Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
456
4

Vad är mest betydande för verksamheten?

Vi kör igång en ny omröstning.

Kanske ligger denna i fel kategori, men jag hänvisar till organisationen i fråga.

Alla alternativen är kanske lika betydande, men om du får välja ut en som du tror speciellt på så lägg en röst.

Som vanligt motivera din röst.
[quote author=Redkon link=topic=2664.msg11072#msg11072 date=1187033395][br][quote author=DEJI link=topic=2664.msg11068#msg11068 date=1187027008][br]Om företagets överlevnad är beroende av en enda person så är detta en svaghet och tecken på brist i organisationens schema.[br][/quote][br][br] :bravo :bravo :bravo :bravo[br][br]Jag håller med till 100%. [br][br]I den ledningsgrupp jag sitter med i nu föröker vi jobba efter principen[br][br]1 Är denna förändring bra för kunden[br]2 Är denna förändring bra för personalen[br]3 Är denna förändring bra för bolagens lönsamhet[br][br]Om svaret är Ja på bara en punkt så är det inte lönt att försätta fundera, är svaret Ja på två och det tredje är neutralt så fortsätter vi utveckla idén och är svaret Ja på alla tre kör vi vidare direkt.[br]Frågorna är visserligen "stulna" från ett stort bolag som väl alla kommit i kontakt med men det har fungerat bra att jobba utifrån dessa föutsättningar.[br]När personalens representant framför krav på högre lön så skulle det ju uppfylla punkt 2 men samtidigt måste de också tänkt till om hur det ska finansieras eller ge ett mervärde till kunden. Det om något skapar engagerade medarbetare åtminstonde bland de som vill något mer med sitt jobb än att bara få lön en gång i månaden i utbyte mot så lite bråk och problem som möjligt.[br][/quote][br][br]Det tycker jag låter mycket sunt! [br]Att det är stulet spelar ingen som helst roll tycker jag. Ingen av oss här men även de flesta andra människor och företagare kommer egentligen på något nytt. Vi lånar ideer från andra, ibland omedvetet och gör det till "vår" eller "min" grej.[br][br]Ledarskapet röstade jag på utan att  :blink[br][br]X
Bra initiativ Deji![br][br]Kan bara hålla med.[br]Ledarskapet är grunden som jag ser det.
Hej Redkon![br][br][quote]Frågorna är visserligen "stulna" från ett stort bolag som väl alla kommit i kontakt med men det har fungerat bra att jobba utifrån dessa föutsättningar.[br][/quote][br][br]Låna bra saker av andra tycker jag bara är bara smart. [br]Tele2 vet jag har en medveten strategi att går in och kika på vad deras konkurrenter gör bra, för att sen kopiera. [br]Såg en gång en PP presentation från dom där det stod "Stolen with pride".  :vissla[br][br]Du är med andra ord i gott sällskap  ;)[br][br]MVH[br][br]R[br]
1616
6
De flesta knycker på ett eller annat sätt...[br]Men bra att tänka på är att man inte har samma underlag som faktiskt kan vara en avgörande faktor om det kan användas reellt i den egna verksamheten och uppnå önskat eller likvärdigt resultat.[br][br]I vissa fall kan det vara förödande att tro att man kan göra samma sak. Man kommer alltid ligga steget efter samt konkurrenterna kommer inte vara sena med att utvärdera vad du gjort.
Må väl!
456
4
[quote author=Redkon link=topic=2664.msg11072#msg11072 date=1187033395][br]...I den ledningsgrupp jag sitter med i nu föröker vi jobba efter principen[br][br]1 Är denna förändring bra för kunden[br]2 Är denna förändring bra för personalen[br]3 Är denna förändring bra för bolagens lönsamhet[br][/quote][br][br]Detta tycker jag var att ganska enkelt men effektivt sätt att behålla fokus på det som är betydande för verksamheten.  :bravo[br][br]Ni som använder andra system eller tillvägagångssätt får gärna skriva inlägg om det här. [br][br][b]Angående beslut[/b][br]Tyvärr verkställs alltför många beslut baserade från en enda synvinkel som ofta är den marknadsmässiga. Det är ju där man kan se pengarna, och det är ju det som lockar. Men man missar att det faktiskt finns en organisation bakom som skall vara med och driva företaget mot det verkställda målet. [br]Tänk er ett fotbollslag som består av 11 målvakter, eller 11 forwards.. Skulle något av lagen någonsin vinna? Kanske möjligen någon enstaka match på walkover, men övre halvan av serien är ju bara att glömma... Däremot ett lag bestående av olika specialiteter som samverkar, drar mot samma mål och som backar upp vid kriser så har man det mest vinnande konceptet. Ger man sedan detta lag ytterligare förutsättningar så kan man komma riktigt långt.
Hej! :D Jag måste nog säga att kundkontakten är den viktigaste, utan BRA kundkontakt, inget företag! Mvh LM
[quote author=LenaMaria link=topic=2664.msg12154#msg12154 date=1190092782][br]Hej! :D Jag måste nog säga att kundkontakten är den viktigaste, utan BRA kundkontakt, inget företag! Mvh LM[br][/quote][br][br]Håller absolut med men hur får man en bra kundtjänst och bra säljare som håller en bra kundkontakt?[br][br]X
456
4
[quote author=Mr X link=topic=2664.msg12530#msg12530 date=1191157884][br][quote author=LenaMaria link=topic=2664.msg12154#msg12154 date=1190092782][br]Hej! :D Jag måste nog säga att kundkontakten är den viktigaste, utan BRA kundkontakt, inget företag! Mvh LM[br][/quote][br][br]Håller absolut med men hur får man en bra kundtjänst och bra säljare som håller en bra kundkontakt?[br][br]X[br][/quote][br][br]Genom att sätta mål, ställa krav, utbilda och följa upp... Den personal du anställer skall både ha rätt förutsättningar och kompetens baserat på det verkliga behovet. Ofta så rekryteras personal på andra grunder än faktiskt behov, och det gör det svårare att leva upp till visionen.[br][br]Ps. Vad skall man ha kundkontakten till utan en organisation som kan leverera?  ???... Ds.
Jag tror att många av "grejerna" är viktiga. Men medarbetarnas engagemang kommer av ett gott ledarskap (som satsar på ständiga förbättringar) - eller försvinner med tiden under ett dåligt - och finns medarbetarengagemang syns/märks det gentemot kunden. Så jag tycker att den aspekten täcker upp flera av de andra bitarna. [br]
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
Det var min tanke. Ledarskapet är grunden sen kommer väl allt med det.[br][br]Om personer rekryteras av andra anledningar än att de behövs känner jag inte till, det är inget jag har varit med om. Det låter inte som ett företag med bra ledarskap om det inte är pga gruppdynamiken då personens egenskaper kan lyfta andra. En grupp som jobbar bra ihop presterar oftast långt mycket bättre än flera individer som jobbar på egen hand. Det blir färre sjukdagar och många andra positiva effekter.[br][br]Jag har en del känningar inom Ikea som rekryterar mest efter personligheten och hur de kommer att passa i gruppen och ser till att de kommer att trivas. Tempot och kunskapen är inte alltid det högsta men de presterar och når oftast sina mål, trots att deras löner är betydligt lägre än på liknande arbeten. För att spetsa team:et hyr de in utländska konsulter som de betalar mer i månaden än vad de flesta tjänar per år. Kan inte svara på om det kommer att hålla längden men det lär väl märkas.[br]Inte helt tillhörande ämnet men ändå intressant att se hur företag bygger upp sina organisationer.
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.