vad för filformat och program för Produktblad etc?

4
Jag ska trycka ett produktblad som består både av text och bilder och logotype. I vilket fil-format önskar tryckerier ett sådant tryck?
Min producent i Kina vill att jag bara skickar ner text och bild var för sig, alternativt som bildfil så ska dom trycka det, men det känns ju inte som det kommer bli så snyggt? Jag har gjort en layout i PowerPoint, fungerar det för tryckerier i Sverige?
Så i vilket dataprogram gör ni tryck-filer? Mitt produktblad kommer vara 30x15cm.

Tack för bra forum!
Staffan
1165
PDF i riktigt hög upplösning brukar fungera bra, om man inte har tillgång till proffsprogrammen som Quark och liknande.
14
Hej[br][br]Jobbade som säljare förut och jag fick alltid be mina kunder om en "vektoriserad eps fil" [br][br]Ingen aning om vad det är men det verkade funka bra till alla tryck[br][br]
305
2
Du ska skicka in allt i vektorformat. Formatet eps, pdf eller annat liknande format.[br][br]Det är viktigt att du gör om texter till linjer så att inte den som ska trycka broschyren öppnar den och inte har rätt teckensnitt installerat på sin dator, då kan det se helt annorlunda ut.[br][br]Powerpoint är väl inte den som producerar bäst råmaterial för tryckerierna.[br][br]Testa inkscape eller indesign eller illustrator eller annat vektorbaserat program.
2066
2
[quote author=kirurgen link=topic=7328.msg33889#msg33889 date=1277977651][br]Så i vilket dataprogram gör ni tryck-filer? Mitt produktblad kommer vara 30x15cm.[br][/quote][br][br]Eps eller pdf vanligtvis. För 30x15 cm är det inga problem att skicka en högupplöst bild (tiff, 300+ ppi) för tryck heller.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.