När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
När man gör inbetalningar till sitt skattekonto, så tar jag i alla fall idag pengar från mitt bankkonto som är "vinst" då sjunker ju min likviditet (= mindre pengar på kontot) men ska detta på något sätt påverka mitt resultat? ska alltså det inbetalade till skattekontot oxå in på (-) minus sidan av bokföringen?
mvh
/ j
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
[quote="kemikal"]Hej alla! verkar vara ett skysst forum!
[br]
[br]min första lilla fråga!
[br]
[br]När man gör inbetalningar till sitt skattekonto, så tar jag i alla fall idag pengar från mitt bankkonto som är "vinst" då sjunker ju min likviditet (= mindre pengar på kontot) men ska detta på något sätt påverka mitt resultat? ska alltså det inbetalade till skattekontot oxå in på (-) minus sidan av bokföringen?
[br]
[br]mvh
[br]/ j[/quote]
[br]
[br]Nu är jag ingen expert. Finns flera bokföringsexperter här på forumet som säkert kan ge dig ett bättre svar.
[br]Men det som du betalar in till skattekontot är ju arbetsgivaravgifter o div skatter o det påverkar ju dina kostnader. Exempelvis arbetgivaravgifter är ju en personalkostnad. Däremot när det gäller moms så är det ju skatt du fått från dina kunder. Momsen är ju ingen betalning för själva produkten egentligen. Blev lite rörigt lkände jag, men hoppas du hängde me lite.
[br]
[br]Andra fyll gärna på svaret!
[br]
[br]PS. Välkommen till forumet! Vi är till för att svara på alla frågor du kan ha!
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
Hej,
[br]
[br]jag har skrivit ett svar i detta ämne tidigare. Kopierar en del av mitt tidigare svar...
[br]
[br]I F-skattdebiteringen ingår en rad poster – en del av dessa är företagets skatter och en del är dina privata (det är det som är så speciellt för enskilda firmor). I debiteringen ingår moms, egenavgifter och preliminärskatt.
[br]
[br]Många enskilda näringsidkare tycker F-skatten är ett svårt kapitel. Din F-skatt påverkar inte företagets resultat - däremot kan den påverka företagets likviditet om du betalar F-skatten från företagets konto.
[br]
[br]Det råder delade meningar om hur enskilda näringsidkare ska bokföra sina F-skattdebiteringar, nedan finner du två sätt att bokföra skatten:
[br]
[br]1) Kreditera 1920 "postgiro" och debitera 2012 ”företagarens egna skatter”. Den moms som du för om i samband med bokslut kommer då att möta dina F-skattinbetalningar på konto 2012.
[br]
[br]2) Kreditera 1920 "postgiro" och debitera 2013 ”egna uttag”. Den moms du för om mot 2012 i slutet av året kommer då inte att möta dina F-skattinbetalningar, men nettoeffekten blir ändå den samma eftersom alla underkonton till det egna kapitalet (2011-2019) nollas och förs om till 2010 i samband med bokslut.
[br]
[br]Kort och gott kan sägas att konto 2012 och 2013 har samma egenskaper; dvs. bokför du dem i debet har företagets skuld till dig minskat - bokför du dem däremot i kredit ökar företagets skuld till dig. Måhända kan det vara en god idé att bokföra sina debiteringar på 2012 för att kunna särskilja de uttag som gått till F-skatten från övriga kontantuttag.
[br]
[br]Hoppas mitt svar var till någon hjälp!
[br]Åsa
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.