Bästa fraktlösning från E-butik till privatpersoner? Lessmore?

18
Jag ska starta inom några månader en butik som säljer gör-det-själv-kit, närmare förklaring kommer senare, men kiten ryms i alltifrån en pizza-kartong-size till max en "flytt-kartong-size"

Jag räknar med 20 kit i månaden ungefär.

Vad är bäst för mig? Det är väl dyrare med större paket? Bör frakt bakas in i priset? (fast då "förlorar" väl den mindre kunden på det?) Jag tror inte jag vill ha vikt-beräknad frakt, då jag själv upplever det motigt att beställa något där inte allt är klart från början (tex att man tvingas lägga det i varukorgen först för att veta frakt)

Jag läste om lessmore, vilket inte framgick exakt på deras hemsida hur det fungerar. Däremot såg jag lite dålig kritik här på forumet om dom, att det är svårt att säga upp avtal m.m.

Dessutom står det mest på deras hemsida om INKÖP. Jag funderar ju främst på FRAKT som kunden betalar.

Hur ska jag gå till väga tycker ni?
18
om jag förstått rätt så är DHL/SChenker dyra för småföretagaren (med få varor) Men vad jag inte förstår är varför folk på tradera kan använda sig av schenker och få JÄTTEBILLIG frakt?
109
Kolla fraktpriser på fraktjakt.se[br][br]Om du tror att du har möjlighet att få återkommande kunder kan man acceptera att gå lite back på frakten för de minsta ordrarna, för en sådan kund kanske återkommer och köper mer sedan, eller tipsar sina vänner om de tycker sig ha fått bra service.[br][br]Jag säljer också till GDS-marknaden inom bygg, trädgård, hobby, båt, fordon o.s.v.
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
1165
Det finns en del olika tjänster, varav en del kostar pengar, som har avtal med t.ex. fraktföretag (och mycket annat). Lessmore är ett sådant ställe, och googlar du runt lite finns det säkert flera. Själv har jag via ett ställe ett mycket bra avtal på DHL Servicepoint för mina grejer som jag säljer. [br][br]Jag använder mig av "maxfrakt" på 49kr, dvs kunden betalar aldrig mer i frakt än så. Beställer man något väldigt liten är frakten billigare. På tyngre saker, 5kg och uppåt, får jag subventionera frakten några kronor, men då har ju å andra sidan kunden köpt en del.[br][br]Vad gäller Schenkerfrakter på Tradera så har Tradera och Schenker ett avtal som gör att man som säljare på Tradera kan skicka saker relativt billigt. Men det är ingen större konst att via någon sådan här inköpstjänst som Lessmore få minst lika bra priser.
18
tack så mycket för alla svar.[br][br]Jag har en väninna med bra avtal hos Schenker som jag kan få använda mig av, (väntar på besked om priser) [br][br]Emellertid! Idag pratade jag med en säljare från DHL. Deras bruttopris (dvs pris utan avtal, rabatter) på paket 1-3 kilo är 60 kr, om jag har rätt så är Schenkers bruttopris på det samma 92 kr. [br][br]Är DHL så mycket billigare än Schenker? Finns det nån med erfarenheter om detta? DHLS krav om man ska få avtal är 100 paket om året, vilket blir en fraktkostnad på 6000 kr om året innan man får prata avtal. Schenker hade minimum-fraktkostnad på 25000 kr om året innan man får prata avtal och rabatter. Stor skillnad!!![br][br]GÄÄÄÄRNA respons! [br]
1165
Och med Lessmore så betalar du en tusenlapp eller vad det nu är i medlemsavgift till dem, och har bra priser från första paketet. Både DHL och Schenker har insett att det är dyrt att hålla på och prisförhandla med massor av kunder, och därför går de hellre via de här tjänsterna och ger deras medlemmar ett bra pris på en gång. Bättre än om man förhandlar själv om man inte skickar hundratusentals paket om året.
18
Först när jag hörde om Lessmore så lät det ju jättebra, men efter att jag läste lite löst här i forumet om folks erfarenheter så kändes det inte så bra, då det var krångligt med uppsägning m.m[br][br]Men det är värt å kollas upp mer såklart![br][br]Vad pratar vi om för priser om man får ett bra pris då? [br][br]Nu har vi 60 resp 92 kr att jämföra med...
1165
Mellan 35-40kr för både DHL och Schenker pratar vi för paket upp till 3kg. Det varierar lite från månad till månad beroende på drivmedelstillägg.[br][br]Gillar du inte Lessmore finns det en tjänst som heter Pluskontot.[br][br]Jag vill också rekommendera dig en sajt som heter www.ehandel.se där det diskuteras mycket om sådana frågor du ställer.
29
Om du orkar ta dig till ett Schenker-ombud så kostar ett litet paket med dem 44+moms med spårning. Tjänsten är avsedd för privatpersoner men man kan såklart använda den som företag också, jag gjorde det i början när jag hade mindre volymer. [br][br]Ni som har "superpriser" hos DHL (29!!!) Hur har ni fått igenom de avtalen är det pga av stora volymer eller via medlemskap någonstans?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.