Avveckling av AB

1
Hej.

Jag ska avveckla mitt Aktiebolag, och inser nu att detta inte är en helt enkelt process. Undrar nu hur jag gör det på smidigaste sätt, hoppas någon har erfarenhet av detta och kan komma med lite vägledning för detta?

Några frågor:

* Hur ser avvecklingsprocessen ut i stort? Vilka steg måste göras? Hittar ingen bra sammanfattning på webben…
* Hur hanterar jag tillgångar i bolaget? Ska jag sälja av inventarier (mobil, laptop) först? Tänkte isåfall sälja detta till mig själv till marknadsmässigt pris?
* Tänkte göra en utdelning av de pengar jag har kvar i bolaget, men spara lite som buffert under avvecklingsprocessen. Vad händer med de pengar, samt aktiekapitalet, som finns kvar i bolaget?
* Den återstående verksamheten (mycket begränsad) tänkte jag överföra till en enskilda firma, vad måste jag tänka på kring detta?
* Har sett att det finns massa bolag som hjälper till med avveckling, alternativt köper upp bolaget. Är detta en smidig väg framåt? Är det riskfritt, så att det inte hamnar i några skumma sammanhang? Är dessa bolag överlag seriösa? 

Hoppas någon har erfarenhet av detta och kan guida mig en bit på vägen..
 
1472
246
Med ett klart avtal så är det ingen fara för dig att sälja bolaget.  Det är oftats köparna som är mer nervösa för att det finns gamla surdegar i bolaget som dom tar över.

Jag har alltid en kö på behov av bolag, så hör av dig om du vill göra dig av med det på enklaste sätt, dvs sälja.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.