :mrgreen: Har läst tidigare inlägg och där finns mycket att lära :nicka

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.