Moms vid uthyrning av musikutrustning

1
Hej!

Jag ska starta en enskild firma där idéen är att hyra ut ljud och ljus utrustning till olika sammanhang.

Min fundering:
Om jag skall kunna fakturera så måste jag vara registrerad för moms.
    nu när jag kikar på registrerings blanketter så finns allternativ:
- Bedriver momspliktig verksamhet
- Ansöker om att vara registrerad för moms trots att verksamheten omfattas av momsbefrielse på grund av liten årsomsättning.


- Ansöker om frivillig skattskyldighet för konstnärlig verksamhet


- Momspliktig verksamhet som inte utgör näringsverksamhet (t.ex. hobbyverksamhet eller privat försäljning av överskottsel)


- Skattskyldig för moms endast för inköp av varor från annat EU-land eller tjänster från utlandet

Vilken är rätt?

(Firman kommer bara vara på sidan av - lite som en hobby - så det kommer inte vara några märkvärdiga summor pengar.)

- Räcker F/A Skatt eller måste det vara F Skatt? (Jag är anställd utöver detta).

Tack på förhand!
8
3
Hej Jens,

att inte registrera för moms har för och nackdelar. Om du redan äger utrustningen som privatperson har du ingen avdragsrätt för den. Det innebär att om du dessutom inte räknar med att ha en omsättning under 80.000 så tjänar du på att få driva verksamhet utan moms så innebär det att du får behålla hela hyran för utrustningen.

Om du däremot räknar med att ha en omsättning över 80.000 så måste du moms registrera eller så fort du kommer upp till 80.000.

Om du behöver köpa inventarier som du ska hyra så har du en fördel att registrera dig för moms. Då får du tillbaka moms på dina inköp.

mvh

Michael
1472
246
Kör på F/A skatt och momsregistrering även om omsättningen är låg.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.