Dra av momsen på eget utlägg?

2
Hej

Jag har eget AB. I samband med tjänsteresa betalade jag hotellet med privata medel. Jag kommer redovisa detta utlägg i min reseräkning. Får mitt AB dra av momsen, trots att betalningen inte gjordes direkt från företagskontot?

Tacksam för svar!
13
4
Ja det går utmärkt. Att du använt privata medel innebär att bolaget har en skuld till dig. Du kan se kontot 2893 som ett avräkningskonto mellan dig och bolaget när du gör utlägg för bolagets räkning. 
 
2
Tack för snabbt svar smiley
1479
250
Nja, här blandas det ihop två saker, som man måste tänka på.

Generellt är det inga problem att betala företagets utgifter med ditt privata kort.  Är det större belopp så måste du dock se till att firmans namn står på kvittot.  Då får bolaget dra av momsen.  Lägger du in kvitton som det står ditt namn på, och får en momsrevision, så kan dessa komma att nekas.

För att bolaget ska kunna dra momsen på hotellkvittot så ska du alltså ta in det kvittot i bolagets bokföring, och då dra moms på det.

Om du däremot bakar in det i en reseräkning från dig, så finns det inget underlag för bolaget att dra moms på.
13
4
Beloppsgränsen är 4000

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.